1515

Kollektiv med städhjälp rundar bostadskön för unga

Det krävs allt mer pengar och längre kötid för att få ett hyreskontrakt i Stockholm. 20-30 Coliving är en ny aktör som vill revolutionera bostadsmarknaden med kollektivboende.

”Vi vill utmana branschen. Ge oss tre år, så är vi bland storbolagen”, säger grundaren Markus Linhardt.

Ulrika Hafström, Marcus Waserbrot och Markus Linhardt.
Ulrika Hafström, Marcus Waserbrot och Markus Linhardt.Foto:Amanda Lindgren

Förutom den ”traditionella” branschen, med bostadsbolag som Wallenstam och Wåhlin (som man arbetar med), tävlar 20-30 Coliving också mot aktörer som satsar på samma affärsidé. 

”Vi inspireras av alla co-living-aktörer på marknaden, vi har ett gemensamt uppdrag. De stora samhällsutmaningarna kan inte en ensam aktör lösa, men vi är självklart den aktören som ska leverera marknadens bästa erbjudande och upplevelse. Det är det ingen tvekan om”, säger Markus Linhardt.

Markus Linhardt och Marcus Waserbrot har varit engagerade i bostadsfrågan sedan 2016. Då grundade de Zub Living AB och jobbade med Attefallshus i Göteborg. Ulrika Hafström kommer från hållbarhetsrörelsen och har tidigare jobbat för organisationen Plogga. När de tre träffades så klickade det.

”Det var så självklart att vi skulle starta 20-30 Coliving tillsammans”, berättar Markus Linhardt. 

Som namnet antyder riktar man sig mot en kundgrupp mellan 20 och 30 år, som är nyinflyttade i storstäderna och vill fokusera på karriären. Som vill leva hållbart men inte offra lyxen, eller hela sin lön, på boende via andrahandsmarknaden.

Här ingår städtjänst två gånger i veckan, delade streamingtjänster, och en fullt utrustad lägenhet på 143 kvadratmeter. 20-30 Coliving satsar på lyx och designinredning och snabbt wi-fi. 

Företaget beskriver boendet som en ny version av 60- och 70-talets bostadskollektiv, där hållbarheten inte äventyrar tillgången till lyx och bekvämlighet.

20-30 Coliving inreder och utrustar lägenheterna. ”Allt man behöver när man flyttar in är en resväska med kläder”, säger Ulrika Hafström.
20-30 Coliving inreder och utrustar lägenheterna. ”Allt man behöver när man flyttar in är en resväska med kläder”, säger Ulrika Hafström.Foto:Amanda Lindgren

”Genom att investera i dyra möbler lägger vi ett ansvar på oss själva och hyresgästerna. Vi tror att man bryr sig om sin omgivning mer när man vet att möblerna är exklusiva. Det blir mindre slit och släng”, säger Markus Linhardt.

I dagsläget har 20-30 Coliving ett projekt i Stockholmsområdet, närmare bestämt i Råsunda i Solna, där har hyresgäster bott sedan i oktober 2020. Hyresgästerna betalar runt 9.000 kronor i månaden för sina rum i lägenheten i en fastighet som förvaltas av Wåhlin Fastigheter. En hyreslägenhet med samma utrymme kräver ofta en kötid på över tio år. Saknar man kötid förpassas man till andrahandsmarknaden, där motsvarande hyra ofta inte ger mer än 30 kvadratmeter.

20-30 Coliving ägs genom aktiebolaget Zub Living AB av de tre grundarna och en extern investerare.

”I höstas tog vi in en ny delägare och är i och med det backade av Hans Andersson Holdning. Vi har inte gjort en investeringsrunda ännu, men det planerar vi att genomföra i höst”, säger Markus Linhardt. 

Hur många bostäder vill ni erbjuda om några år?
”Vi har som mål att erbjuda boende för 200 personer innan slutet av 2022. Under de närmsta åren kan vi skapa plats för flera tusen hyresgäster.”

Sverige ligger i dag efter vad det gäller utvecklingen av kollektivboende som fenomen, enligt Markus Linhardt. I andra europeiska städer, exempelvis Köpenhamn, är det ett vanligt och populärt alternativ.

”Den unga generationen är vana vid att prenumerera på tjänster som de anser förenklar och förbättrar vardagar. Vi är bostadssektorns svar på den här beteendeförändringen. Det handlar om att möta nya behov och erbjuda värde, inte bara kvadratmeter.”

”Coliving är baserat på, men skiljer sig från, det traditionella kollektivet. Bolaget tar ansvar för städning och förbrukningsvaror. Hyresgästen har mindre helt privat utrymme, men också mindre ansvar”, säger Ulrika Hafström. 

Nyckeln till att det fungerar så bra kommer från bolagets kundkännedom, att man vet vad unga vill ha.

”Man är på ungefär samma plats i livet. Man är nyinflyttad till staden och vill fokusera på karriären, men ändå ha ett socialt sammanhang”, sammanfattar Ulrika Hafström målgruppen. 

Foto:Amanda Lindgren

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?