1515
Annons

Kollektiv med städhjälp rundar bostadskön för unga

Det krävs allt mer pengar och längre kötid för att få ett hyreskontrakt i Stockholm. 20-30 Coliving är en ny aktör som vill revolutionera bostadsmarknaden med kollektivboende.

”Vi vill utmana branschen. Ge oss tre år, så är vi bland storbolagen”, säger grundaren Markus Linhardt.

Ulrika Hafström, Marcus Waserbrot och Markus Linhardt.
Ulrika Hafström, Marcus Waserbrot och Markus Linhardt.Foto:Amanda Lindgren

Förutom den ”traditionella” branschen, med bostadsbolag som Wallenstam och Wåhlin (som man arbetar med), tävlar 20-30 Coliving också mot aktörer som satsar på samma affärsidé. 

”Vi inspireras av alla co-living-aktörer på marknaden, vi har ett gemensamt uppdrag. De stora samhällsutmaningarna kan inte en ensam aktör lösa, men vi är självklart den aktören som ska leverera marknadens bästa erbjudande och upplevelse. Det är det ingen tvekan om”, säger Markus Linhardt.

Markus Linhardt och Marcus Waserbrot har varit engagerade i bostadsfrågan sedan 2016. Då grundade de Zub Living AB och jobbade med Attefallshus i Göteborg. Ulrika Hafström kommer från hållbarhetsrörelsen och har tidigare jobbat för organisationen Plogga. När de tre träffades så klickade det.

”Det var så självklart att vi skulle starta 20-30 Coliving tillsammans”, berättar Markus Linhardt. 

Som namnet antyder riktar man sig mot en kundgrupp mellan 20 och 30 år, som är nyinflyttade i storstäderna och vill fokusera på karriären. Som vill leva hållbart men inte offra lyxen, eller hela sin lön, på boende via andrahandsmarknaden.

Här ingår städtjänst två gånger i veckan, delade streamingtjänster, och en fullt utrustad lägenhet på 143 kvadratmeter. 20-30 Coliving satsar på lyx och designinredning och snabbt wi-fi. 

Företaget beskriver boendet som en ny version av 60- och 70-talets bostadskollektiv, där hållbarheten inte äventyrar tillgången till lyx och bekvämlighet.

20-30 Coliving inreder och utrustar lägenheterna. ”Allt man behöver när man flyttar in är en resväska med kläder”, säger Ulrika Hafström.
20-30 Coliving inreder och utrustar lägenheterna. ”Allt man behöver när man flyttar in är en resväska med kläder”, säger Ulrika Hafström.Foto:Amanda Lindgren

”Genom att investera i dyra möbler lägger vi ett ansvar på oss själva och hyresgästerna. Vi tror att man bryr sig om sin omgivning mer när man vet att möblerna är exklusiva. Det blir mindre slit och släng”, säger Markus Linhardt.

I dagsläget har 20-30 Coliving ett projekt i Stockholmsområdet, närmare bestämt i Råsunda i Solna, där har hyresgäster bott sedan i oktober 2020. Hyresgästerna betalar runt 9.000 kronor i månaden för sina rum i lägenheten i en fastighet som förvaltas av Wåhlin Fastigheter. En hyreslägenhet med samma utrymme kräver ofta en kötid på över tio år. Saknar man kötid förpassas man till andrahandsmarknaden, där motsvarande hyra ofta inte ger mer än 30 kvadratmeter.

20-30 Coliving ägs genom aktiebolaget Zub Living AB av de tre grundarna och en extern investerare.

”I höstas tog vi in en ny delägare och är i och med det backade av Hans Andersson Holdning. Vi har inte gjort en investeringsrunda ännu, men det planerar vi att genomföra i höst”, säger Markus Linhardt. 

Hur många bostäder vill ni erbjuda om några år?
”Vi har som mål att erbjuda boende för 200 personer innan slutet av 2022. Under de närmsta åren kan vi skapa plats för flera tusen hyresgäster.”

Sverige ligger i dag efter vad det gäller utvecklingen av kollektivboende som fenomen, enligt Markus Linhardt. I andra europeiska städer, exempelvis Köpenhamn, är det ett vanligt och populärt alternativ.

”Den unga generationen är vana vid att prenumerera på tjänster som de anser förenklar och förbättrar vardagar. Vi är bostadssektorns svar på den här beteendeförändringen. Det handlar om att möta nya behov och erbjuda värde, inte bara kvadratmeter.”

”Coliving är baserat på, men skiljer sig från, det traditionella kollektivet. Bolaget tar ansvar för städning och förbrukningsvaror. Hyresgästen har mindre helt privat utrymme, men också mindre ansvar”, säger Ulrika Hafström. 

Nyckeln till att det fungerar så bra kommer från bolagets kundkännedom, att man vet vad unga vill ha.

”Man är på ungefär samma plats i livet. Man är nyinflyttad till staden och vill fokusera på karriären, men ändå ha ett socialt sammanhang”, sammanfattar Ulrika Hafström målgruppen. 

Foto:Amanda Lindgren

”Galen” målmedvetenhet tog henne till framgången

Hennes glasögon tog modevärlden med storm och varumärket har växt med hjälp av kända kunder, konstfull design och hårt jobb. Nu växer nya marknader som Indien och Nigeria. 

