Annons

Kompanjonen efter Northugs skandaler: "Det har varit en extremt tuff tid”

LULEÅ. Den här hösten är Jon Inge Gullikstad en av Norges mest omskrivna affärsmän. Som kompanjon till skidstjärnan Petter Northug är han van vid hetluften. 

I hemstaden Luleå är det desto lugnare.

”Här är jag helt anonym, det har varit skönt under den här tiden”, säger han. 

Jon Inge Gullikstad är kompanjon till skidstjärnan Petter Northug och jagades av både journalister och samarbetspartners i samband med att Northug greps av polis för några månader sedan. Hemma i Luleå kan han hitta lugnet. ”Här är jag helt anonym”, säger han.
Jon Inge Gullikstad är kompanjon till skidstjärnan Petter Northug och jagades av både journalister och samarbetspartners i samband med att Northug greps av polis för några månader sedan. Hemma i Luleå kan han hitta lugnet. ”Här är jag helt anonym”, säger han.Foto:Jens Kärrman
ÅKTE FAST. Petter Northug möter pressen i augusti efter att ha åkt fast för fortkörning och narkotikainnehav.
ÅKTE FAST. Petter Northug möter pressen i augusti efter att ha åkt fast för fortkörning och narkotikainnehav.Foto:NBT

I mitten av augusti stoppades den tidigare skidstjärnan ­Petter Northug av polis norr om Oslo. 

Han hade just kört sin sportbil i 168 kilometer i timmen på en 110-väg. I Petter Northugs lägenhet hittade polisen dessutom kokain och en blytung kändisskandal var ett faktum. 

För Jon Inge Gullikstad som driver företaget Brand Assist med Northug som delägare och affischnamn var det starten på en mycket speciell period, både känslomässigt och yrkesmässigt.

”Hela den här tiden har varit extremt tuff. Det här var något vi inte visste om sedan tidigare och det finns en besvikelse. Många var arga. Samtidigt ville vi stötta Petter som människa. Det har varit en prövning”, berättar han. 

Efter elitkarriären har Petter Northug lanserat ett eget märke för sportglasögon och skidkläder. Den som har rattat satsningen är Jon Inge Gullikstad.

Frågorna om vad som nu skulle hända med märket och bolaget Brand Assist var många. Under några veckor i augusti kom upp till 30 samtal om dagen från journalister. Till det kom alla kontakter med branschen och oroliga samarbetsparters. 

”Under en period undrade jag på om jag var med i en Netflix-serie. Jag gillar egentligen action, men det här var lite väl mycket av den varan”‚ berättar Jon Inge Gullikstad. 

Av den torktumlare som han gått igenom de senaste månaderna märks inte mycket denna dag. Ute faller det tidig oktobersnö och hotellobbyn i Luleå, där Jon Inge Gullikstad dricker kaffe, ligger corona-öde.

Veckan då vi ses har den reslige norrmannen figurerat i flera stora reportage i Norge. Här är det få, om ens någon, som vet vem Gullikstad är.

”I Luleå är jag helt anonym. Det är ett helt annat lugn här, bokstavligt talat. Det är skönt.” 

Sambon Anna-Stina Johansson kommer från Luleå och för fem år sedan lämnade familjen Oslo för Norrbotten. Under åren i Luleå har Gullikstad skött sina företag från ett litet kontor i Luleå. 

I 25 år har hans specialitet varit att bygga upp varumärken, främst kring kända idrottspersonligheter. Inom det fältet är han något av en pionjär i Norge. 

Allt började med OS i Lillehammer 1994. En av de norska stjärnorna var längdåkaren Vegard Ulvang och Jon Inge Gullikstad, som vid den tiden importerade sportsockor från USA, fick en idé.

”Jag tänkte på ull och Ulvang, att det skulle gå och göra något på det”, säger han. 

Den största utmaningen för den unge företagaren var att få kontakt med Ulvang, som stod på höjden av sin karriär. Med hjälp av en bekant som var sportjournalist lyckades Gullikstad bjuda in Ulvang till sitt lilla kontor i Oslo. En enormt nervös entreprenör lyckades övertala nationalikonen att vara med i projektet. 

”Med ull och Ulvang var det egentligen mer friluftspersonen än skidåkaren som jag ville bygga runt. Relevansen och trovärdigheten i ett märke är viktig”, säger Jon Inge Gullikstad. 

