ANNONS:
Till Di.se

Knapp-grundaren byggde kontor och hem i en skåpbil

Han har provat att bo i hus, lägenhet och båt men bor numera i en ombyggd skåpbil – som rymmer både säng och kontor.

”Jag lever helt mobilt”, säger Nils Lindfors på telefon från Tyskland.

Entreprenören Nils Lindfors har tagit fram ett knappskal som man klickar fast på en skjortknapp. Skalet dekoreras med en företagslogotyp och bland kunderna finns Volkswagen, Heineken, Swedbank, Bridgestone, Mercedes och Ica. Heineken har använt knappskalen vid bland annat Champions League-matcher och vid OS i Brasilien.

”I dag har vi över 300 distributörer som når ut till kunder som dessa”, säger Nils Lindfors.

Idén till knappskalet, som är patenterat i USA och Europa, föddes när han efter studenten åkte till Norge för att arbeta. Han fick jobb i en klädbutik som en dag fick in ett parti skjortor med färgglada knappar.

”Jag märkte att kunderna gillade den typen av detaljer och någon frågade om det gick att få de röda knapparna på den vita skjortan.”

Då tog han fram idén till Dotons, ett knappskal som dekorerar skjortor med ett varumärke.
För att börja marknadsföra knappskalen funderade Nils Lindfors på hur han bäst kunde spara pengar.

”Jag har aldrig haft mycket pengar att röra mig med, men jag vill visa att det går att börja bygga ett företag utan en massa pengar”, säger han.

Därför köpte han en begagnad skåpbil och förvandlade den till sovrum och kontor. Arbetet dokumenterades och på Youtube har filmen om det mobila kontoret visats fler än 700 000 gånger.

”Jag lever ett helt mobilt liv där bilen främst är mitt sovrum och kan transportera mig till nya platser. Min arbetsplats blir offentliga miljöer där jag varje dag lär känna nya människor”, säger Nils Lindfors.

Den ombyggda bilen har enbart fördelar, enligt Nils Lindfors, som har Kalmar som bas men just nu befinner sig i Tyskland efter ett mässbesök i Düsseldorf.

Knappskalen tillverkas i Småland och Nils Lindfors räknar med att öka försäljningen under 2017.

”Förra året var en uppstart och i år har vi försäljningsmässigt redan tagit företaget till en ny nivå. Förfrågningarna från Europa, USA och Australien växer och jag räknar med att vi säljer knappskal för några miljoner i år”, säger Nils Lindfors.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies