Annons

Konflikt i hamnen

En konflikt har brutit ut i containerhamnen i Göteborg. Nästa vecka hotar strejker som kan lamslå stora delar av containertrafiken.

APM Terminals varnar för att konsekvenserna av konflikten kan slå hårt både mot hamnen och svenskt näringsliv.

OMDIRIGERAS. Fartygen körs till andra hamnar på grund av konflikten. Världens största containerfartyg, MSC Maya, kommer inte till Göteborg som planerat.
OMDIRIGERAS. Fartygen körs till andra hamnar på grund av konflikten. Världens största containerfartyg, MSC Maya, kommer inte till Göteborg som planerat.

Så sent som i våras drabbades containerhamnen i Göteborg av en strejk. Och nu skakas landets och hela Nordens största containerterminal åter av en allvarlig konflikt. Det var i tisdags som Svenska Hamnarbetarförbundet utlöste stridsåtgärder. Det handlar inledningsvis om blockad av övertidsarbete, nyanställningar och inhyrning av personal fram till årsskiftet.

Men det är bara början. Fackförbundet som inte har fått gehör för sina krav på att bland annat få skriva kollektivavtal är på väg att trappa upp konflikten. Hamnarbetarförbundets avdelning 4 har varslat om strejk mellan klockan 14 på tisdagen den 15 november till den 18 november.

”Det handlar om punktstrejker och inte en total stängning. Men det förlamar ändå stora delar av verksamheten och vi räknar med att bara kunna hantera mellan 20–30 procent av normala volymer”, säger Henrik Kristensen, vd för APM Terminals Göteborg.

Vilka blir konsekvenserna?
”Vi försöker ge så bra service som möjligt för att mildra effekterna, men utan tvekan påverkas våra kunder när normal trafik inte kan upprätthållas. Det är väldigt allvarligt och detta drabbar svenskt näringsliv och svensk konkurrenskraft vilket är djupt olyckligt”, säger han.

Flera rederier uppges nu ha valt att minska lastmängderna till Göteborg och även omdirigerat fartyg till andra hamnar. Ett exempel är MSC Maya, världens största containerfartyg som inte kommer till Göteborg som planerat.

”Vi anser att de här stridsåtgärderna är helt oproportionerliga i förhållande till de krav som framförs och till den lamslående effekt och mycket stora kostnader som de får. 50 procent av containertrafiken passerar terminalen och det är orimligt att många av Sveriges företag liksom rederier och andra aktörer nu riskerar att drabbas hårt”, säger Henrik Kristensen.

Striden uppges bland annat gälla Hamnarbetarförbundets krav på ett separat kollektivavtal.

”Det kan vi inte tillmötesgå eftersom kollektivavtal förhandlas centralt mellan fack och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar. Och sedan tidigare finns ett kollektivavtal med Transportarbetarförbundet”, säger Henrik Kristensen.

Bolaget anser heller inte att det kan gå med på flera av de andra krav som Hamnarbetarförbundet stället, bland annat kring hanteringen av schemaläggning, semester och föräldraledigheter samt krav på en parallell skyddsorganisation på arbetsplatsen.

”Vi följer självklart alla lagar och regler, men de här kraven överstiger praxis enligt den svenska modellen”, säger Henrik Kristensen.

Hamnarbetarförbundet avfärdar å sin sida att stridsåtgärderna skulle vara oproportionerligt hårda.

”Det får stå för honom. Vi gör korta punktstrejker för att skapa störningar, men ändå kunna hålla verksamheten i gång. Det drabbar kunderna, vilket är olyckligt, men vi anser att detta är så viktiga frågor att detta är befogat”, säger förbundsordföranden Eskil Rönér.

Hamnarbetarförbundet styrelse och avdelningar har också varslat om sympatiåtgärder från 15 november. De innebär en blockad av all hantering av gods som omdirigeras på grund av konflikterna till andra hamnar i Sverige.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?