1515

Knorr-Bremses bud på Haldex är dött

Efter mer än ett år är Knorr-Bremse ute ur striden om Haldex.
”Det är en glädjens dag”, säger Haldex ordförande Jörgen Dunbar till Dagens industri.
Nu tvingas i stället Knorr-Bremse betala en gammal skuld till Haldex.

Jörgen Durban, ordförande för Haldex.
Jörgen Durban, ordförande för Haldex.Bild:Joey Abrait

Turerna har varit många kring bromstillverkaren Haldex det senaste året. Sedan förra hösten har Knorr-Bremse, en av totalt tre stora spelare i branschen, haft det högsta budet men fått upprepade acceptfrister i väntan på tillstånd från konkurrensmyndigheter i EU och USA.

I juli meddelade USA:s justitiedepartement att Haldex i praktiken måste slaktas för att Knorr-Bremse ska godkännas som köpare, och en öppen konflikt bröt ut mellan Haldex styrelse och den allt mer ovälkomne giljaren.

Striden kulminerade med en extrastämma den 17 augusti, som röstade för att styrelsen måste bistå Knorr-Bremse i budprocessen, något styrelsen ändå vägrade.

På torsdagen meddelade dock Aktiemarknadsnämnden att Knorr-Bremses nuvarande acceptfrist, som formellt löper ut den 26 september, inte kommer att förlängas.

”De gör äntligen det riktiga”, säger Haldex ordförande Jörgen Dunbar.

Nämnden tar i sitt beslut varken hänsyn till beslutet från den extra bolagsstämman eller de regler i aktiebolagslagen om att verka för bolagets bästa som styrelsen lutade sig mot.
I stället konstaterar nämnden kort att om ytterligare en förlängning skulle medges innebar det att fristen blev dubbelt så lång som maximalt tillåtna. Det har helt enkelt gått för lång tid.

Jörgen Dunbar hävdar att Aktiemarknadsnämnden borde satt stopp långt tidigare, redan när de negativa beskeden om ett samgående kom från först EU-kommissionen och sedan USA.

”Ja. Absolut. Det jag hoppas kan bli resultatet av det här är en välbehövlig diskussion om take over-reglerna. Hade man haft ett regelverk som tillät en mer aktiv aktiemarknadsnämnd hade vi kunnat stoppa det här för två månader sedan”, säger Jörgen Dunbar.

Är det fel på instruktionerna eller på sittande nämnd?
”Det är regelverket man måste titta över.”

Nu, säger Jörgen Dunbar, gäller det för Haldex att komma tillbaka till ett normaltillstånd igen.

”Det mest konkreta är att vi nu kommer att återuppta diskussioner med kunder om affärer och utvecklingsprojekt. Senast förra veckan var det två stora kunder som sa ”Vi är jätteintresserade av de här utvecklingsprojekten, men vi gör ingenting förrän det här med Knorr-Bremse är klart”.”

Finns det några band med Knorr-Bremse som ska klippas nu?
”Det enda bandet är att de har en faktura som de måste betala till oss”, säger Jörgen Dunbar.
I april skickade Haldex en faktura till Knorr-Bremse på 1 miljon kronor, för kostnader som motparten gått med på att bära. Den fakturan är ännu inte betald, dessutom väntar en ungefär lika stor för kostnader som uppstått sedan dess.

Men det täcker långt ifrån alla Haldex utgifter för budprocessen.

”Nej, jag tror att vi har löpande kostnader för något mer än 50 miljoner kronor för det här”, säger Jörgen Dunbar.

Det kanske är lätt att bära i dag?
”I dag får man vara generös, det är en glädjens dag.”

Då kanske det också blir aktuellt att riva fakturan till Knorr-Bremse?
”Nej. Den ska de betala.”

Dagens industri har sökt Knorr-Bremses ordförande Klaus Deller, vars sekreterare låtit hälsa att han är upptagen i möte hela dagen.


Innehåll från Pierce GroupAnnons

Så hjälper Pierce sina kunder att leva ut sin passion – målet är att långsiktigt växa 15-20% per år

Göran Sällvin, Sales and Marketing Director på Pierce, som säljer utrustning, delar och tillbehör för motorcyklar och snöskotrar online.
Göran Sällvin, Sales and Marketing Director på Pierce, som säljer utrustning, delar och tillbehör för motorcyklar och snöskotrar online.

Pierce säljer utrustning, delar och tillbehör för motorcyklar och snöskotrar online – till den grad att man vill växa upp till 15-20 procent per år i genomsnitt på lång sikt.

Förklaringen till tillväxten är förflyttningen av marknaden från offline till online i kombination med bra produkter och en genuin passion för motorcyklar och skotrar bland både personal och kunder.

– Det är det som är så kul att jobba i den här branschen. Det handlar om att hjälpa folk att leva ut sin passion, säger Göran Sällvin, Sales and Marketing Director på Pierce.

Svenska Pierce är Europas något okända e-handelskung inom kläder och tillbehör för motorcyklar och snöskotrar – och företaget är lite av en framgångssaga.

Det grundades 2008 av två hoj-intresserade och entreprenörsdrivna vänner, Stefan Rönn och Daniel Petersén, i ett garage utanför Stockholm. Det som började med import och försäljning av produkter och utrustning för motorcyklar till kompiskretsen har i dag växt till en gigant inom området, med upp till 170 000 produkter i lager och runt 1,5 miljoner ordrar per år. Omsättningen förra året var 1,5 miljarder kronor.

– Jämfört med våra konkurrenter är vi unika inom två områden. Det ena är att vi har en stor geografisk täckning, med närvaro på 17 marknader i Europa och ytterligare försäljning till flera andra länder globalt och likaså stora volymer vilket gör att vi håller bra priser. Det andra är att vi har ett så brett sortiment av egna produkter som vi utvecklat själva. Här är vi pionjärer, säger Göran Sällvin.

Sortimentet säljs genom tre nischade online-butiker: 24MX för motocross- & enduroåkare, XLMOTO för motorcykelåkare och Sledstore för snöskoteråkare.

Sortimentet kan lite grovt delas upp i tre områden: utrustning för föraren, reservdelar för fordonet, och slutligen tillbehör för att sköta fordonet.

Mode, produktutveckling och hojåkande driver försäljningen

Även om antalet motorcykel- och snöskoterförare är ganska stabilt, finns andra faktorer som driver försäljningen.

– För motorcykelåkaren är det mycket styling som kommer in. Man vill förfina och förbättra sin hoj och sätta på rätt tillbehör, och själv klä sig i rätt utrustning. Allt det som förarna har på sig, som kläder och hjälmar, står för ungefär hälften av vår försäljning. Här finns en stor teknikutveckling. Likaså drivs det av ett mode där nya stilar och designer kommer fram men även en stark teknisk utveckling, där det hela tiden kommer nya kläder som är allt mer funktionella och säkra, säger han.

– För motocross och enduro handlar det förutom om styling också om löpande underhåll av motorcykelns delar, när man utsätter den för stora påfrestningar i hård terräng, fortsätter han.

Många i personalen har en stor passion för motorcyklar och snöskotrar. Det gör att personalen och kunderna möts kring något de båda älskar.

– Att köra hoj och snöskoter är en livsstil, en hobby och ett sätt att umgås. Då är det klart att säljare och köpare kan mötas på ett helt annat sätt, säger Göran Sällvin.

Stark tillväxt – nya medarbetare sökes

Pierce, som i mars i år introducerades på Nasdaq-börsen Stockholm, har ett långsiktigt mål att växa 15 till 20 procent per år. 

– Tittar vi på Europa så uppskattar vi marknadsstorleken för både motocross och motorcykel till ungefär 100 miljarder kronor. Vi har fortfarande bara en pytteliten del av den marknaden, så här finns en stor potential för oss, säger han.

Därefter siktar man globalt. Man har redan försäljning till många länder i hela världen, men här finns än mer tillväxtpotential.

För att orka med denna expansionsresa kan det på sikt behövas både mer kapital och nya medarbetare, med kunskaper både inom e-handel och produktutveckling inom detta segment.

– På Pierce finns det fortfarande kvar en entreprenörsanda. Det är en trevlig miljö där man jobbar mycket ihop. Och ja, många av oss åker hoj, avslutar Göran Sällvin.

Läs mer på: www.piercegroup.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pierce Group och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?