1515

Konsthallen håller öppet – unga pristagare ställer ut

Med start den 2 december ställer Bonniers konsthall ut årets Maria Bonnier Dahlins-stipendiater, Fathia Mohidin och Ida Idaida. Nytt för i år är att stipendiaternas konst upptar hela konsthallen. ”Vi är en levande och skapande plats som har ett djupt gående engagemang i unga svenska konstnärer”, säger konsthallens konstnärlige ledare Theodor Ringborg. 

Fathia Mohidin och Ida Idaida.
Fathia Mohidin och Ida Idaida.Foto:Christofer Dracke
Foto:Christofer Dracke

Till skillnad från andra konstinstitutioner som stängt efter regeringens skärpta restriktioner om max åtta personer har Bonniers konsthall valt att fortsatt hålla öppet. Museibesök kvalar inte in som allmänna sammankomster, så lagmässigt är inte begränsningen ett hinder. 

”Även i våras höll vi öppet när de flesta stängde. När kulturlivets låga släcks blir det alltför hemskt om den släcks helt och hållet. Något måste finnas kvar därute för dem som är isolerade”, säger konsthallens konstnärliga ledare Theodor Ringborg. 

Han berättar samtidigt att besökare måste förboka besöket och att man endast släpper in fem personer per kvart.

På onsdagen öppnar den årliga stipendiatutställningen. Och den pågår en dryg månad fram till den 10 januari. Annie Jensen är kurator. Theodor Ringborgs främsta bidrag är beslutet att låta de unga konstnärerna inta hela konsthallen. 

”Bonniers konsthall kommer ur Maria Bonnier Dahlins stiftelse, som grundades 1985. Eva Löfdahl och Sissel Tolaas var de första pristagarna. Jeanette Bonnier gav dem var sitt kuvert som innehöll 10 000 kronor. Sedan dessa har stiftelsen årligen gett ett stöd till en till tre konstnärer. Det är ett unikt privat initiativ i svenskt konstliv”, säger Theodor Ringborg. 

Prissumman har sedan 1985 stigit till 100 000 kronor per konstnär och årets pristagare är Fathia Mohidin och Ida Idaida. För utställningen har konstnärerna gjort distinkt konst.  Fathia Mohidin är intresserad av kroppen och kroppens rörelse i relation till arbete. Att hon har ett specialintresse för gymkulturen och gymmiljön är tydligt. Ett av hennes verk består bland annat av en stor svart plastmatta med en påträngande plastdoft, som gymbesökare lär känna igen. Rytmiskt ljud som för tankarna till stegen på en löparbana spelas upp. 

”Jag har utforskat gymmets estetik, politik och arkitektur i relation till kroppen och kraven på produktivitet i samhället. Jag tycker att det är intressant att undersöka gymmet som plats i relation till arbete och industri, säger Fathia Mohidin. 

I Ida Idaidas verk är rörelsen framträdande. Hon har tillverkat ett sorts partytält, där döda och levande flugor är projicerade mot tältets plastväggar. Levande flugor flyger också omkring i ett sorts akvarium och de matas med apelsinbitar. 

”Verket handlar delvis om flugornas livscykel, deras tillvaro och hur man mer eller mindre kan utsätta dem för det här experimentet. Flugan är ett av de djur som folk bryr sig om allra minst. Verket anspelar någonstans på någonting någorlunda tortyrlikt”, säger Theodor Ringborg. 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?