1515
Annons

Klimatexpertens varning: ”Skogen räcker inte till allt”

Hur ska skogsägare och industri priorietera för att den svenska skogen ska kunna axla allt som förväntas av den? 

Klimatexperten Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige har regeringens uppdrag att se till att vi blir ett av världens första fossilfria välfärdsländer.

Svante Axelsson
Svante AxelssonFoto:Joey Abrait

”Skogen räcker inte till allt, därför tar vi nu fram en biostrategi för hur vi ska optimera användningen av skogsråvaran. Vilken värdetrappa vi ska satsa på och om vi kan få upp resurserna högre och värdeförädla mer. För att göra mer nytta både för ekonomin och för fossilfriheten.”

Vi måste alltså bli bättre på att prioritera vad vi använder skogen till.

”En viktig fråga är till exempel om vi ska använda så mycket biobränsle till uppvärmning, ska vi inte ha det till flygbränsle istället?”

Det finns nya spännande idéer inom fjärrvärmesystemen som börjar försörjas alltmer med geovärme vilket öppnar upp för att kunna använda mer biobränsle i andra sektorer.

”Vi har också konflikten mellan biologisk mångfald och uttaget av bioresurser ur skogen. För att företag ska våga investera måste vi få en tydlighet mellan restriktionstänkandet och uttagsdiskussionerna. Det är väldigt låsta positioner mellan miljörörelsen och skogsindustrin hur mycket skog som ska stå kvar och hur mycket som ska avverkas.”

Det finns också en hel att göra för att förbättra och effektivisera skogsbruket för att få ut mer av den svenska skogens värdefulla resurser. En lågt hängande frukt enligt Svante Axelsson är att vi måste minska det svenska viltbeståndet.

”Det skulle öka avkastningen och skogstillväxten ordentligt. Idag har vi problem med vilt som äter upp tallplantor för stora värden vilket minskar totalproduktionen i svensk skog.”

Vi röjer också för dåligt i den svenska skogen, tycker han. 

”Vi måste jobba mer arbetsintensivt för att få bättre tillväxt. Där är till exempel Finland bättre.”

Den växande skogen är inte heller bara värdefull för den biologiska mångfalden utan även ur klimatsynpunkt i form av kolsänka. Men även här gäller det att prioritera. Skogen gör ännu mer nytta nedhuggen än när den står kvar, enligt klimatexperten.

”Jag ser inte kolsänkan som det viktigaste så länge som vi använder fossila bränslen. Substitueringen måste prioriteras. Vi måste stoppa problemet vid källan först”, menar Svante Axelsson. 

Det gäller för övrigt i hela skogsindustrin, att det måste bli ett större fokus på att ersätta så mycket fossilbaserat som möjligt med skogen. 

”Allt som tas ut från skogen är ju inte ersättning för något fossilt i dag. Vi måste jobba mer med biooptimering, hur man både ekonomiskt och klimatmässigt optimerar uttaget från skogen.”

Svante Axelsson har också ett såväl ekonomiskt som klimatmässigt värdefullt råd till alla enskilda skogsägare.

”Det är svårt med skogen, man planterar utifrån en världsbild men när skogen är fullvuxen lever vi en helt annan värld. Därför måste man jobba mer med riskspridning, att inte bara satsa på ett trädslag. Det är så mycket mer osäkert i dag, ingen vet varken hur vädret eller marknaden ser ut i framtiden.”

Norrmännen tillbaka – då slår svensk turism rekord

Fullbelagda hotell och campingplatser med rekordintäkter. I sommar har den svenska turismen blomstrat på flera håll.

Hos Skandinaviens största campingkedja noterar vd:n all time high under juli.

”Många upptäckte campandet under pandemin och i år har vi fått tillbaka norrmännen”, säger Johan Söör på First Camp.

Tobias Siversson från Södertälje har varit på Orsa camping med sin familj i fyra dagar. Till höger: Destinationschefen René Schwanda tittar in i ett glamping-tält.
Tobias Siversson från Södertälje har varit på Orsa camping med sin familj i fyra dagar. Till höger: Destinationschefen René Schwanda tittar in i ett glamping-tält.Foto:Petter Cohen

First Camp Group med 61 campingplatser i Skandinavien, varav 50 i Sverige, omsatte under juli 438 miljoner kronor, vilket är en ökning med 17 procent jämfört med i fjol och 18 procent jämfört med 2019, året före pandemin. 

Det är all time high för campingkedjan vars prognos är att kliva över miljarden i årsomsättning – men då ingår också de nio campingar i kedjan Svenska Campingpärlor som förvärvades i fjol samt sex fristående destinationer, bland dem Leksand Resort och Jesperhus Feriepark i Danmark. 

