Annons

Konstnären ställer ut på krogen: ”Känner en lust att underhålla”

Den kreativa mångsysslaren Pontus Djanaieff har en konstutställning på Lilla Baren på restaurang Riche i Stockholm. De 28 verken är en explosion av form och färg. 

”Jag känner en lust att underhålla och sprida glädje, då mår jag som bäst”, säger han.

Pontus Djanaieff.
Pontus Djanaieff.Foto:Jesper Frisk

De som är lite äldre nog minns Pontus Djanaieff från radioprogrammet Hassan på 1990-talet, samt från otaliga program i den anarkistiska tv-kanalen ZTV och från komediserien Pentagon i TV4. 

Han har även haft diverse inredningsuppdrag, bland annat har han inrett huvudkontoret åt Absolut i Liljeholmen och han har gjort mönster och byggt utställningar åt Ikea. Dessutom har han gjort kläder åt Cirkus Cirkörs föreställningar. 

”I grunden är jag textilare, jag har gått modelinjen på Beckmans”, säger han.

Berätta om den pågående utställningen på Riche. 

”Det är platsavgjutningar, verken är en blandning av konst och skulpturer. Först gjorde jag lerformar och sedan har jag använt en platsavgjutningsmaskin som jag visste fanns på SVT, som jag fick låna. Jag har hettat upp plasten och lagt den över lerformarna. Plasten ger verken en ”glossy look” som jag gillar. Sedan har jag målat på baksidan av verken, det ser ut som en blandning av kyrkoglas och flipperspel.”

”Det var en ganska bökig process, men jag är hemskt nöjd med resultatet.”

Av de 28 verken är det ett som skiljer sig åt och det är stort tygskelett.

”Jag gör patches i samma teknik. Jag har även gjort kuddar av dem förut. Jag älskar skelett, jag är helt fascinerad av formen.”

Kallar du dig popkonstnär?

”Både jag och nej. Jag älskar ju popkonst. Jag har rensat ut mitt undermedvetna och tagit alla bilder som har fastnat där. Det är som att gå igenom mobiltelefonen och hitta bilder som man har glömt att man har tagit och så har jag satt ihop dem till ett collage. Jag har alltid samlat på bilder som jag gillar både privat och för jobb, tidigare från tidningar men nu mest från nätet. Jag älskar gamla godispapper och afrikanska filmaffischer. Det finns ingen riktig plan när jag skapar utan det bara flödar, lite som jazz.”

Kan du förklara titeln på utställningen, ”My sugar rush revisit to rainbowland”?

”Utställningen ska vara som ett sockerbaserat återbesök i en undermedveten drömvärld. Det ska kännas som att man har ätit en stor påse godis.”

Vad har du för influenser?

”Jag påverkas av bildflödet omkring oss. Det kan vara ett t-shirt-tryck, en logga på en filmaffisch, en del av ett tv-spel, en del av en gympasko eller en reklamskylt… Jag blandar och ger.”

”Utställningen ska vara som en vitamininjektion, det kan man behöva efter den här dystra våren. Jag känner en lust att underhålla och sprida glädje, då mår jag som bäst.”

För tre år sedan la Pontus Djanaieffs familj om livsstil och började leva så hållbart som möjligt.

”Vi flyger ingenstans på semester och vi har sålt bilen. Vi hyr bil om det behövs för något särskilt. I sommar funderar vi på att ta tåget ned till Italien, om det funkar med coronan. Vi äter heller inget rött kött, men vi äter kyckling för barnens skull. Barnen piper lite och vill ha hamburgare, men det har vi inte hemma. Jag tycker att man vänjer sig ganska snabbt när man lägger om vanor. Zoom-möten funkar lika bra som att ta flyget.”

Alla verk på utställningen är till salu och de kostar mellan 7.500 och 40.000 kronor. Merparten är redan sålda. Utställningen pågår fram till den 1 augusti. 

 

 

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från RegSmart Life ScienceAnnons

Stort behov av regulatorisk kunskap inom läkemedelsindustrin

Marie Gårdmark, Farm Dr, vd och grundare och Agneta Larhed, Farm Dr, senior konsult och grundare, RegSmart Life Science.
Marie Gårdmark, Farm Dr, vd och grundare och Agneta Larhed, Farm Dr, senior konsult och grundare, RegSmart Life Science.

En möjliggörare med gedigen regulatorisk grund från både myndighet och industri. Så beskriver RegSmart Life Science grundare, Marie Gårdmark och Agneta Larhed, bolaget som hjälper både företag och forskare med allt från produktutveckling till regulatoriska frågor. 

