1515

Klockan löser svingen – golfens världsstjärnor går in i svensk uppfinning

Några av golfens världsstjärnor har gått in som delägare i en skånsk golfuppfinning. En klocka på armen analyserar svingrörelsen och ger spelaren en lätt stöt när svingen inte blir som man tänkt. ”Vi triggar hjärnans omedvetna minne och det är vi helt först med i golfvärlden”, säger Markus Westerberg, en av grundarna till Dewiz. 

Markus Westerberg och medgrundaren Christian Bergh har lyckats knyta till sig flera världsnamn som ambassadörer, bland andra Annika Sörenstam.
Markus Westerberg och medgrundaren Christian Bergh har lyckats knyta till sig flera världsnamn som ambassadörer, bland andra Annika Sörenstam.Foto:Lars Jansson
Foto:Lars Jansson

Mark Twain lär en gång ha sagt att ”golf är att förstöra en trevlig promenad”. Alla som någon gång försökt sig på den svåra sporten och känt frustrationen när bollen inte flyger dit man siktar, förstår vad han menar. Åtminstone gör Christian Bergh det. Han hade problem med att hans slag alltid skruvade sig åt höger, det som på golfspråk kallas slice. Trots att han visste vad han gjorde för fel, klarade han inte av att ändra sin svingrörelse.

”Efter två bollar på raken i vattnet på ett och samma hål så kände jag att jag skulle behöva något straff, just det ögonblick där min sving gick fel. Så att kroppen lär sig tänkte jag, lite som Pavlos hundar, och just då föddes idén till Dewiz.”

Det var 2014 och Christian Bergh tog kontakt med Markus Westerberg som var tränare på Ljunghusen Golfklubb i Skåne och som spelat flera år på proffstouren. Tillsammans började de spåna kring hur golfträningen skulle kunna utvecklas med ny teknik och landade till slut i en klockliknande produkt som sätts på handleden. Med avancerade sensorer kan klockan mäta allt från armens acceleration till handens exakta läge i varje hundradels sekund. 

”Klockan har lärt sig att känna av när jag börjar svinga, sedan kan den i realtid och på centimetern beskriva hela min rörelse”, säger Markus Westerberg samtidigt som han slår iväg en järnsjua. Klockan på hans arm samlar in datan som sedan kopplas till en app i telefonen där det går att läsa av svingen med alla tänkbara mått och hastigheter. 

Men det verkligt nya, som grundarna av Dewiz tror kommer revolutionera hur människor lär sig att svinga en golfklubba, är att det går att ställa in olika parametrar för svingen, till exempel hur långt i baksvingen man vill lyfta upp klubban. Om spelaren sedan inte lever upp till sina mål så avger klockan en stöt i handleden, i samma ögonblick som svingen går fel. 

”Alla våra rörelser lagras bortom vårt medvetna. Genom att på det här sättet ge musklerna respons i realtid triggas det automatiska minnet. Vi kan säga att det ger oss kontakt med det omedvetna”, säger Markus Westerberg som förutom att spela golf även har en examen i psykologi och skrivit böcker om hur människans tankar är kopplade till kroppens rörelser. Han förklarar att Dewiz kan förbättra allt från längden på slagen till att undvika sneda slag tack vare stöten från klockan som effektivt lär musklerna att minnas.

”En stöt kan låta brutalt men det handlar om en lätt stöt, som en påminnelse bara”, skrattar Christian Bergh som är vd i bolaget. Han är utbildad elektronikingenjör och har haft en tung roll i utvecklingen av produkten som tagit sex år att få fram. Bolaget har under den här perioden dragit in drygt 80 miljoner kronor i flera nyemissioner. Den största gjordes ifjol, då baserat på en värdering på 242 miljoner kronor. Men om bolaget varit aktivt på investerarmarknaden så har det medvetet hållit en låg profil utåt. Enligt Markus Westerberg handlar det om en rädsla för att konkurrenter ska göra något liknande, innan alla patent kommit på plats.

”Det finns många stora företag som håller på med olika golfhjälpmedel. Men det gemensamma är att deras appar, eller vad det nu kan vara, analyserar svingen. Vi kan istället modifiera svingen med hjälp av muskelminnet, det är helt unikt i dag.”

Vid sidan av att utveckla produkten har grundarduon också åkt runt på otaliga professionella golftävlingar i USA och Europa för att få spelare att testa klockan. Målet har varit att knyta upp några som ambassadörer för Dewiz. 

”De här superstjärnorna har agenter och andra grindvakter runt omkring sig vilket gör att det varit ett tufft och tidskrävande jobb. Ibland har vi fått hänga runt en driving range i flera dagar bara för att få till ett möte”, säger Markus Westerberg. 

Men till slut lossnade det för den envisa duon och i dag gillar flera världsstjärnor Dewiz så mycket att de vill vara ansikten utåt för klockan. För det får de betalt i aktier i bolaget. En av dessa är Annika Sörenstam som även sitter i bolagets styrelse. Andra ambassadörer är den svenska världsstjärnan Henrik Stenson, världsfemman Bryson De Chambeau samt Vijay Singh som varit världsetta men nu spelar på seniortouren. De finns också samtliga med i ägarlistan. En annan delägare är Martin Ingvar, känd professor i neurofysiologi vid Karolinska Institutet och bollplank i utvecklingen av produkten. Bland de finansiella investerarna i Dewiz finns Bengt Baron. 

Planen är att lansera klockan någon gång den andra halvan av juni. Den kommer då att kosta motsvarande 5200 kronor och ska inledningsvis säljas på bolagets egna sajt. Grundarna räknar med stort intresse och målen är högt satta. Bolaget ska omsätta motsvarande 2,3 miljarder kronor år 2025, enligt det senaste prospektet. 

”Det kanske låter offensivt men det baseras på att 1,6 procent av alla golfare i världen då köper vår produkt. Betydligt fler köper en ny driver varje år och jag lovar att de inte blir bättre golfare för det!”, säger Markus Westerberg. 

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?