Annons

Konkurrensmyndighet stoppar Bonnieraffär

Konkurrensmyndigheterna sätter käppar i hjulet för Bonniers försäljning av danska affärstidningen Børsen.

Bild:Børsen

I januari 2016 presenterade mediekoncernen Bonnier, som äger Dagens industri, försäljningen av affärstidningen Børsen för knappt en miljard svenska kronor till danska tidningshuset JP/Politikens Hus.

Men danska konkurrensmyndigheter kunde inte godkänna affären och därför tvingas nu Bonnier behålla 50,1 procent av Børsen.

JP/Politikens Hus får i stället köpa 49,9 procent av bolaget för 500 miljoner kronor, vilket är samma värdering som den ursprungliga överenskommelsen.

”Vi har landat i en mycket bra affär för Bonnier. När vi såg att det danska konkurrensverket hade invändningar mot försäljningen så tog vi tillsammans med JP/Politikens Hus ett steg tillbaka för att hitta bästa möjliga väg framåt för oss, för dem och för Børsen”, kommenterar Tomas Franzén, vd för Bonnier.

”Resultatet är att vi behåller huvudägandet och kontrollen över ett mycket framgångsrikt och välpositionerat mediehus, samtidigt som affären ger oss en resursförstärkning på omkring en halv miljard svenska kronor, vilket skapar utrymme för fortsatta investeringar i linje med vår strategi”, fortsätter han.

Bonnier har satt upp målet att öka andelen digitala intäkter från 15 procent 2015 till 50 procent 2020.

Den danska konkurrensmyndigheten har inte formellt stoppat affären, men myndigheten har haft starka invändningar mot en försäljning.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från FANUC NordicAnnons

De såg till helheten och investerade i automation

Conny Fridlund, produktionsutvecklingschef på Epiroc Drilling Tools.
Conny Fridlund, produktionsutvecklingschef på Epiroc Drilling Tools.

2005 var verkstadsföretaget Epiroc Drilling Tools verksamhet hotad.

15 år senare har vindarna vänt – mycket tack vare en lyckad automationssatsning i Sverige.

– Kalkylerna vi gjorde visar att vi gjorde rätt att satsa på hemmaplan, säger Conny Fridlund.  

Läs mer om FANUC Nordic här. 

Epiroc utvecklar och producerar borriggar, bergbrytnings- och anläggningsutrustning, och har kunder i 150 länder. 50 procent av all produktion sker i Sverige, och bara i Fagersta har företaget de senaste 15 åren gått från en fabrik till fyra fabriker. Under tiden har Epiroc investerat cirka 1,3 miljarder kronor på automation i Fagersta.

– Vi har hela tiden varit noga med att göra noggranna kalkyler om var vår produktion blir lönsammast. I många fall tror många att låglöneländer är lika med låga kostnader, men det stämmer absolut inte, säger Conny Fridlund, produktionsutvecklingschef på Epiroc Drilling Tools.

I sina kalkyler har Epiroc identifierat Sverige som den bästa marknaden för sina automationssatsningar, och detta av flera skäl.

– I Sverige går det att automatisera på väldigt hög nivå, vilket är svårt att lyckas med i låglöneländer. I låglöneländer finns det inte tillgång till leverantörer med de kvalitetskrav som vi förväntar oss av ingående utrustning som vi vill investera i. Dessutom har inkommande material större variation, och du vill inte ha för stor variation på material när du ska automatisera. 

– Det finns sällan servicetekniker med rätt kompetensnivåer. Oftast finns det inte heller operatörer med rätt baskunskap som krävs för att hålla igång automationerna. Vi brukar säga att vi helst vill ha en ingenjör som är beredd att skita ner fingrarna. Många tror att det bara är att trycka på knappen när det kommer till automationer, men så är inte fallet.

Kostnaden för automation sjunker

När flera andra konkurrenter valt att flytta produktionen till utlandet har Epiroc gått mot strömmen. Conny Fridlund illustrerar företagets vägval i form av en enkel kalkyl:

– En automation på tio miljoner kronor skrivs av på tio år. Om man då har 500 000 produkter kostar varje produkt två kronor. Det ska jämföras med en lönekostnad. Oavsett om det är ett låglöneland så blir det oerhört svårt att konkurrera med att man sätter in en automation, så länge man har volymer som försvarar en automation.

I takt med att Epiroc automatiserat stora delar av sin produktion har kostnaderna för just den typen av automationer sjunkit kraftigt i Sverige men också i Europa.

– De som inte gör sina kalkyler och verkligen inte ser vad som händer om de slår ut kostnaden på en automation ser inte heller att det oftast inte finns några låglöneländer som kan konkurrera med Sverige. I våra kalkyler har vi noterat att produktionskostnaderna blivit 50 procent lägre i Sverige i jämförelse med om vi hade tillverkat i låglöneländer.

Samarbete med FANUC

För att nå så bra resultat som möjligt i sin automation har Epiroc valt att samarbeta med världens bästa leverantörer.

– FANUC är ett av de bolag som vi identifierat som just en sådan leverantör. Deras system passar bra in i flera av våra automationslösningar. De erbjuder inte bara en bra produkt, utan har även en väl fungerande organisation i Sverige. Det är minst lika viktigt när vi bestämmer vilka vi ska jobba ihop med. 

På vilket sätt?

– För serviceorganisationen är det superviktigt för att kunna hålla hög tillgänglighet i de automationer vi sätter in. Många världsklassleverantörer börjar spara in pengar på detta, och då ser inte vi dem som tilltänkt partner. För förr oss är service och underhåll en nyckelfråga när vi ska välja ut tänkbara samarbetspartners.

Sedan Epiroc gjorde allvar av sina automationssatsningar har lönsamheten kraftigt förbättrats. Kontrasterna är stora i jämförelse med 2005, då verksamheten var hotad. 

– Automationerna har varit avgörande till att vi fortfarande har verksamhet i Sverige och i Fagersta, säger Conny Fridlund.

Läs mer om FANUC Nordic här. 

Fakta FANUC Nordic  

FANUC är en världsledande tillverkare av produkter och robotar för fabriksautomatisering.  De tillverkar allt från CNC-styrsystem till formsprutor, trådgnistar, fräsar och industrirobotar. Det unika med FANUC är att de tillverkar hela bredden – inte bara den individuella roboten. På så sätt säkerställs smidig produktion.

FANUC Nordic bidrar till att effektivisera den tillverkande industrin och göra det möjligt för företag att investera i utökad produktion i exempelvis Sverige och övriga Europa.

FANUC arbetar för att den Svenska industrin ska minska sin miljöpåverkan genom att flytta hem produktionen närmare konsumenterna. Lösningen för att göra detta kostnadseffektivt är fabriksautomation. En framtida svensk industri med en hög grad av automation skapar fler jobb, höjer säkerheten i hela produktionskedjan och skapar en större flexibilitet för både kunder och återförsäljare.

Mer från FANUC Nordic

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FANUC Nordic och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?