1515
Annons

Konstbröderna: “Ingen av oss visste vad en konstnär var”

Med varsin utställning har bröderna Jakob och Joakim Ojanen varit aktuella på två kontinenter i mars.

Nu ger konstnärerna sin första gemensamma intervju, och konstaterar att de bottnar i samma kärna - trots sina olika formspråk. 

Joakim Ojanen och Jakob Ojanen med Jakobs utställning på Stena  Galleri i Stockholm.
Joakim Ojanen och Jakob Ojanen med Jakobs utställning på Stena Galleri i Stockholm.Foto:Jack Mikrut
Konstnärsbröderna  Joakim Ojanen och Jakob Ojanen
Konstnärsbröderna Joakim Ojanen och Jakob OjanenFoto:Jack Mikrut
Joakim Ojanen - från utställningen i New York
Joakim Ojanen - från utställningen i New YorkFoto:Arturo Sanchez, Joakim Ojanen

De stora tavlorna där Jakob Ojanen svept ut färgen i ett lika slumpmässigt som uppslukande mönster visades på Galleri Stene Projects i Stockholm i början av mars. Samtidigt öppnade den fem år yngre brodern Joakim Ojanen en utställning på The Hole, där den lekfulla värld av uttrycksfulla lerfigurer han gjort sig berömd för befolkat New York-galleriet. Två konstnärer, två helt olika uttryck. Vid första anblick är det svårt att se någon gemensam nämnare - mer än efternamnet - i brödernas två konstnärskap. 

”Vi jobbar rätt olika och har ganska olika språk, men vi gillar varandras grejer”, säger Joakim Ojanen och brodern fyller på: 

”Men vi har en idé om att det vore roligt att göra någonting tillsammans. Det har bara inte blivit av för att det har kommit andra saker i vägen.”

De tillhör den nya generationen svenska konstnärer på frammarsch. Sedan Jakob och Joakim gick ut Konstfack 2008 respektive 2012 har de båda visats på ett flertal gallerier i Sverige och nu har en internationell publik också fått upp ögonen för Joakim Ojanens verk. 

Men även om deras sätt att uttrycka sig i konsten skiljer sig åt är deras likheter som syskon desto mer påtagliga. Långa, lågmälda och lugna. De lyssnar utan att avbryta varandra när de turas om att berätta om uppväxten i Västerås, i ett hem där musik hade en central roll och där brödraskaran om tre har tecknat så länge de kan minnas.

Foto:Jack Mikrut

 

”Vår storebror, som är sex år äldre, var fotbollsnörd så det började med att han tecknade fotbollsspelare. När graffitin blev stort på 1980-talet började han måla det och jag och Joakim hängde på. Så det kreativa har alltid funnits där, även om ingen av oss visste vad en konstnär var”, säger Jakob Ojanen och får medhåll från brodern:

”Vi har båda haft behov av att få utlopp för kreativiteten. Men vi hade inte en uppväxt där konst var en del av vardagen, utan det var Jakob som började med konst och introducerade mig för det.”

Äldste brodern är i dag plattsättare och den ende av de tre som inte valt att gå vidare på den konstnärliga banan. För Jakob Ojanen blev vägen in estetiska linjen på gymnasiet och senare folkhögskola.

”Men även om vi inte växte upp med konst har vi alltid backats av våra föräldrar. Även om de också oroat sig för vad det innebär att vara konstnär”, säger Jakob Ojanen.

Vad har de sagt då?
”Som alla från arbetar- eller småföretagarklassen har de ju undrat: hur försörjer man sig på det här? Men efter alla utställningar som farsan varit på är han nog lite lugnare.” 

Om konst pratar bröderna ofta. Skickar bilder till varandra och tipsar om utställningar. De går ofta på museer ihop också. Men i sina respektive ateljéer har de väldigt olika arbetsmetoder. Att skapa lerskulpturer är till exempel tålamodsprövande. Materialet är svårt att forma exakt som man vill och tar upp till tre veckor att torka, måla och färdigställa. 

”Ofta har jag en vag idé om att jag vill göra en sittande eller stående figur, men sedan får materialet styra vad det blir. Jag testar mig fram tills jag hittar rätt känsla. En stor del av tiden går till att hitta en levande personlighet, som ser ut att ha varit med om saker. Det ser man oftast i ögonen, om det är ett levande eller dött föremål.” 

Genom hans gestalter uttrycks känslor, inte sällan sådana vi människor oftast inte vill visa för andra, som skam, utanförskap eller håglöshet. Men om det dolda förkroppsligas i Joakim Ojanens verk har det osynliga fått en mer abstrakt form i Jakob Ojanens verk. 

”I mitt tidiga måleri fanns tydligare referenser till borttvättad graffiti, som när man har sanerat fasader och bara ser en spökmålning. Nu försöker jag ta det arvet vidare.” 

Om än oskarpare finns dock referenserna till gaturummet och samexistensen mellan stadsbild och människa, kvar i hans verk. Inte minst i hans installationer, där ett funnet föremål på gatan kan få ett nytt liv i en gallerikontext. 

”Och det är väl där jag ser vissa likheter mellan våra verk”, säger Jakob Ojanen och ser på sin bror.

”De handlar om det förbisedda, det som inte är storslaget, utan i periferin, det sköra och att vara människa i en social kontext”, säger han och brodern tar vid:

”Det är välfångat. Jag har alltid tänkt att vi gör väldigt olika grejer, men kärnan är den samma. Att hitta det där som folk inte värderar så högt, eller vill visa upp, och ta fram det ur skuggorna.”

Ni verkar väldigt eniga och vänskapliga, men som syskon kan man ju också uppleva konkurrens. Hur är det för er som dessutom har samma yrke?
”Jag är tävlingsmänniska, så jag blir sporrad av när Jakob gör något. Det inspirerar mig att jobba vidare”, säger Joakim Ojanen och Jakob fyller i:

”Jag tycker också det är inspirerande att se hur bra det går för Joakim internationellt. Det är ju sånt som bara inte händer, så det gör mig jätteglad”, säger han och ger tillbaka ordet till lillebror:

”Fast jag kan också längta till hur du har det, Jakob, när du nu ska tillbaka till ateljén, och kan jobba fritt där. Det har mitt schema varit lite för tajt för på sistone, men det är ett lyxproblem.” 

Innehåll från WihlborgsAnnons

Wihlborgs inför pris på koldioxidutsläpp

Arvid Liepe (tv) och Staffan Fredlund (th).
Arvid Liepe (tv) och Staffan Fredlund (th).

Flera svenska företagsjättar har infört ett internt pris på koldioxidutsläpp. Nu hoppar Wihlborgs på tåget. ”Det känns roligt att vi kan driva utvecklingen i vår bransch”, säger miljö- och klimatchefen Staffan Fredlund.

Nu inför fastighetsbolaget Wihlborgs ett internpris på koldioxidutsläpp. Priset sätts till 1000 kronor per ton och kommer inledningsvis att testas vid investeringsbeslut kring renoveringar och hyresgästanpassningar. 

– Det här är en nyckel för att omsätta klimatpåverkan till ett finansiellt värde som vi kan använda i kostnadskalkylen. Tanken är att det interna priset ska underlätta för oss att fatta kloka och relevanta beslut, och premiera leverantörer som erbjuder det klimatbästa alternativet när vi genomför upphandlingar, säger Staffan Fredlund, miljö- och klimatchef på Wihlborgs. 

Verktyg för att nå halveringsmål

Genom införandet av internpriset på koldioxid lägger bolaget i en högre växel för att minska utsläppen som sker i samband med byggprojekt, det som räknas som indirekt klimatpåverkan i värdekedjan. 

För att pressa ner klimatpåverkan ytterligare sätter Wihlborgs även upp ett så kallat målgränsvärde vid nybyggnation av kontorsfastigheter. Gränsvärdet ligger på 270 kilo koldioxidekvivalenter per kvadratmeter.

Nyfiken på Wihlborgs klimatarbete? Ta reda på mer här. 

– Vi har liksom branschen i stort haft svårt att mäta och målsätta klimatpåverkan vid byggnation och renoveringar, alltså den del av vår verksamhet som har störst klimatpåverkan, säger Arvid Liepe, ekonomi- och finanschef på Wihlborgs, och fortsätter:

– Internprissättningen och målgränsvärdet hjälper oss att angripa detta. Förhoppningen är att satsningarna ska göra stor skillnad för de totala utsläppen och bidra till att vi uppnår vårt halveringsmål för 2030.

Tar steget – innan det blir ett hygienkrav

Arvid Liepe och Staffan Fredlund hoppas att verktygen kommer att användas brett i organisationen och i både små och stora projekt.

– Vi kommer att testa detta och utvärdera om det styr oss på rätt sätt. Genom att ta steget nu hinner vi också med en lärandeprocess kring intern prissättning innan den här typen av åtgärder blir ett hygienkrav på marknaden. Det känns roligt att vi kan visa ledarskap och driva utvecklingen i vår bransch, säger Staffan Fredlund. 

Om Wihlborgs
Wihlborgs är ett börsnoterat fastighetsbolag som erbjuder kommersiella lokaler till företag och organisationer i Öresundsregionen. Wihlborgs Fastigheter finns i Malmö, Lund, Helsingborg och Köpenhamn. Bolaget är marknadsledande i de tre svenska städerna. 

Läs mer om Wihlborgs fastighetsutveckling

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wihlborgs och ej en artikel av Dagens industri

Värmebölja leder till prischock på ägg i östra Kina

En kinesisk värmebölja påverkar inte bara landets befolkning. Temperaturer på nästan 40 grader får hönsen att producera färre ägg med allt högre äggpriser som konsekvens.

Östra Kina har drabbats av en värmebölja som inte bara påverkar människor utan även djur som hönor. Bilden från en tidigare värmebölja 2013 där värmen gjorde det möjligt att steka ägg på gatubrunnar.
Östra Kina har drabbats av en värmebölja som inte bara påverkar människor utan även djur som hönor. Bilden från en tidigare värmebölja 2013 där värmen gjorde det möjligt att steka ägg på gatubrunnar.Foto:AP/TT

I Hefei i provinsen Anhui i östra Kina har man nu registrerat 14 dagar med temperaturer på 38 grader eller mer, en rekordnotering.

Invånarna svettas dock inte bara över värmen utan även äggpriserna som rusat med 30 procent, något som hänger ihop med extremhettan.

Lokala medier rapporterar om att äggproduktionen minskat som konsekvens av värmeböljan. Hönsen äter helt enkelt mindre och för att motverka problemen har nu flera lantbrukare valt att installera fläktsystem för att få fart på hönornas produktion igen.

Kina har precis, som stora delar av övriga världen, brottats med värmeböljor och flera större städer har senaste tiden noterat årets högsta temperaturer den senaste tiden. Förutom stigande äggpriserna har konsekvensen bland annat blivit elransonering i Sichuan liksom en utbredd torka där mer än 140.000 hektar av grödor har förstörts, rapporterar statliga nyhetsbyrån Xinhua.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera