1515

Konstbråket avslöjar branschens skörhet

Det var inte bara glädjerus bland affärerna på den schweiziska konstmässan Art Basel. Något som undkommit svensk media var ett bråk mellan en av världens ledande gallerister och konsthandlare, Emmanuel Perrotin, och den svenske konsthandlaren Theo Lindqvist.

Bild från Art Basel 2015, på konstverket Do we dream under the same sky av Rirkrit Tiravanija, Nikolaus Hirsch, Michel Mueller och Antto Melasniemi.
Bild från Art Basel 2015, på konstverket Do we dream under the same sky av Rirkrit Tiravanija, Nikolaus Hirsch, Michel Mueller och Antto Melasniemi.Foto:Art Basel

Det har gått en månad sedan konstmässan Art Basel i Schweiz ägde rum. Det var den första stora europeiska konstmässan sedan coronans utbrott och glädjen över att mötas fysiskt och göra affärer var stor för de gallerier, konsthandlare och konstsamlare som deltog. Historiskt har de stora konstmässorna svarat för cirka hälften av de internationella konsthandlarnas omsättning, så avbrottet under pandemin har verkligen känts. 

Men affärerna är givetvis inte bara glädjerus. En stor snackis på den mässan, som inte uppmärksammats i svensk media, var bråket mellan Emmanuel Perrotin, som är en av världens ledande gallerister och konsthandlare, och den svenske konsthandlaren Theo Lindqvist. 

På Instagram uttryckte Theo Lindqvist sin upprördhet över att Emmanuel Perrotin inte fullföljde en enligt honom avtalad affär. Enligt Lindqvists instagraminlägg spelade Emmanuel Perrotin in ett röstmeddelande där han hotade med att attackera honom om Lindqvist valde att gå till rätten. Theo Lindqvist tog sedan bort sitt inlägg och är i dag fåordig kring kontroversen. 

”Det här har blåst över, det var en kort och intensiv historia. Jag har gjort affärer med Perrotin sedan dess”, säger Theo Lindqvist från den franska konstmässan Fiac som pågick under förra veckan.

Lindqvist förklarar att han försvarade en kunds rättigheter, men han vill inte gå in på ärendet i mer detalj. 

Det som är intressant med denna händelse är att muntliga avtal är vanliga på den internationella konstbranschen. Branschen är så liten och bygger på förtroende. De flesta har lång erfarenhet från att göra affärer med varandra, så det räcker med en handskakning. Om någon drar sig ur blir besvikelsen stor, samtidigt som det är svårt att bevisa att man faktiskt kommit överens om en affär.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?