1515

Kommunikationschefen: ”Måste förbereda oss på en djupare och längre kris”

Di ställer sju frågor till Linda Nilsson, ny vd för Komm, Sveriges kommunikationsbyråer.

Foto:Johanna Åkerberg Kassel

Vad gjorde du första dagen som vd för Komm?
”Jag planerade ett nytt event och satte ett datum i november där vi ska prata om effekt. Vi ska diskutera hur vi får bäst effekt av marknadsinvesteringar.”

Hur skulle du beskriva dig själv som ledare?
”Väldigt engagerad och mycket energi. Brukar säga att jag har en odiagnostiserad ADHD, men under kontroll. Jag är också prestigelös men väldigt rak. Jag ser även till att omge mig av smarta människor ”

Vad är det viktigaste för dig just nu?
”Vår bransch har drabbats hårt och inte bara företagen, utan även människorna. Jag är optimistisk och tror att vi kommer ta oss igenom detta, och att vår bransch är en lösning för att få igång ekonomin. På lång sikt är det avgörande att marknadsföringen fortsätter. ”

Vad kommer hända med Guldägget?
”Guldägget firar 60 år 2021 och kommer fortsätta att vara den främsta kommunikationstävlingen. Vi hade faktiskt en gala digitalt i våras där publikantalet kunde fördubblats, vilket var positivt. Vi kommer vilja behålla en del av det digitala så att fler kan se galan, men som bransch längtar vi efter att kunna samlas och byta erfarenheter.”

När tror du att det kommer att ljusna för kommunikationsbranschen?
”Jag kan redan nu se ljusglimtar. Det finns ett uppdämt behov att kommunicera. Men vi, precis som hela näringslivet, måste förbereda oss på en djupare och längre kris. Vi ska få en hel planet att röra på sig, kreativitet och kommunikation är viktigt för utveckling. ”

Har du någon reklam som fastnat hos dig lite extra genom historien?
”Detta är nästan en lite taskig fråga eftersom att jag kollar på så många reklamfilmer. Men jag skulle vilja lyfta ett varumärke och det är Volvo som imponerar genom att ständigt vara relevant och intressant i sin kommunikation. Bolaget väcker känslor och är tydlig med var man står. Libresse med deras ”Viva la vulva” är också en av mina favoriter.”

Vad är dina bästa kommunikationsknep?
”Jag försöker ta något som är svårt och vända det till någonting positivt. Men också att alltid tilltala folks känslor. ”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?