”Jag vill göra världen vackrare”, säger Anna-Karin Karlsson.

Anna-Karin Karlsson med några av sina glasögonmodeller.
Anna-Karin Karlsson med några av sina glasögonmodeller.Foto:Cornelia Jönsson

Genom glasögondesignen har Anna-Karin Karlsson fått kanalisera sin kreativitet och byggt upp ett exklusivt varumärke med glasögon som sticker ut – handgjorda, med spektakulär design och i material som titan, guld, pärlor och diamanter.

Bland de kända namn som genom åren burit hennes design finns namn som Beyoncé, Kylie Jenner och Jennifer Lopez.

”Jag försöker att inte göra saker som bara håller en säsong. Jag tänker att man ska ha en optisk garderob som fungerar hela livet. Man investerar i något som är okej idag men också om tio år och bygger på den efter hand.”

 Anna-Karin Karlsson är uppväxt i Västerås. Skapandet har funnits med sedan barndomen.

”Jag målade och ritade jämt, och höll på med musik”, säger hon.

Som nittonåring flyttade hon till London. När hon jobbade som servitris träffade hon på en man vars fru ägde en av världens äldsta optikbutiker och hon började så småningom jobba där.

”Jag designade glasögon, främst till förnäma herrar”, säger Anna-Karin Karlsson.

Tiden gick och till slut blev det dags att återvända till Sverige tillsammans med sin då femåriga son. Då hade hon varit borta ett drygt decennium.

”Jag fick inget jobb och var helt pank. Familjen hade en stuga som stod tom i Dalarna så jag och min son flyttade in där. Jag hade bara tid, men inga pengar.”

”Jag har alltid känt att jag velat göra något stort med mitt liv. Så jag gjorde en plan och bestämde mig för att jag skulle jobba aktivt med att bli en känd glasögondesigner. Jag gick upp klockan 04 varje dag och jobbade till sent, under ett års tid.”

Anna-Karin Karlsson åkte runt till tillverkare och övertalade dem att jobba med henne trots att hon inte hade några pengar. På något sätt fick hon tillslut klart tio prototyper.

”När de kom så sov jag med dem, för jag kände att det här är vår framtid nu. Det är allt jag äger.”

Anna-Karin Karlsson ansökte om att få ställa ut på Paris modevecka året därpå och kom med. Hon blev även nominerad till Guldknappen. Hon flyttade till Stockholm och uppvaktade envist moderedaktörer och skribenter på magasin i både Sverige, Europa och USA.

”Jag var helt galet målmedveten. Jag såg inga hinder, jag bara skulle lyckas!”

 

Anna-Karin Karlssons glasögon blev något nytt i modevärlden, med sin nyskapande, konstfulla design i kombination med exklusiva materialval, något som Di Weekend rapporterade om för några år sedan

”Det är inte så många som kommer in från konsthållet i glasögonvärlden. Jag använde det jag tidigare skapade i form av tavlor eller musik och gjorde glasögon istället.”

Modeveckan i Paris gav Anna-Karin Karlsson hennes första kunder.

”En del partners jobbar jag med än i dag.”

Därefter berättar hon hur hon fortsätta sälja in sina glasögon genom att resa mycket, leta upp rätt butiker, besöka finare varuhus och så småningom byggdes ett nät upp av kunder, agenter och distributörer.

I Sverige har bolaget nu fem anställda.

”Jag försöker delegera bort saker, för jag blir lätt involverad i allt. Men det jag vill är att göra världen vackrare, och då måste jag vara ännu mer i den kreativa processen. Om jag bara sitter och kollar på försäljningssiffror så kommer jag ingen vart. Jag måste in och rota i mig själv.”

I höst väntar en USA-resa med fokus på försäljning och att möta kunder för Anna-Karin Karlsson. Hon ska även delta i Paris modevecka.

Anna-Karin Karlsson äger företaget ensam, men hon har fått en del förfrågningar om att ta in externt kapital via nya delägare.

”Det känns som att jag står vid ett vägskäl och jag måste fundera över vilket håll jag vill gå åt. Är det mer kreativt utrymme jag vill ha? Är det pengar? Jag vet inte riktigt, men jag kanske inte måste bestämma mig exakt nu.”

”Nu känns det jättespännande med de nya marknaderna, Indien och Nigeria är två som växer mycket just nu. Jag har så otroligt spännande och intressanta kunder och ser fram emot att komma ut och träffa dem. Samtidigt vet jag att jag helst behöver vara ensam några veckor när jag skapar nytt, så förhoppningsvis hittar jag plats även för det framöver.”

Och trots alla framgångar med glasögondesignen så betyder det inte att glasögon är det enda hon kan tänka sig i framtiden.

”Det är snyggt och coolt med glasögon, och jag älskar mode. Men det är inte så att utan glasögon så kan jag inte andas, jag är inte riktigt där. Men när jag väl sätter igång så ska det vara den skarpaste, vackraste, bästa kollektionen som finns.”

”Måleriet är något jag vill ägna mer tid åt i framtiden. Vi får se vad som händer.”

 

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera