Annons

Kommentar: Därför skyggar ATG för Anderssons pengar

Rune och Johan Andersson
Rune och Johan AnderssonBild:Oskar Omne

När finansmannen och hästkarlen Rune Andersson plöjer ned miljontals kronor i ett Maltabaserat spelbolag vill ATG inte ta emot de pengar han erbjuder – men inte heller tydligt säga nej tack.

Tydligare än så kan inte spelbranschens limbo illustreras.

I mars nästa år offentliggör Lotteriinspektionens generaldirektör Håkan Hallstedt det som tros bli färdplanen för hur statens spelmonopol ska brytas upp.

Fram till dess vågar inte någon av dem som i dag har licens – Svenska Spel, ATG och folkrörelselotterierna – utmana systemet, men inte heller stänga några dörrar helt.

Trångmålet är lätt att förstå. I dag sitter de inne i stugvärmen, men det lagstiftade monopol som ska isolera väggarna faller i stora sjok ur den spruckna ytterpanelen.

För det första är lagen helt föråldrad, och kan inte hantera den digitala verkligheten, med spel över internet. Det är förklaringen till att en stor skara svenska spelbolag – noterade på Stockholmsbörsen, med svensk personal och svenskspråkiga webbsajter – har sitt juridiska säte på Malta.

Visst lockar den försumbara bolagsskatten på Medelhavsön, men den höga omsättningen på it-specialister är inget angenämt problem.

För det andra är lagen dödsdömd. Motståndarna kallar gärna de utlandsbaserade operatörerna för pirater, men det svenska spelmonopolet strider mot EU-rätten och måste därför på sikt upphöra.

Lösningen kommer med all sannolikhet bli ett licenssystem, med en skattesats runt 20 procent för de operatörer som vill bli rumsrena.

Troligen kommer turspel som Lotto och Triss att släppas till den som betalar bäst för varumärket, precis som oddsspel på hästar, fotboll, ishockey med mera.

Det är i ljuset av det som ATG:s vankelmod ska ses. Bolaget kan inte utmana den stat som ger tillstånd i dag, men när monopolet bryts vill hästsporten gärna själva kontrollera spelet på den egna verksamheten – och då kan Rune Anderssons stinna plånbok komma väl till pass.

Mardrömsscenariot för idrottsrörelsen är att utländska bolag struntar i att söka en spellicens, bombar på med reklam och tar marknadsandelar inom oddsspel på sport, och inte ger en krona tillbaka till stuterierna, grusplanerna och utomhusrinkarna.

Först någon gång 2018 kommer den nya spelvärldens karta att vara utritad.

Till dess kanske Rune Andersson får sparka i boxväggarna i frustrerad väntan på besked från ATG.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?