1515

Kompetensbrist hotar elektrifieringen – minst 28.000 elinstallatörer saknas

Bristen på elinstallatörer kommer att sätta käppar i hjulen för elektrifieringen av transporterna i Sverige. Det menar Amanda Rafter Ekenman, chef för kompetensförsörjningen på Installatörsföretagen. 

”Den stora flaskhalsen är bristen på företag och personer som kan göra jobbet”, säger hon till Dagens Industri.

Amanda Rafter Ekenman, chef för kompetensförsörjning på Installatörsföretagen.
Amanda Rafter Ekenman, chef för kompetensförsörjning på Installatörsföretagen.

Enligt en prognos från Power Circle kommer det att finnas 2,5 miljoner elbilar i Sverige 2030, vilket ställer stora krav på en snabb utbyggnad av den svenska laddindrastrukturen. I en rapport på tisdagen slog dessutom Trafikverket fast att det är bristen på stationär laddning som är det mest akuta hindret för en snabb elektrifiering av de tunga transporterna. Och Trafikverket vill se att man kommer igång snabbt med den utbyggnaden. 

”Trafikverket har med förslag för stöd om man investerar i tunga elfordon och bidrag för att installera laddstolpar. Det är superbra. MEN vem ska göra jobbet?”, säger Rafter Ekenman.

Branschen bedömer att det redan i dag saknas 17.500 elinstallatörer. Men då är inte de stora planerna som regeringen målar upp gällande fordonsomställning, publika laddstationer, solceller och inte heller en omställning av industrin med i den beräkningen.  2023 kommer det krävas ytterligare 28.000 människor, enligt Installatörsföretagen.

Rafter Ekenman vill se att man ställer tydligare krav på att kartlägga vilken kompetens som krävs när man planerar stora samhällsförändringar och planera för att den finns på plats när det är dags att skrida till verket. 

”Man får inte glömma kompetensfrågan i de här projekten. Det är liksom huvudpunkten. Vi ser att vi behöver våra medarbetare för att genomföra klimatomställningen. Det är nödvändigt. Men kapaciteten som behövs finns inte”, säger Rafter Ekenman.

Skulle du säga att bristen på kompetens är ett direkt hinder för elektrifieringen av den svenska fordonsflottan?
”Absolut.”

Vad kan man då göra för att se till att få rätt kompetens på plats fort?
”Man måste säkra upp att det finns platser inom gymnasiet, Yrkesvux och yrkeshögskolor. Sen måste man på allvar göra det lättare att yrkesväxla. I dag är det inte så lätt att skola om sig.” 


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?