1515

Kombinerad mobilitet kan lindra effekten av framtida kriser

ANALYS Digitala tjänster som knyter samman kollektivtrafik med till exempel hyrbilar, bilpooler och lånecyklar kan minska transportsystemets bilberoende och öka motståndskraften mot yttre chocker såsom COVID-19. Men den offentliga sektorn måste ta en aktivare, modigare och bredare roll i deras utveckling. Det skriver Göran Smith som nyligen doktorerat i ämnet på Chalmers i samarbete med Västra Götalandsregionen och K2.

Göran Smith jobbar som regionutvecklare på Västra Götalandsregionen.
Göran Smith jobbar som regionutvecklare på Västra Götalandsregionen.

COVID-19 har massiv påverkan på människor och samhällen. Vad gäller persontransporter har de restriktioner som införts för att dämpa smittspridningen lett till dramatiskt minskat resande. Många jobbar eller studerar hemifrån och sommarens Greklandsemestrar har ställts in. För de resor som inte kan undvikas väljer allt fler cykeln eller bilen framför delade fordon, i syfte att undvika närkontakt med andra resenärer. 

Hur förändringarna ter sig på längre sikt vet ingen, men pandemin har ofrånkomligen blottat en svaghet med kollektivtrafiken som inte varit i fokus tidigare: smittorisken. För att säkerställa en allmän transportförsörjning som är både samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar behövs trygga, platseffektiva och resurssnåla möjligheter att resa även i tider av oförutsedd instabilitet. En väg mot sådan resiliens är att se till att det finns mobilitetstjänster som kan ta vid när varken kollektivtrafiken, cykeln eller promenadskorna räcker till. Det förutsätter i sin tur ett större utbud av pålitliga och lättillgängliga mobilitetstjänster i och utanför städerna, och att de knyts närmare den traditionella kollektivtrafiken.

Digitala lösningar som knyter samman kollektivtrafik och andra mobilitetstjänster går i Sverige under beteckningen kombinerad mobilitet (eng: Mobility-as-a-Service) och inkluderar allt från reseplanerare med köpfunktion till samlade abonnemang för t.ex. kollektivtrafik, bildelning och elcykelpool. 

Ett första koncept testades i Göteborg 2013-2014. Resultatet var minskad bilkörning och ökad gång, cykling och användning av mobilitetstjänster för de 71 hushåll som deltog. Fem år senare visade en annan Göteborgspilot att kombinerad mobilitet kan kompensera för låga parkeringstal vid nybyggnation. I båda fallen var testanvändarna nöjda. Med andra ord tyder piloterna på att kombinerad mobilitet kan bidra till minskat bilberoende. Kombinerad mobilitet har vidare visat sig skapa tätare band mellan aktörerna bakom mobilitetstjänster, vilket åtminstone i teorin förbättrar möjligheten att skapa agila transportsystem som snabbt kan anpassas efter förändrade förutsättningar.

Arbetet för att utveckla kombinerad mobilitet har under de senaste åren varit intensivt både i Sverige och internationellt. Trots detta är de konkreta resultaten lätträknade. Kombinerad mobilitet är än så länge begränsat till små, tidsbegränsade piloter. Kunskapen om långsiktiga effekter av kombinerad mobilitet är därför mycket liten, de lovande pilotresultaten till trots. För att öka den kunskapen krävs större och varaktigare exempel av kombinerad mobilitet som utvärderas systematiskt.

I Sverige har färdplanen för kombinerad mobilitet  fungerat väl som samlande kraft och utredningen om ett nationellt biljettsystem föreslog nyligen en organisatorisk modell som kan bana väg för riktiga implementeringar. De tekniska utmaningarna är dessutom måttliga. Det viktigaste verktyget finns redan i de flestas fickor: smartphonen. Min forskning på kombinerad mobilitet i Sverige, Finland och Australien visar likväl att den offentliga sektorn behöver ta en aktivare, bredare och modigare roll för att kombinerad mobilitet ska bli verklighet och bidra till de transportpolitiska målen. 

I jämförelse med nuvarande strategier innefattar det bland annat att ta fram en gemensam, inspirerande vision för kombinerad mobilitet, att undanröja strukturella barriärer för geografisk och demografisk spridning av mobilitetstjänster samt att koppla samman införandet av kombinerad mobilitet med åtgärder för minskad biltrafik. 

Därutöver bör den offentliga sektorn även delfinansiera fleråriga piloter. Först när de kan utvärderas vet vi i vilken utsträckning kombinerad mobilitet kan bidra till ökad hållbarhet och mildrad effekt av framtida kriser. Om det är något som COVID-19 har lärt oss är det dock att vi måste våga testa nytt och förbereda oss för det oförutsedda; varken vårdapparaten eller kollektivtrafiksystemen var så stabila som många av oss trodde.

Göran Smith jobbar som regionutvecklare på Västra Götalandsregionen. Den 11 juni försvarade han sin avhandling om hur den offentliga sektorn kan styra utvecklingen av kombinerad mobilitet, skriven i samarbete med Chalmers tekniska högskola och K2 – nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik. Åsikterna som framförs i artikeln är skribentens egna.

Länk till avhandlingen här: https://research.chalmers.se/publication/516812

 


Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?