1515
Annons

Koll på svensk laddinfrastruktur med Di:s nya rapport

Ett riktvärde är att det bör gå som mest 10 laddbara fordon per publik laddstolpe. I dag landar Sverige på 14 fordon per stolpe, vilket är godkänt. Men vad händer med den siffran nu när elbilsförsäljningen fått rejäl fart? 

Foto:Freepik

Fram till år 2019 växte antalet laddplatser och elbilsflottan med ungefär lika många procent per år. Kurvorna gick hand i hand. I den kartläggning som Di gjort tillsammans med datajournalisterna Jens Finnäs och Martin Olsson på Newsworthy pekar det mesta på att den takten håller i sig de närmsta åren. 

Tempot i försäljningen av laddbara bilar har dock dragit iväg, och det rejält. I fjol ökade rena elbilar med över 100 procent, och stod för nästan var femte nyregistrering. En siffra som i år, enligt branschorganisationen Bil Sweden, ska växa till 34 procent. Det betyder 110.000 nya elbilar och 85.000 nya laddhybrider på vägarna när vi summerar året. Och då kommer det att krävas mängder av ladduttag, eller?

I den femte upplagan av Di Mobilitets trendrapport Mobility Insights har vi försökt få klarhet i hur Sverige ligger till på laddfronten. Vi har djupdykt i statistiken och gjort nedslag i flera svenska kommuner för att se hur de jobbar med laddinfrastruktur och vilka utmaningar som kommer med elektrifieringen.

Hur många laddstationer kommer det behöva byggas i Sverige de närmsta åren för att klara anstormningen av laddbara bilar? Och hur ser fördelningen ut mellan kommunerna? Vilka ligger bäst till? Och kan man över huvudtaget lita på den statistik som finns? 

 


Innehåll från AccountorAnnons

Planering minskar fastighetsägares administration

Fastigheter med många bolag i koncern har ofta kapacitetsutmaningar på våren. Kompetenskraven för att hantera ränteavdragsbegränsningar eller skatteoptimera fastigheterna är höga. Har du haft det tufft i vår, börja planera hösten redan nu.

Anna Rosengren, Senior advisor på Accountor där hon hjälper många fastighetsbolag med ekonomiarbetet, har följande tips för din planering.

– Se över kompetensbehovet för administrationen under året. Utöver det vanliga ekonomiarbetet, planeras förvärv, omstruktureringar eller fusioner? Kartlägg företagets tillgängliga resurser och kompetens. Komplettera dina resurser med experthjälp vid tillfälligt svårare transaktioner. Se över dina ekonomiska flöden. Automatisera de ekonomiska flödena. Säkerställ att företaget gör rätt gällande hanteringen av moms och ränteavdragsbegränsningar, skatteoptimeringen av fastigheterna eller Inkomstskattprocessen. Här kan fastighetsbolaget och koncernen spara mycket pengar, så är du osäker kan det vara kostnadseffektivt att ta hjälp. 

Rätt kompetens för alla tillfällen är en utmaning för många

– Att ha en egen momsspecialist, en skattespecialist och en koncernspecialist går oftast inte att motivera för ett fastighetsbolag. Men vi har det på Accountor. Jag och mina kollegor gör endast detta för olika fastighetsbolag, vi är därmed spetsigare i vår kunskap än personer som är allmänkunniga inom ekonomi. Det är vårt jobb att alltid vara uppdaterade på alla nya regler inom t ex momsområdet och se till att våra kunder använder reglerna på det för dem mest förmånliga sättet, säger Anna. 

Accountor försöker ständigt förändra processerna till det bättre och ligger i framkant gällande automatisering av flöden. De ser till så man arbetar effektivt med sin ekonomi. 

– Många företag tycker att de har en effektiv process och är ganska digitala. Men jag har sett att vi ofta kan göra stor skillnad genom att göra ytterligare effektiviseringar. Många fastighetsbolag är dessutom för små för att ha både de effektivaste processerna och de bästa systemen. När vi samarbetar kan de följa med på våra system och utarbetade processer och får på så sätt en liknande position som större fastighetsbolag. Vi har specialistkompetens och ger gärna råd och stöd till våra kunder i komplexa frågor. Vi är t ex bra som stöd vid förvärv och försäljningsprocesser. Till de fastighetsbolag som haft det svårt att hinna med årshanteringen på våren vill jag avsluta med att säga: Oavsett om det är för ett specifikt tillfälle, eller en större del av arbetet, lämna bort dessa arbetsuppgifter till experter, så kan du ägna er åt annat. 

Läs Accountors information till fastighetsägare här. 

Om Accountor:
Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. I Sverige stöttar 300 anställda på 8 orter företag med tjänster som innebär trygghet, avlastning, rådgivning, långsiktighet och tillfälle att utvecklas. Accountor har specialistkompetens inom fastighetsekonomi och hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare processer.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?