ANNONS:
Till Di.se
TORSDAG 19 OKT Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Nyheter

Konflikten hotar svenska hamnar

  • ALLVAR. Ulrica Messing, ordförande för Göteborgs Hamn. Konflikten mellan Svenska hamnarbetarförbundet och APM Terminals i Göteborg har pågått i över ett år. Foto: Jens Bornemann

Flera direktanlöp till Göteborg läggs ned och nu hotas även containertrafiken till andra svenska hamnar på grund av hamnstriden i Göteborg.
Det hävdar Göteborgs hamns ordförande Ulrica Messing som nu manar statliga Medlingsinstitutet och parterna att hitta en snabb lösning.

”Vi ser tyvärr att konflikten i containerhamnen snarast eskalerar än börjar närma sig ett avslut. Det kommer i ett läge när Sveriges industri går urstarkt och sysselsättningen ökar mest av alla länder i EU, och hamnen investerat tungt för ökad kapacitet. Allt detta kan hotas på grund av konflikten”, säger Ulrica Messing.

Hon är ordförande i kommunala Göteborgs hamn som för några år sedan i en miljardaffär sålde driften av containerterminalen till den internationella hamnkoncernen APM Terminals. Men som Di löpande har rapporterat på-går sedan drygt ett år en allt mer omfattande konflikt mellan APM Terminals och Hamnarbetarförbundet. Och nu larmar Göteborgs hamn om allt större negativa konsekvenser.

”Flera stora containerrederier med direktanlöp från Asien har lagt bokningsstopp på Göteborg. Det är oerhört allvarligt och kommer att slå mot både importen och exporten och leda till att varorna blir dyrare och att Sveriges konkurrenskraft drabbas”, säger Ulrica Messing.

Samtidigt har Göteborgs hamn fått signaler om att konflikten riskerar att få följdverkningar även i andra hamnar i Sverige, eftersom de börjar bli fulla med gods efter att en del av containervolymerna som normalt går via Göteborg har tvingats till andra vägar.

”Redare uppger att de överväger att lägga ned containertrafik även i andra hamnar i Sverige. Konsekvenserna är mycket, mycket stora inte bara ekonomiskt utan även miljömässigt. Det finns företag som tvingas flyga hem gods från Asien eller köra på lastbil till och från kontinenten”, säger Ulrica Messing.

På en presskonferens med anledning av den eskalerade konflikten i Sveriges största containerhamn var Göteborgs hamn kritisk mot både Medlingsinstitutet och parterna.

”Vi tycker att det går för långsamt och att parterna inte tar detta på tillräckligt allvar. Vi kommer nu att ta kontakt med medlarna för att framföra att tempot i förhandlingarna måste öka”, säger Ulrica Messing.

Hon varnar för att konflikten riskerar att bli samhällsfarlig för Sverige.

”Parterna måste inse hur oerhört mycket man sätter på spel och att konflikten inte bara hotar investeringar och jobb i hamnen utan i hela landet.”

Tyck till