Knäpptyst vid Trump-entré

USA:s president Donald Trump ägnar mycket av sitt dryga dygn på toppmötet i Davos åt att träffa företagsledare, bland andra ABB:s vd Ulrich Spiesshofer.

”Budskapet är att USA är ett stabilt land för bra företag”, sa finansminister Steven Mnuchin.

Bild:Evan Vucci

Det blev precis knäpptyst i den stora kongresshallens foajé när Donald Trump, tillsammans med stora delar av sin regering, gjorde entré på Världsekonomiskt forum i Davos vid 15-tiden på torsdagen.

Eftermiddagen ägnades åt möten, bland andra med den brittiska premiärminister Theresa May, men till middagen hade den amerikanska presidenten främst bjudit in företagsledare. Bland dem fanns ABB:s vd Ulrich Spiesshofer.

”Budskapet är att USA är öppet för affärer, att skattereformen gör investeringar i USA attraktiva och att det finns fördelen med att flytta tillverkningsjobb till USA” sa finansminister Steven Mnuchin på en presskonferens på torsdagen.

Själv har Donald Trump twittrat att han ska framföra hur bra landet går.

”Vår ekonomi boomar och med allt jag gör kommer det att utvecklas ännu bättre…vårt land VINNER äntligen igen.”

Den amerikanska finansministern gjorde sitt bästa för att tillbakavisa att USA ska vinna genom protektionism.

”Jag har träffat en rad investerare och vi har varit klara med att det presidenten vill ha är en rättvis konkurrens, en rättvis handel. Vi vill inte gå in i handelskrig, men vi vill försvara USA:s intressen”, sa Steven Mnuchin.

Han träffar också en rad finansministrar, bland andra Sveriges Magdalena Andersson, under sitt Davosbesök, liksom företrädare för det kinesiska styret.

”Vi hade en bra diskussion om hur vi ska hantera handelsunderskottet”, sa han om mötet med kineserna.

Vad är det då för Davos-publik som Donald Trump möter?

CNN:s kommentator John Defterios beskriver det som att det finns två skilda läger: politikerna som talar högljutt om vikten av globalisering och frihandeln. Och så företagsledarna som är tystare, möjligen för att de är ganska nöjda med åtgärder som sänkt amerikansk företagsskatt.

”Donald Trump vill nog visa att han är för näringslivet, även om att väljer ut branscher som han jagar med tullar”, säger John Defterios.

Om Donald Trump i fredagens tal i Davos framhäver sig själv och fortsätter sin aggressiva retorik, eller om han försöker släta över tidigare uttalanden genom att säga att han vill engagera sig mer i Europa och Asien, är oklart.

”Det vet vi inte förrän han står där på scenen. Det är ju så oförutsägbar han är”, säger John Defterios.


Innehåll från NexansAnnons

Nexans - en lokal kabelleverantör med globala 5G-lösningar

Behovet av stabila kommunikationslösningar ökar kontinuerligt, inte minst under den rådande pandemin. När nu 5G börjar ta mer plats på marknaden ställs allt större krav på en pålitlig, underliggande infrastruktur som är anpassad för att klara de ändrade förutsättningarna. 

– Eftersom vi är en komplett leverantör av infrastrukturlösningar inom både telekom och energiförsörjning kan vi tillgodose alla behov av kabelsystem till 5G. Vi ser det som en intressant och spännande utmaning, säger Peter Elisson, Technical Manager, Telecom Systems vid Nexans. 

Globala Nexans har varit en ledande aktör inom kabellösningar i över 120 år. Idag är företaget noterat på Parisbörsen och har nära 26 000 anställda. I Grimsås, söder om Borås, där Nexans har sin tillverkning finns även lokala produktchefer, teknikexperter, eget logistikcentrum samt testning i eget laboratorium.