”Vi växer också via våra förvärv, men siffrorna för rekordomsättningen i juli är organisk. Det är förstås jättekul. Sen har vi i campingbranschen varit rätt förskonade av pandemin. Vi hade ett litet hack i kurvan under 2020, då vi tappade omkring 15 procent i omsättning, men 2021 lyckades vi behålla samma omsättning som 2019 och 2022 ser vi nu en ordentlig ökning jämfört med normalåret. Det visar att pandemin fick intresset för camping att öka. Både husvagn och husbilsförsäljningen har slagit rekord i många länder och här har även stugboendet slagit rekord. Många nya gästkategorier som annars åker till medelhavet på charter har valt att ta in på camping istället”, säger vd:n Johan Söör.

Johan  Söör, vd på First Camp, gläds över de fina julisiffrorna.
Johan Söör, vd på First Camp, gläds över de fina julisiffrorna.Foto:Amanda Lindgren

Satsningar på aktivitetsprogram som barnklubbar, träning och underhållning är del i lyftet tror vd:n – och att de utländska gästerna är tillbaka. På vissa campingplatser utgör norrmännen en majoritet av besökarna. Så är det på Arcus i Luleå där 70 procent av gästerna kom från Nordnorge i juli. 

”Man ser att de är glada att få vara tillbaka, de har saknat att vara här”, säger Viktoria Ågren, vikarierande destinationschef på First Camp Arcus.

Campingen, som tillhör topp fem av dem som haft högst omsättning bland First Camps destinationer i sommar, lockar med bad och stränder samt närheten till Luleås shopping.

”Det har varit fullt här många dagar i juli och de flesta har förbokat. Vi ser en märkbar ökning både om man jämför med pandemiåren men också 2019 års säsong”, säger Viktoria Ågren.

Även campingen i Dalarnas Orsa, en av landets största med över 800 platser, har haft bråda dagar med stundtals långa köer till campingens infart. Destinationschefen René Schwanda berättar att intäkterna i juli ligger på 25-30 procent över rekordåret 2019.

”Vi slog även rekord under midsommarhelgen som är otroligt stor här i Orsa, så man får säga att det har gått bra”, säger han.

Linda och Robert Csapo med barnen Adrian och Nora har hyrt ett glampingtält på campingen i Orsa. De är här för att fira att Robert fyller 35 år.
Linda och Robert Csapo med barnen Adrian och Nora har hyrt ett glampingtält på campingen i Orsa. De är här för att fira att Robert fyller 35 år.Foto:Petter Cohen

Nytt för i år är campingens tio så kallade glampingtält som varit hett eftertraktade. Men också vanliga tält ökar i popularitet, konstaterar René Schwanda. Vanligast är dock att komma med husvagn. Framför allt är det barnfamiljer som kommer till Orsas camping. Stora ytor med lekplatser, poolområde och barnklubb lockar. 

Men även läget vid Orsasjön och den kilometerlånga långgrunda stranden. En del väljer att ha campingen som bas för att sedan göra utflykter till Leksand sommarland och Tomteland, berättar René Schwanda.

”Vi ser många återkommande gäster men också nya. Många har varit här som barn och vill nu ta hit sina barn eller barnbarn. Men vi har många nya också, de som köpt husvagn, husbil eller tält under pandemin. Allt fler har hittat andra sätt att semestra på samtidigt som norrmännen har kommit tillbaka.”

I juli var 20 procent av gästerna norrmän.

Även de tyska gästerna har varit en betydande del i den framgångsrika campingsommaren menar Michael Carlsson, styrelseordförande på SCR Svensk Camping, som företräder omkring 350 campingföretagare.

”Den största skillnaden är att våra utländska gäster kommit tillbaka, både på Västkusten och i Norrland där vi har mycket norska gäster eller på ostkusten där vi har mycket tyska gäster. Hos oss står de tyska gästerna för ungefär en fjärdedel under en säsong. Så de är viktiga”, säger han.

Den stora utmaningen under sommaren har varit att få ihop personal, menar First Camps vd Johan Söör.  

”Det har gällt både fast anställda och säsongsanställda. Vi har i vissa fall tvingats minska öppettiderna i våra restauranger för att vi inte hittar personal. Då har vi letat både i Sverige och utomlands”.

Viktoria Ågren, vikarierande destinationschef på First Camp Arcus i Luleå, konstaterar att det varit full beläggning under stora delar av juli.
Viktoria Ågren, vikarierande destinationschef på First Camp Arcus i Luleå, konstaterar att det varit full beläggning under stora delar av juli.

Hur den höga inflationen kommer påverkar campandet är för tidigt att säga:

”Med de här fina månadssiffrorna har vi inte sett så mycket av den effekten i sommar. Mer generella observationer är att den här typen av externa faktorer brukar slå åt olika håll i just campingbranschen. När det är dyrt att flyga eller dyrt att vara utomlands, kan det gynna oss, att man istället stannar på hemmaplan. Höga bränslepriser kan påverka negativt, men samtidigt fortsätter många campa närmare hemmet.”

Johan Söör är inte orolig och tycker att det funnits en acceptans att betala mer när inköpspriserna ökat. Efter årets förvärvsrunda utesluter han heller inte att First Camp kommer göra fler köp.

”Vi bedömer att vi är en av de topp fem största campingkedjorna i Europa och avser gå in i fler marknader framöver”.

 

 

 

 

 

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera