Annons

Knäpptyst vid Trump-entré

USA:s president Donald Trump ägnar mycket av sitt dryga dygn på toppmötet i Davos åt att träffa företagsledare, bland andra ABB:s vd Ulrich Spiesshofer.

”Budskapet är att USA är ett stabilt land för bra företag”, sa finansminister Steven Mnuchin.

Bild:Evan Vucci

Det blev precis knäpptyst i den stora kongresshallens foajé när Donald Trump, tillsammans med stora delar av sin regering, gjorde entré på Världsekonomiskt forum i Davos vid 15-tiden på torsdagen.

Eftermiddagen ägnades åt möten, bland andra med den brittiska premiärminister Theresa May, men till middagen hade den amerikanska presidenten främst bjudit in företagsledare. Bland dem fanns ABB:s vd Ulrich Spiesshofer.

”Budskapet är att USA är öppet för affärer, att skattereformen gör investeringar i USA attraktiva och att det finns fördelen med att flytta tillverkningsjobb till USA” sa finansminister Steven Mnuchin på en presskonferens på torsdagen.

Själv har Donald Trump twittrat att han ska framföra hur bra landet går.

”Vår ekonomi boomar och med allt jag gör kommer det att utvecklas ännu bättre…vårt land VINNER äntligen igen.”

Den amerikanska finansministern gjorde sitt bästa för att tillbakavisa att USA ska vinna genom protektionism.

”Jag har träffat en rad investerare och vi har varit klara med att det presidenten vill ha är en rättvis konkurrens, en rättvis handel. Vi vill inte gå in i handelskrig, men vi vill försvara USA:s intressen”, sa Steven Mnuchin.

Han träffar också en rad finansministrar, bland andra Sveriges Magdalena Andersson, under sitt Davosbesök, liksom företrädare för det kinesiska styret.

”Vi hade en bra diskussion om hur vi ska hantera handelsunderskottet”, sa han om mötet med kineserna.

Vad är det då för Davos-publik som Donald Trump möter?

CNN:s kommentator John Defterios beskriver det som att det finns två skilda läger: politikerna som talar högljutt om vikten av globalisering och frihandeln. Och så företagsledarna som är tystare, möjligen för att de är ganska nöjda med åtgärder som sänkt amerikansk företagsskatt.

”Donald Trump vill nog visa att han är för näringslivet, även om att väljer ut branscher som han jagar med tullar”, säger John Defterios.

Om Donald Trump i fredagens tal i Davos framhäver sig själv och fortsätter sin aggressiva retorik, eller om han försöker släta över tidigare uttalanden genom att säga att han vill engagera sig mer i Europa och Asien, är oklart.

”Det vet vi inte förrän han står där på scenen. Det är ju så oförutsägbar han är”, säger John Defterios.

Innehåll från KIAAnnons

Snabb och rymlig – här är tekniken bakom Kias vassaste prestandabil

Två motorer, 585 hästkrafter – och plats för hela familjen.

Nu rullar den nya prestandabilen Kia EV6 GT ut på svenska vägar.

Här är tekniken som har gjort den möjlig att bygga.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Kias nya elbilsplattform E-GMP (Electric Global Modular Platform) har banat väg för företagets resa mot ett hållbart resande. Senaste modellen med plattformen är Kia EV6 GT, som inom kort levereras ut till de första kunderna runt om i Sverige.

Bilen, som utseendemässigt liknar ”årets bil-vinnaren” EV6, är verkligen en ulv i fårakläder. Prestandamässigt är EV6 GT en bil som få konkurrenter kan mäta sig mot.

0-100 km/h går på 3,5 sekunder och toppfarten är 260 km/h. Räckvidden är upp till 424 km (enligt WLTP) och det är möjligt att ladda från 10-80 procent på ned till 18 minuter.

Den nya tekniken kan i praktiken till och med halvera tankningstiden vid laddstationerna.

Den helelektriska prestandabilen har en frontmonterad motor på 160 kW (218 hk) som tillsammans med en elmotor monterad bak på 270 kW (367 hk) levererar en kombinerad effekt på 585 hästkrafter (430 kW) och 740 Nm i maximalt vridmoment.

EV6 GT är fyrhjulsdriven vilket kan komma till nytta under utmanande förhållanden.

Med bland annat förstärkt hjulupphängning, förbättrad bromsprestanda, optimerad styrning och sportigare fjädring har både stabiliteten och prestandan satts i fokus – allt för att öka förarens kontroll.

När det kommer till utseendet utmärker sig EV6 GT med den stora främre stötfångaren, de nya 21-tumsfälgarna med neongröna bromsok och en ny diffusordesign på den bakre stötfångaren.

Interiörmässigt domineras förarplatsen av en dubbel panoramaskärm (dubbla 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar, en tvåekrad sportratt med kontrasterande sömmar i neongrönt och metallinlägg med GT-emblemet. Sportratten har även en särskild knapp för att aktivera körläget My GT.

Totalt finns fem olika körinställningar; Eco, Normal och Sport – kompletteras med att föraren kan göra egna inställningar av elmotorer, bromsar, styrning, fjädring, e-LSD och antisladdsystem (ESC) via GT Drive Mode. Det finns även ett speciellt driftingläge då antisladdsystemet helt stängs av och samtidigt som det skickar mer kraft till bakhjulen.

Laddningsmässigt möjliggör bilens 800-voltsteknik laddning av batteriet från 10–80 % på ned till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Bokar du din Kia EV6 GT före den 31 december får du kostnadsfritt ett års prenumeration på Kia Charge. Kia Charge är mobilappen som ger dig tillgång till hundratusentals laddpunkter i Sverige och Europa, dessutom erbjuds förmånliga priser för Kia Charge-användare i snabbladdningsnätverket Ionity. Du ser i förväg vilken typ av laddning som finns, vilket pris laddoperatören erbjuder och om laddpunkten är tillgänglig. All laddning via Kia Charge koldioxidkompenseras så att den totala påverkan är neutral.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera