1515

Konst på åkern lockar eliten – nu öppnar utställningen ”Paradise Lost”

KUMLA. Mitt ute på en åker i Kumla har Anders och Birgitta Fasth byggt upp ett välrenommerat konstgalleri. Hit lockas såväl konstnärseliten som kräsna konstköpare av den spektakulära byggnaden och ett utbud av hög klass. På fredagen öppnar Martin Wickströms utställning ”Paradise Lost”.

Anders och Birgitta Fasth.
Anders och Birgitta Fasth.Foto:Ida Thunberg
Galleri Örsta i Kumla.
Galleri Örsta i Kumla.Foto:Anders Fasth

Det vita huset med det speciella bågformade taket möter upp som ett oväntat inslag på åkern intill paret Fasths 1800-talsgård i Kumla. Innanför dörren blir det ännu mer speciellt, där rummen breder ut sig mellan höga, smala fönster och stora, vita väggar som för dagen håller på att prydas av Martin Wickströms konstverk.

Anders och Birgitta Fasth tar en paus i det intensiva arbetet med att hänga den kommande utställningen och börjar berätta om ett liv där det gemensamma konstintresset har genomsyrat det mesta.

På 1980-talet fick de jobb som lärare i Kumla och flyttade hit. Efter en tid köpte de en gård i Örsta några kilometer utanför centrum. Där fanns en flygelbyggnad där paret bestämde sig för att anordna konstutställningar.

”Vår första utställare blev en regional konstnär. Vi hade ingen aning om hur det skulle gå, men på en dag kom det 300 personer och vi sålde allt. Det var succé direkt”, säger Birgitta Fasth.

Det var 1993 och redan från start var kvalitet den stora ledstjärnan.

Under åren har Örsta galleri byggt upp ett anseende i konstkretsar som många storstadsgallerier bara kan drömma om. Konstnärer som Rolf Hanson, Torsten Andersson, Lena Cronqvist, Clay Ketter,  och Tuija Lindström är bara några av de både nationellt och internationellt kända namn vars verk har prytt galleriets väggar.

Bland kunder och besökare finns alltifrån museer och storsamlare som söker något extra, till busslaster med konstföreningar och de som bara tittar in som en del av en utflykt.

Efter att ha kombinerat lärarjobbet med konsten under många år valde paret 2010 att ta ytterligare ett steg genom att köpa 15.000 kvadratmeter åkermark.

”Samtidigt bjöd vi in tre arkitektbyråer som fick rita på huset”, säger Anders Fasth. 

Det blev arkitekttrion Mårten Claesson, Eero Koivisto och Ola Rune som fick förtroendet.

”Det vi föll för var framför allt interiören. Det är en känsla härinne som känns unik”, säger Birgitta Fasth.

Konstnären Mikael Pauli kom med idén att täcka fasaden med glaspärlor som skulle reflektera ljus på ett häpnadsväckande sätt. Det hade aldrig gjorts tidigare, men fyra ton pärlor senare stod nya Örsta galleri här.

”Det är nästan som om ett ufo har landat här ute på åkern”, säger Martin Wickström senare med ett leende.

Anders och Birgitta Fasth har länge försökt att få den kände konstnären att ställa ut i Örsta, men det har varit svårt att hitta luckor i hans schema.

”Men i våras åkte jag hit och såg hur vackert det är. Jag blev väldigt glad, upprymd och lite skrämd just för att det är så stort. Det är mycket att fylla”, säger Martin Wickström.

Just detta med galleriets uppenbarelse och hela atmosfären i Örsta verkar vara en viktig ingrediens i framgångarna. 

”Många charmas av huset. Och det blir ännu mer exklusivt när det står där det står”, säger Anders Fasth.

Konstparet Fasth har också hållit fast vid en jordnära och familjär framtoning. När konstnärerna kommer för att hänga sina utställningar får de övernatta hemma hos Anders och Birgitta på lantgården intill. 

”Många konstnärer är ju lite ensamvargar, och de kan uppskatta att få komma ut hit och umgås på det här mer avslappnade sättet istället för att bli hänvisade till ett anonymt hotell i en storstad”, säger Anders Fasth.

Birgitta Fasth tillägger:

”Vi har aldrig varit de där business-människorna som har kommit med portföljen i hand. Vi har tagit med barnen på semestrar och passat på att besöka konstnärer under tiden. Det har blivit många givande möten”.

Martin Wickström trivs definitivt. Han beskriver dagen då en utställning hängs som en av de bästa i hela processen. 

”Det är ett jätteviktigt moment för mig. Rummet är A och O, hur man ska disponera det. Och en sådan här plats... Det är väldigt speciellt!”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?