Annons

Konkurrenter hjälps åt

Små och medelstora företag kan minska både kostnader och miljöpåverkan genom att se över energianvändningen.
Hittills har över 40 nätverk startats runt om i Sverige med hjälp av Energimyndigheten.

Tillverkningsföretaget CH Industry i Eskilstuna har goda erfarenheter av att nätverka för att sänka energiförbrukningen.
Tillverkningsföretaget CH Industry i Eskilstuna har goda erfarenheter av att nätverka för att sänka energiförbrukningen.

”Att minska energianvändningen är bra för miljön, men det minskar även kostnaderna och det är viktigt ur företagets synvinkel”, säger Henrik Welin, kvalitets- och miljöchef på tillverkningsföretaget CH Industry.

Nyligen gick företaget med i ett nätverk för industriföretag i Mälardalsområdet. Målsättningen med nätverket är att kartlägga energiförbrukningen och därmed minska kostnaderna.

Och nätverket är inte det enda i sitt slag. Under 2016 har Energimyndigheten tillsammans med länsstyrelser och regionala energikontor startat 40 effektiviseringsnätverk runt om i landet.

För att finansiera dessa har Energimyndigheten gått in med 100 miljoner kronor. Pengarna har hämtats från de anslag på totalt 560 Mkr som myndigheten nyligen har beviljats och som öronmärkts för att hjälpa små och medelstora företag att minska sin energiförbrukning.

”Av dessa 560 Mkr kommer 280 Mkr från Europeiska regionala utvecklingsfonden och 280 Mkr från den svenska regeringen”, säger Albin Carlén på Energimyndigheten.

Företagen som är med i nätverken är små eller medelstora och använder minst 1 Gigawattimme energi per år. Målet är att företagen ska minska sin energianvändning med i snitt 15 procent.

”För de deltagande företagen kan energibesparingen innebära att man minskar energikostnaderna med mer än 100.000 kronor per år. Men det är många ambitiösa företag så vi ska kunna överträffa målet”, säger Albin Carlén.

Förutom att byta erfarenheter med andra företag får medlemmarna även tillgång till en extern konsult. Under de kommande fyra åren ägnar konsulten omkring 150 timmar åt varje företag, för att se över var i verksamheten de kan spara energi.

Och nätverken kan ge resultat. Redan 2009 var CH Industry med i ett liknande projekt som drevs av Eskilstuna kommun.

Jesper Sundling, som i dag arbetar på Energikontoret i Mälardalen och leder tre nätverksgrupper, var 2009 ansvarig för CH Industrys elförbrukning.

”Vi hade alldeles för hög energianvändning och bland annat genom att stänga av anläggningen när vi inte producerade kunde vi spara 85 procent av den energi vi använde i tomgångsanvändningen”, säger han.

Nätverket inspirerade även CH Industry att fortsätta. Förutom att delta i det nya nätverket installerade företaget en ny kompressor under 2014. Den kostade 8.000 kronor i månaden, men minskade samtidigt elkostnaderna med omkring 20.000 kronor i månaden.

”Så det blev en besparing på ungefär 12.000 kronor i månaden. Att arbeta med sin energianvändning är ett långsiktigt arbete, men det är bra eftersom varje sparad krona syns direkt i resultatet.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från KIAAnnons

Strategin: Så ska ännu fler få köra laddbara bilar

57 procent av försäljningen i år, 80 procent nästa år.

Kias offensiva satsning för att få ännu fler att köra laddbara bilar fortsätter.

Snart lanseras dessutom den populära familjesuven Kia Sorento som laddhybrid vilket lär ge extra fart till den positiva utvecklingen. 

– Vi vill att många – inte bara några få – ska kunna köra laddbara bilar, säger Jonas Nilsson, marknadschef på Kia Motors Sweden.

Nya Kia Sorrento – snart även som laddhybrid.  

Kia blir allt populärare på den svenska bilmarknaden.

För tredje året i rad är den Sydkoreanska biltillverkaren Sveriges tredje största bilmärke – till och med störst om man enbart räknar försäljning till privatpersoner. Sedan flera år är Kia dessutom en av de allra största när det gäller laddbara bilar i Sverige.

Bakom försäljningsökningen och den ledande positionen ligger bland annat en offensiv satsning på att utöka produktportföljen med nya laddbara alternativ.

I utbudet finns nu fyra modeller som laddhybrid – Kia Ceed SW, Optima SW, Niro och XCeed – samt två rena elbilar: Kia e-Niro och e-Soul.

Kia e-Niro.
Kia e-Niro.

Och snart är det Sverigepremiär för ytterligare en laddhybrid: den sjusitsiga suven Kia Sorento.

– Vårt utbud av laddbara bilar blir allt mer komplett. Vi vill att fler ska kunna köra elektrifierade bilar och minimera sin klimatpåverkan, oavsett familjesituation, tycke och smak, säger Jonas Nilsson.

8 000 tekniker jobbar med utveckling

Redan i år har Kia i genomsnitt det lägsta koldioxidutsläppet av Sveriges tio största biltillverkare.

57 procent av Kias totala försäljning på svenska marknaden utgöras av laddbara modeller. En siffra som ska öka till 80 procent redan nästa år.

För att klara den offensiva omställningen från fossila drivmedel till el jobbas det intensivt på Kias forsknings- och utvecklingscenter utanför Seoul i Sydkorea. Sammanlagt arbetar 8 000 tekniker med att utveckla framtidens fordon med alternativa drivmedel och hög återvinningsgrad av material.

Till 2025 ska det finnas 11 stycken i utbudet (inklusive de befintliga elbilsmodellerna) varav ett flertal av dessa ska vara dedikerade elbilar.

Kia XCeed.
Kia XCeed.

Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten stärka Kias position som ett ledande elbilsmärke.

– Vi har en offensiv strategi för att fortsätta utvecklas på elbilsmarknaden. Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten inom elfordon, batteritillverkning och olika mobilitetstjänster stärka vår position som ledande elbilsmärke, säger David Lilja, press- och kommunikationschef på Kia Motors Sweden.

Premiär för Kia Sorento Plug-In Hybrid

Nästa steg för att komplettera utbudet av laddbara modeller tas med lanseringen av nya Kia Sorento – en sjusitsig familjesuv som tack vare fina utrymmen, funktionalitet och effektivitet blivit en allt populärare modell i sitt segment. 

Dieselversionen som just lanserats är först ut och redan nu går det att förboka modellen som laddhybrid med leverans under första kvartalet nästa år.

Fjärde generationen av Sorento (den första kom 2002) har tagit ett rejält teknik- och designsprång. Modellen har fått ett mer massivt utseende, större utrymmen, uppkopplade tjänster samt de senaste förarassistentsystemen. 

Kias nya laddhybrid Kia Sorento kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh och en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans ger det en systemeffekt på 265 hästkrafter och 350 newtonmeter. 

Drivningen sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda som tillåter att både bensin- och elmotor ger full effekt samtidigt. För första gången använder sig Kia av ett oberoende kylningssystem för batteripaketet i en laddhybrid för optimal kapacitet.

Sju års nybilsgaranti

Precis som alla andra modeller från Kia har Sorento sju års nybilsgaranti direkt från fabrik. Garantin gäller även EV-batterierna. I Sverige lanseras Kia Sorento i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus. 

Nya Kia Sorrento – snart även som laddhybrid. 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?