– I Grimsås producerar vi allt från installationskablar och kraftkablar till telekopparkablar, optiska fiberkablar och lösningar till fordonsindustrin, såväl som olika komponenter, på ett sätt som passar våra nordiska förhållanden. Att ha allt samlat på samma ställe gynnar produktutvecklingen. Vi är alltså lokala på marknaden, men har styrkan i att vara en internationell koncern – en global expert, nära, fortsätter Peter.

Enkel hantering och högsta driftsäkerhet

För Nexans är steget mot 5G en naturlig utveckling, men Jean-Jacques Sage, Product Marketing & Innovation Director, Telecom Systems, berättar att övergången inte är lika självklar inom alla branscher. Utrullningen av 5G är fortfarande i ett tidigt stadie i Europa, vilket också stämmer i Sverige. Det vi vet är kraven på stabilitet och pålitlighet i nätverket kommer att vara väldigt viktigt, vilket är tydligt i den standard som finns framtagen för 5G. 

– Detta är ett nätverk med enormt många applikationer, såväl för konsumenter som inom industrin och för nya innovationer. Utan ett driftsäkert nätverk ökar risken för störningar och avbrott. Därför arbetar vi dels med att göra våra kabelsystem robusta nog att klara det nordiska klimatet, och dels med att utforma våra produkter på ett så enkelt och användarvänligt sätt som möjligt; det ska vara lätt att göra rätt även första gången. Därutöver utvecklar vi IoT-lösningar som hjälper operatörerna att bättre hantera den fysiska infrastrukturen, genom att övervaka och förvalta nätverket.

Tre marknadssegment

Ännu är det dock mycket som måste hamna på plats innan 5G kan rullas ut på allvar. Upplägget kan delas upp i tre huvudsakliga marknadssegment, var och ett med sin egen dynamik. 

– Makrocell-segmentet inkluderar framförallt mobilnätverket och kräver traditionella antenner med stora täckningsområden. Mikrocell omfattar istället mindre millimetervågantenner som installeras och nyttjas inom exempelvis en stad. Det tredje segmentet är ”inomhustäckning” – det är svårt att penetrera nyare hus med nätverkssignaler och därför kommer det att krävas nya innovationer inom området. Allt tyder på att det är Makrocell-segmentet som kommer att expandera först, fortsätter Jean-Jacques. 

Kontinuerlig utveckling och innovation

5G är i förlängningen en samling av lösningar inom datacenter, energi, fiber, koppar och IP. Oerhört få företag har kompetensen att hantera alla dessa aspekter, men Nexans har redan utvecklat produkter som passar de system som dessa nya applikationer bygger på. 

– Som en av Sveriges största kabeltillverkare har vi en lokal bredd likt få andra i branschen, men vi vill alltid utvecklas och bli bättre, inte minst gällande vårt arbete inom 5G. Nästan dagligen hittar vi nya tillämpningar och innovationer som vi testar både internt och i samverkan med våra distributörer och slutkunder. Sedan modifierar och skräddarsyr vi lösningarna baserat på erfarenheter och feedback, för att till sist kunna inkludera dem i vårt erbjudande, säger Oliver Orre Imgård, KAM Sales, Telecom Systems.

Hållbarhet – snarare mindset än enstaka mål

Nexans inställning till sitt hållbarhetsarbete är att det ska vara mer än bara ett affärsmål: Det ska fungera som ett mindset för alla som arbetar med och inom företaget. Med tanke på Nexans framstående marknadsposition har man höga krav på sitt eget hållbarhetsarbete och värnar stort om sina fyra hållbarhetsområden: Products, Partners, People och Planet.

– Några exempel är att vi optimerar våra transporter, kontinuerligt utvecklar leverantörskedjan och att vi tillverkar våra produkter med en livslängd som ofta överlever både byggnader och tjänster. Vi har också en egen återvinningsanläggning och strävar kontinuerligt mot att hitta än mer hållbara lösningar när vi utvecklar både produkter och processer. Det är en väldigt spännande utveckling, avslutar Peter. 

Kontakta Nexans här

Mer från Nexans

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Nexans och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?