Annons

Kö till elbilar sinkar utsläppsfall

De genomsnittliga koldioxidutsläppen från Norges personbilar fortsätter minska, tack vare den starka försäljningen av hybrid- och elbilar. Men fallet skulle kunna gå ännu snabbare.

De nya bilar som såldes i augusti sprutar i snitt ut 82 gram av växthusgasen per kilometer körning, en minskning med nästan 12 procent jämfört med augusti 2016.

Om man ser till hela årsförsäljningen hittills är minskningen 8 procent, till 86 gram per kilometer.

Sedan 2010 har Norge sprungit ifrån Sverige, även om man låg före redan då — 151 gram per ny bil och kilometer i Sverige, 141 gram i Norge.

Snittutsläppen från nyköpta bilar minskar också i Sverige, men låg 2016 på 123 gram per kilometer.

Norge har högst andel laddbara bilar — alltså sådana som kan framföras utan några lokala utsläpp alls — i världen. Fyra av tio bilar som såldes i augusti var laddbara, fördelade på ungefär lika många rena elbilar som hybrider, skriver VG.

Samtidigt ökar bilförsäljningen. Men i alla fall just nu är den ökningen i Norge blygsam — 1,4 procent i årstakt i augusti — så även de totala utsläppen bör minska, givet att fordon tas ur drift i någorlunda samma takt som det köps nya.

Men Christina Bu, som leder norska Elbilforeningen, menar att omställningen till grönare trafik skulle kunna gå ännu mycket snabbare.

"Om du beställer en Opel Ampera-E i dag, får du kanske bilen 2019. Och så är det med många modeller. Efterfrågan på elbilar i Norge är nog mycket högre än leveranssiffrorna visar", säger hon till VG.

Ampera-E är en av de senaste, och populäraste, elbilarna. Den får snart sällskap av nyheter som Nissans uppdaterade Leaf, som presenteras i Japan nästa vecka, och Teslas Model 3. Men Bu säger att det fortsatt finns rejäla glapp på den avgasfria marknaden.

Många bara väntar på en stationsvagn eller en suv, med rejält bagageutrymme.

En sådan finns, Tesla X, men den är trots Norges generösa elbilsregler för dyr för många, från 700.000 kronor och uppåt. Nästa år ska den dock få sällskap i utbudet av bland andra Jaguar I-Pace och elvarianten av Hyundai Kona.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Euro AccidentAnnons

Ohälsa – påtaglig risk för företag

Långtidsfrånvarande medarbetare är en påtaglig hållbarhetsrisk för de flesta företag. Därför erbjuder försäkringsbolaget Euro Accident även ett rehabiliteringsstöd i sin företagsbetalda sjukförsäkring. Ett stöd som hjälper åtta av tio att kunna fortsätta arbeta.

Hållbarhetsfrågan med sociala, miljömässiga och ekonomiska aspekter spelar en allt större roll för företag. Därmed har det också blivit viktigt för företag att förstå, identifiera och hantera sådana risker, vid sidan om till exempel affärsrisker och finansiella risker.

En av de viktigaste, men ofta förbisedda, hållbarhetsfrågorna handlar om hållbara medarbetare, alltså de egna medarbetarnas hälsa och välmående. Förutom de mänskliga sidorna så är kostnaderna för ohälsa höga i form av ökad sjukfrånvaro, högre personalomsättning och lägre produktivitet.

En modern sjukförsäkring

Att en medarbetare blir långtidsfrånvarande är emellertid en risk som du till viss del kan försäkra dig mot. Några som erbjuder en sådan försäkring är försäkringsbolaget Euro Accident Livförsäkring.

- Risken för sjukskrivning är högst påtaglig i dagens arbetsliv med många som blir långtidssjuka av stress och utmattning. Därför har vi skapat en modern sjukförsäkring som är bra både för medarbetaren som är försäkrad och för arbetsgivaren som betalar försäkringen, säger Jörgen Örnebrand, produktchef Tjänstepension, på Euro Accident Livförsäkring AB.

Vid risk för sjukskrivning

Förutom den ekonomiska ersättningen vid långtidsfrånvaro så ingår även ett rehabiliteringsstöd i Euro Accidents försäkring.

Rehabiliteringsstödet kan aktiveras redan vid första tecken på att en medarbetare riskerar att bli långtidssjukskriven eller för att hjälpa medarbetare att komma tillbaka i arbete igen. Efter en webbanmälan från närmaste chef samordnar en av Euro Accidents egna rehabiliteringskoordinatorer hela ärendet och ser till att rätt insatser kopplas in.

Goda chanser att hjälpa

Åtta av tio försäkrade som kommer in i Euro Accidents rehabiliteringsprocess genom sin sjukförsäkring blir inte långtidsfrånvarande.

- Om vi bara får möjlighet att starta processen tidigt så har vi en bra chans att komma in med rätt åtgärder innan det går för långt, säger Jörgen Örnebrand.

Det är inte alltid som rehabiliteringsstödet i försäkringen behöver aktiveras. Ibland kan det räcka långt med att medarbetaren själv tar ett eller flera samtal med psykolog, ekonom, jurist, ergonom eller hälsocoach genom samtalsstödet som också är en del av försäkringen.

- Samtalsstödet kan ge rådgivning och hjälp att komma vidare oavsett om det gäller privata eller arbetsrelaterade frågor. Det viktiga är att ta hjälp innan små problem växer sig stora, säger Jörgen Örnebrand.

Helförsäkring för trygga och friska medarbetare

Det här ingår i Euro Accidents Sjukförsäkring PlanSjuk som tecknas av företag för deras medarbetare:

- Samtalsstöd av psykolog, ekonom, jurist, ergonom och hälsocoach

- Chefs- och HR-stöd

- Rehabiliteringsstöd

- Ekonomisk ersättning för inkomstbortfall

Läs mer om Sjukförsäkring PlanSjuk  

Läs mer om Euro Accident

 

Mer från Euro Accident

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Euro Accident och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?