Ulvang blev en succé och 2003 köpte Swix märket. 

I uppgörelsen ingick att Jon Inge Gullikstad skulle jobba några år åt Swix. Men det passade inte honom att jobba i ett stort bolag.  

”Jag hade fått in bra med pengar på kontot, men hade lite tråkigt.” 

Han gick vidare till ett chefsjobb på företaget Active Brands, bolaget som köpt och vidareutvecklat varumärken som Björn Dählie och Kari Traa. 

I botten fanns hela tiden en längtan om att starta eget igen. 

”Jag är mer av en entreprenör än en affärsman. Jag älskar att utföra saker, att skapa. Det är inte pengarna som är drivkraften. Om det är en gåva eller sjukdom är jag osäker på”, säger Gullikstad och ler. 

När han såg Therese Johaug ta sitt första individuella VM-guld på tremilen i Holmenkollen 2011 kunde han inte stå emot suget efter att bygga något från grunden igen. Nästa stora projekt blev följaktligen att utveckla varumärket Therese Johaug. Även det slutade med en lönsam försäljning. 

Efter 25 år av utvecklingsarbete är Jon Inge Gullikstad tämligen säker på vad som krävs för att lyckas med ett varumärke knutet till en person. Ett krav är att produkterna är relevanta och trovärdiga i förhållande till personen. Ett annat är karisma. 

”Personligheten är helt avgörande. Det är många som frågat mig, de har OS-guld och VM-guld och har figurerat mycket i pressen. Bara medaljer räcker inte. Att vinna är inte tillräckligt, man måste ha ’det’. Annars går det inte.”

Personlighet har Petter Northug så att det räcker och blir över. Det höll rentav på att bli hans fall. Framtiden för varumärket Northug stod och vägde några veckor på sensommaren. 

”Vi bestämde oss i bolaget för att ta oss igenom det och klara det”, säger Jon Inge Gullikstad.

Strategin från bolagets sida var att som arbetsgivare och kollegor stötta människan Petter Northug samtidigt som man tog avstånd från hans handlingar. 

”Många toppidrottare har levt i sin bubbla under stark press under lång tid och har svårt med övergången till ett vanligt liv”, säger Jon Inge Gullikstad. 

Från första stund var huvudpersonen själv öppen med vad som hänt, utan att vara självömkande.

Några händelser under hösten gör att Jon Inge Gullikstad ser tämligen ljust på varumärkets framtid. Först och främst var det extremt viktigt att Petter Northug inte var påverkad när han körde bil.

”Det var en väldig anspänning att vänta på polisens besked. Det är inget tvivel om att det var en enorm lättnad när det kom.”

Att Petter Northug på en presskonferens öppet pratade om problemen med kokain, sömntabletter och alkohol var en annan pusselbit. 

”Vi är stolta över att han klarade att gå ut som han gjorde. Det är en extrem prövning. Det han gjorde där, att han la sig helt platt, var väldigt viktigt.”

Jon Inge Gullikstad tror att varumärket kan stärkas av det mörker som Petter Northug kämpar med. 

”Livet är inte perfekt. Många har en kollega, familjemedlem eller vän som har det slitigt. Det kan ge än mer mänsklig helhet.” 

Höstens händelser har fått Jon Inge Gullikstad att reflektera över hur sårbart ett projekt knutet till en person är. Han följde turerna kring Paulo Roberto med stort intresse och har också märkt att många andra bolag funderar på de här frågorna, vad man ska göra om något händer en person som förknippas starkt med företaget. 

”Jag brukar säga till butikerna att de ska ta hand om varumärket som sin bäste vän. Men det gäller naturligtvis också varumärket själv.”

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Monitor Capital MarketsAnnons

Därför ökar intresset för investeringar i onoterade bolag

Fredrik Roos, en av grundarna till Monitor Capital Markets.
Fredrik Roos, en av grundarna till Monitor Capital Markets.

När coronapandemin bredde ut sig i våras tog många ett steg tillbaka. Investerare var inga undantag och resultatet blev fallande kurser. Men nu har återigen aktiviteten kommit tillbaka och intresset för att investera i onoterade bolag har blivit allt starkare. Monitor Capital Markets, som mäklar just onoterade aktier, har nu vind i seglen och ska därför expandera. 

– Redan i somras tog det ordentlig fart igen. Juli, som annars är en relativt lugn månad, var minst sagt transaktionsintensiv. Efterfrågan på onoterat ökar kontinuerligt och vi växer och ska därför anställa fler medarbetare, berättar Fredrik Roos, vd på Monitor Capital Markets som är ett mäkleri med fokus på onoterade värdepapper. 

Läs mer om Monitor Capital Markets. 

På spelplanen, inte vid sidlinjen 

Vid kriser minskar investerare ofta sin risk. I mars, när coronakrisen slog till med full kraft, skedde precis det och investerare gjorde sig mer likvida genom att sälja tillgångar, till exempel aktier, såväl noterade som onoterade. 

– Troligen gjorde sig investerare alltför likvida. Mycket talar för att intresset för att investera i onoterat kommer att öka allt mer. Det beror bland annat på att det kontinuerligt kommer fler intressanta startups samt att det finns gott om mogna bolag som man kan investera i innan de noteras, konstaterar Fredrik Roos.

Sund och effektiv andrahandsmarknad för onoterat

Monitors affärsidé är att upprätthålla en sund och effektiv andrahandsmarknad för onoterade bolag. Rent konkret innebär det att den investerare som vill köpa eller sälja en onoterad aktie tar kontakt med Monitor Capital Markets, som i sin tur åtar sig att hitta en motpart.

En nyckelfaktor bakom bolagets framgång när det gäller att säkerställa avslut är dess nätverk, som Fredrik Roos och hans kollegor successivt har byggt upp under de dryga tio år som de har arbetat med onoterat. Nätverket består av förmögna privatpersoner, family offices, fonder, investmentbolag samt börsnoterade bolag som är intresserade av onoterade investeringar. 

– Investeringar i onoterat kan vara svåråtkomliga för privatplacerare. Genom vårt nätverk, som utgörs av aktiva investerare, får man ta del av dessa möjligheter, säger Roos och berättar att den genomsnittliga transaktionen ligger i spannet 0,5–1 miljon kronor. 

Avlastar bolagsledningarna

Det är inte bara investerare som uppskattar Monitor Capital Markets tjänster utan även de onoterade bolagen. Anledningen är att de ser en stor fördel med en organiserad handel och en aktör som är specialiserad på just detta. Att onoterade företag kontaktar Monitor beror bland annat på att bolaget bidrar till ökad likviditet i aktien samt att bolagsledningarna avlastas.

– Att hantera enskilda aktieägares frågor tar för det första mycket tid och för det andra så finns det en risk att man inte behandlar alla ägare lika. Och det är här vi kommer in i bilden eftersom vi agerar professionellt, oberoende och behandlar alla lika, berättar Fredrik Roos. 

Förbättrar likviditeten

Ett annat dilemma som Monitor bidrar till att lösa är likviditeten. Genom sitt nätverk av investerare kan Monitor hitta en motpart vilket bidrar till en effektivare andrahandsmarknad. 

– Vi agerar inte rådgivare och kan inte garantera avslut, men vi har ett mycket starkt track record när gäller att komma till avslut. Det bidrar i sin tur till att likviditeten förbättras, vilket är bra vid kommande kapitalanskaffningar, säger Fredrik Roos. 

Granskar verksamheten

När Monitor tar sig an ett bolag granskas verksamheten för att säkerställa att den är seriös. Alla köpare och säljare är anonyma så länge de inte sitter i ledningen. 

– Ledande befattningshavare har ett informationsövertag och det bör investerare få reda på. För oss är transparens A och O och det vet vi att våra uppdragsgivare värdesätter, avslutar Fredrik Roos.

Fakta: Monitor Capital Markets

Monitor Capital Markets arbetar enbart inom orderförmedling. Bolaget arbetar således som ett renodlat finansiellt mäkleri utan rådgivning. Genom sitt breda kontaktnät och samarbete med de ledande aktörerna på marknaden för främst onoterade tillgångar bygger Monitor Capital Markets verksamheten framför på andrahandsmarknad och kapitalanskaffning. Läs mer här.

 

Mer från Monitor Capital Markets

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Monitor Capital Markets och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?