Det var redan på apotekarutbildningen vid Uppsala universitet som Marie Gårdmark och Agneta Larhed lärde känna varandra. I dag har Marie en bred bakgrund inom läkemedelsutveckling och regulatoriska frågeställningar och Agneta har stor erfarenhet inom formuleringsutveckling av läkemedel – en riktigt bra kombination enligt de själva: 

– Vi kommer båda från tjänster på Läkemedelsverket. Jag var chef för tillståndsverksamheten rörande läkemedel och Agneta var vetenskapligt ansvarig inom området farmaci och bioteknologi. Under våra år på myndigheten såg vi att det fanns ett stort behov av regulatorisk kunskap inom industrin, framförallt bland småföretagare och forskare. Det sådde fröet till RegSmart. När erbjudandet kom att starta ett bolag tillsammans med Center for Translational Research så kändes det som ett enkelt beslut, säger Marie Gårdmark, Farm Dr, vd och grundare. 

– Det som gör oss unika på marknaden är vår bredd. Vi balanserar regulatoriska, vetenskapliga och kommersiella behov och förutsättningar vilket är värdefullt i arbetet med så väl tidig utveckling som inför marknadsgodkännande. Jag och Marie kompletterar varandra och vi har ett bra helhetsperspektiv med fokus på företagens mål, tillägger Agneta Larhed, Farm Dr, senior konsult och grundare. 

Använda riktlinjer på rätt sätt

Just helhetsperspektivet är extra viktigt poängterar Marie Gårdmark. Det gäller att utgå från vilka produkter som bolaget faktiskt vill ha ut på marknaden i slutändan – något som mindre företag inte alltid tänker på: 

– De blir lätt uppslukade av den fas som de befinner sig i just nu och inför de problem de möter dagligdags. Genom att istället ha ett klart affärsmål med sin produkt från start, blir det lättare att förstå vad man behöver göra för att nå dit. Här är det viktigt att veta hur man kan ta hjälp av riktlinjer och regler under resans gång för att uppnå sina kommersiella intressen, säger Marie Gårdmark. 

Men, det handlar inte bara om att läsa riktlinjer – det  gäller också att förstå sammanhanget, säger Agneta Larhed. RegSmarts roll är att vara lösningsfokuserade och deras arbete går snarare ut på att förstå syftet med riktlinjerna, och hjälpa kunden att förstå vart lagstiftningen är på väg. 

– Då får man bättre koll på vad man behöver eller inte behöver göra, och kan se både närliggande risker och möjligheter i utvecklingsarbetet. Vi har tre ledord som vi utgår från: vetenskaplighet, regulatorisk relevans och fit for purpose. Fit for purpose innebär att man utgår ifrån det man vill uppnå och därefter bestämmer vilka studier eller tester man ska göra istället för att bara hålla sig fast vid en riktlinje och göra som man alltid har gjort, säger Marie Gårdmark. 

Stort engagemang och framåtanda 

I augusti firar bolaget ett år och utvecklingen har varit över de båda grundarnas förväntan. De har nyligen rekryterat tre nya spetskompetenser som ska täcka upp inom dels det medicintekniska området, dels inom läkemedelstillverkning. 

– Det är väldigt roligt att få ta del av så många spännande idéer från företag och forskare som jobbar med alla dessa fantastiska utvecklingsprojekt inom läkemedel och medicinteknik. Det finns ett sådant engagemang och en stark framåtanda, vilket är härligt att kunna vara en del av! säger Agneta Larhed.

– För oss är det viktigt att bidra till utvecklingen av life science-sektorn i Sverige och det är något som vi gör på olika sätt. Det kan till exempel handla om att hjälpa små forskande företag med regulatorisk kunskap så tidigt som möjligt i utvecklingsprocessen. Det regulatoriska behöver inte förhindra eller försvåra – det gäller bara att fokusera på sin produkt och se möjligheterna, avslutar Marie Gårdmark.

Fakta RegSmart Life Science
RegSmart Life Science AB bildades i augusti 2019. Företaget är en del av koncernen Center for Translational Research tillsammans med Clinical Trial Consultants, Lablytica och ClinSmart. I dagsläget har företaget fem anställda och kontor i Uppsala. RegSmart täcker regulatoriska frågeställningar för både läkemedel och medicintekniska produkter och har en global inriktning med fokus på den europiska och amerikanska marknaden.
EXTERN LÄNK: Läs mer här 

Mer från RegSmart Life Science

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med RegSmart Life Science och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?