Kommunen som växte mest under 10-talet – ”Tar tid att växa”

Sundbyberg växte så det knackade under 2010-talet. Kommunen, som nu har 52.000, tänker fortsätta bli större.

”En tät stad fungerar bättre ur ett hållbarhetsperspektiv”, Peter Schilling (S), kommunstyrelsens ordförande i Sundbybergs kommun.

Foto:Anders Wiklund/TT

Sundbyberg är den kommun i Sverige som har vuxit överlägset mest under 2010-talet.

Knappt 38 000 invånare har blivit över 52 000 – men man har ingen avsikt att trappa ned på takten.

Varför växer ni så mycket?

”Det mest uppenbara skälet är att det finns en politisk vilja i Sundbyberg, som är grundad i att vi har ett väldigt bra utgångsläge”, säger Peter Schilling (S), kommunstyrelsens ordförande i Sundbybergs kommun utanför Stockholm.

Kommunens befolkning har vuxit med 38 procent under 2010-talet, och det är därmed en bra bit upp till tvåan Knivsta som ökat med 30 procent. Det visar statistik från SCB som TT har tagit fram (perioden 31/12/2009–1/11/2019).

”Här finns det mycket lokaltrafik, det finns hyggligt mycket arbetsplatser, det är nära till andra ställen att jobba, det är fint att bo här, vi har en hyfsat tät stad, och det är lätt att komma in till Stockholm eller ut någon annanstans – så det finns bra möjligheter”, säger Schilling.

Att beskriva Sundbyberg som en hyfsat tät stad är något av en underdrift.

Sundbyberg är Sveriges mest tätbefolkade kommun, och beräkningar från SCB visar att Sverige skulle ha 2,4 miljarder invånare – nästan lika många som i Indien och Kina tillsammans, om alla kommuner var lika tätbefolkade som Sundbyberg.

Enligt Peter Schilling ger tätheten många fördelar.

”En tät stad fungerar bättre ur ett hållbarhetsperspektiv. Vad gäller den ekonomiska hållbarheten finns det stora skalfördelar, ekologiskt används mindre resurser till transporter när människor bor nära, och ur ett socialt perspektiv vet man att täta miljöer är tryggare”.

Med det sagt är inte allt frid och fröjd med att växa så det knakar, framhåller han.

”Det finns två problem som vi tycker är viktiga. Det ena är att kostnaderna kommer före intäkterna. Då är det viktigt att som politiker våga se utvecklingen över en längre tidsperiod, för tittar man väldigt långsiktigt får man en positiv kalkyl”.

”Det andra är att det tar tid att växa. Kommer man överens om något år ett, och kostnaderna kommer år tio, så kan det ha skett en utveckling som inte alltid är positiv, vilket gör att det kanske kostar mer än man avtalat om. Det är väldigt svårt att ta höjd för en långsiktig planering”.

Kommer ni fortsätta att växa?

”Ja. Och det är också något som rekommenderas – att man förtätar städerna för att kunna hantera den ekonomiska, sociala och ekologiska hållbarheten”.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?