1515
Annons

Kompetensbrist hotar elektrifieringen – minst 28.000 elinstallatörer saknas

Bristen på elinstallatörer kommer att sätta käppar i hjulen för elektrifieringen av transporterna i Sverige. Det menar Amanda Rafter Ekenman, chef för kompetensförsörjningen på Installatörsföretagen. 

”Den stora flaskhalsen är bristen på företag och personer som kan göra jobbet”, säger hon till Dagens Industri.

Amanda Rafter Ekenman, chef för kompetensförsörjning på Installatörsföretagen.
Amanda Rafter Ekenman, chef för kompetensförsörjning på Installatörsföretagen.

Enligt en prognos från Power Circle kommer det att finnas 2,5 miljoner elbilar i Sverige 2030, vilket ställer stora krav på en snabb utbyggnad av den svenska laddindrastrukturen. I en rapport på tisdagen slog dessutom Trafikverket fast att det är bristen på stationär laddning som är det mest akuta hindret för en snabb elektrifiering av de tunga transporterna. Och Trafikverket vill se att man kommer igång snabbt med den utbyggnaden. 

”Trafikverket har med förslag för stöd om man investerar i tunga elfordon och bidrag för att installera laddstolpar. Det är superbra. MEN vem ska göra jobbet?”, säger Rafter Ekenman.

Branschen bedömer att det redan i dag saknas 17.500 elinstallatörer. Men då är inte de stora planerna som regeringen målar upp gällande fordonsomställning, publika laddstationer, solceller och inte heller en omställning av industrin med i den beräkningen.  2023 kommer det krävas ytterligare 28.000 människor, enligt Installatörsföretagen.

Rafter Ekenman vill se att man ställer tydligare krav på att kartlägga vilken kompetens som krävs när man planerar stora samhällsförändringar och planera för att den finns på plats när det är dags att skrida till verket. 

”Man får inte glömma kompetensfrågan i de här projekten. Det är liksom huvudpunkten. Vi ser att vi behöver våra medarbetare för att genomföra klimatomställningen. Det är nödvändigt. Men kapaciteten som behövs finns inte”, säger Rafter Ekenman.

Skulle du säga att bristen på kompetens är ett direkt hinder för elektrifieringen av den svenska fordonsflottan?
”Absolut.”

Vad kan man då göra för att se till att få rätt kompetens på plats fort?
”Man måste säkra upp att det finns platser inom gymnasiet, Yrkesvux och yrkeshögskolor. Sen måste man på allvar göra det lättare att yrkesväxla. I dag är det inte så lätt att skola om sig.” 


Här portas var tredje dieselbil på fredag

Nu höjs kraven på dieselfordon i Stockholm. Från och med fredag blir enbart fordon med utsläppsklass Euro 6 tillåtna på Hornsgatan. Det innebär att var tredje dieselbil inte längre får trafikera gatan. 

Tuffare tag väntar äldre dieselbilar på Hornsgatan på Södermalm i Stockholm.
Tuffare tag väntar äldre dieselbilar på Hornsgatan på Södermalm i Stockholm.Foto:Jonas Ekströmer/TT

”Ju färre dieselbilar på stadens gator, desto bättre. Föräldrar som promenerar med sina barn i Stockholm ska inte behöva oroa sig över hälsoskadlig luft. Därför är det bra att vi steg för steg sätter stopp för utsläpparna”, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm, i ett pressmeddelande. 

I januari 2020 infördes Miljözon 2 på Hornsgatan som sträcker sig från Hornstull till Slussen på Södermalm i Stockholm. Gatan är en av Sveriges mest förorenade. Utsläppen av kväveoxider har visserligen minskat sen dess men ligger fortfarande långt över WHO:s gränsvärden. 

Hornsgatan är i dag den enda gatan i Sverige med Miljözon 2, men enligt pressmeddelandet från Miljöpartiet vill den blågröna ledningen i Stockholm öppna upp för så kallade dynamiska miljözoner. Det innebär att man tillfälligt, under perioder då luften överskrider gällande gränsvärden, kan införa dem även på andra gator. 

”Digitala skyltar skulle kunna tala om för bilisterna om miljözonen gäller eller ej”, säger Daniel Helldén.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?