Annons

Konsumentombudsmannen: Banker måste ersätta bedrägerioffer

Alla banker måste börja följa Högsta domstolens beslut och ersätta offer för bedrägerier – som i dag själva tvingas bära ansvaret.

Det uppmanar Konsumentombudsmannen, KO, Cecilia Tisell i ett brev till bankernas högsta ledningar och styrelser, skriver hon på DN Debatt.

Foto:Oskar Omne

I somras kom en dom från Högsta domstolen som innebär att de som lurats att lämna ut bankuppgifter till en bedragare får ökade möjligheter att få tillbaka pengar genom ersättning från banken.

Efter domen gick Cecilia Tisell ut i Di och krävde att bankerna bör riva upp tidigare besked, som inneburit att kunderna blivit utan ersättning.

”Nu är det dags för dem att träda fram och ställa detta tillrätta. Min uppmaning är att de omprövar de ärenden där man tidigare låtit konsumenten bära hela förlusten”, sa KO då.

Nu har KO skickat ett brev till bankernas ledningar där kravet kvarstår. Det skriver Cecilia Tisell i en debattartikel i Dagens Nyheter.

Men responsen från bankerna uteblev, enligt Tisell, som nu har skrivit ett nytt brev till bankernas högsta ledningar och deras styrelser. Där uppmanar KO alla banker att följa Högsta domstolens anvisningar och att ompröva de ärenden där banken tidigare har låtit den drabbade bära hela förlusten.

”I grund och botten handlar det om bankernas heder. Forna tiders bankrån har bytt skepnad och drabbar nu i stället enskilda människor. Det finns ingen rimlighet i att det ekonomiska ansvaret, eller ansvaret för att förhindra brott, placeras på kundernas axlar”, skriver Cecilia Tisell.

Varje år luras tusentals svenskar på sina besparingar och bara hittills i år har över 17.000 kända fall av bedrägerier polisanmälts, enligt KO. Sammanlagt rör det sig om summor på över 400 miljoner kronor.

Innehåll från GerdmansAnnons

Här vill vi jobba 2023: Nästa generations kontorsinredning

För att attrahera framtidens medarbetare blir flexibilitet ännu viktigare. 70-75 procent väljer en hybridtillvaro med jobb på hemmakontoret vissa dagar och resterande arbetstid på kontoret tillsammans med kollegorna. Så hur inreder vi för att få ut max av kontorslokalerna? 

– Det fysiska kontoret blir en social plats som är viktig, inte minst för företagskulturen. Öppna multifunktionella ytor för samarbete, tysta zoner för bättre fokus samt aktivitetsbaserade kontor är det företagen efterfrågar just nu, säger Agneta Falk Ahlgren som jobbar med inredningsprojekt på Gerdmans. 

Flexibla arbetsplatser

Många företag väljer att skala ner antalet kontorsplatser när medarbetare jobbar hemifrån eller utanför kontoret. Hur fungerar det?

– Aktivitetsbaserade kontor är ganska vanligt idag. Målet är sällan att spara pengar på kontorsytan, utan att främja ett visst arbetssätt och samverkan i team och projekt. Bäst blir det när vi utgår från företagets verksamhet och människorna som ska jobba där. Som inredare är det en process och ett tätt samarbete med kunden för att få till helheten. 

Mötesplatser och fokuszoner

En inbjudande lounge ersätter den traditionella receptionen, flera mindre mat- och fikapopups, relaxavdelningar och after work-hörnor. Det låter stimmigt?

– Precis som inredning för mötesplatser som ger energi och kreativitet, behövs inredning som ger möjlighet till fokus. Ljudmiljön är jätteviktig på en arbetsplats. Ett bra tips är att dela upp kontoret i zoner, jobba med ljudabsorbenter och förhindra att ljudet sprider sig mellan arbetsplatserna. Ljudabsorberande skärmar dämpar ljudet med ungefär 15 dB. Tysta rum dämpar ljudet helt och är dessutom sekretessgodkända. 

Kostnadsfri inredningshjälp

Gerdmans Inredningar har funnits sedan 1947 och erbjuder ett brett sortiment produkter för kontor, industri och lager. Men också kostnadsfri inredningshjälp. 

– Vi ställer höga krav på design, funktion och kvalitet. Alla produkter har 7 års funktions- och materialgaranti. Vi har ett bra servicepaket med fri frakt till alla arbetsplatser, även hemmakontor. Inredningshjälpen finns för att hjälpa företag att få till helheten och en bra arbetsplats. Vi lyssnar in önskemål, diskuterar förutsättningar och behov av förändring. Vi utgår från ritningar, tar referensmått och ser hur företaget jobbar för att fånga in rätt känsla. Visuella 3D- eller 2D-ritningar presenterar den färdiga interiören så nära verkligheten du kan komma. 

Från ritning till inflyttningsfest

Arbetsplatsens och rummens planering, inredningens placering, färger, textilier, akustiklösningar – allt finns med i Gerdmans inredningsförslag.

– Vi justerar förslaget, så att alla är helt nöjda. Sedan samordnar vi hela projektet med inköp av produkterna. Den nya arbetsplatsen kommer i en samlad leverans, med tidslossning vid en specifik tid, så att montörerna på plats tar hand om och bär in leveransen, säger Agneta Falk Ahlgren på Gerdmans.

Läs mer på www.gerdmans.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Gerdmans och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera