Iran planerar att bjuda in internationella oljebolag till en budgivning om den andra fasen av utvecklingen av oljefälten Yadavaran och Norra Azadegan, uppger landets statliga oljebolag National Iranian Oil Company (NIOC), rapporterar Reuters.
FinWire
De kinesiska statliga oljebolagen China National Petroleum Corp (CNPC) och Sinopec som har haft en ledande roll av utvecklingen av oljefälten fram till nu, kommer alltså behöva konkurrera med andra internationella oljebolag om de forsatta avtalen.
"CNPC vill förlänga sitt kontrakt för Norra Azadegan, men vi har meddelat att de bör delta i budgivningen för ett nytt avtal", meddelade Gholamreza Manouchehri, biträdande chef för NIOC.
När de japanska och europeiska oljebolagen lämnade Iran på grund av sanktionerna mot landet tog de kinesiska bolagen över utvecklingen av oljefälten.
Projekten kräver en investering på 2 miljarder dollar, omkring 18,5 miljarder kronor, och skulle öka produktionen med ytterligare 100.000 fat olja per dag.
Produktionen i Yadavaran är idag 115.000 fat olja per dag och 75.000 fat per dag i Norra Azadegan.
Oljereserverna i Yadavaran uppgår till 31 miljarder fat råolja, medan det finns 5,7 miljarder fat råolja i Norra Azadegan.
FinWire
Innehåll från SnowflakeAnnons
Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.
I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna.
– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige.
Kombinerar datakällor för värdefull analys
Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser.
– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:
– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen.
Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder.
Fakta Snowflake Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag. Läs mer på www.snowflake.com