ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Hållbart näringsliv

Klassiska märket växer i ekologisk kostym

  • Foto: Amanda Lindgren, Amanda Lindgren (Di)
  • Foto: Amanda Lindgren, Amanda Lindgren (Di)

Klara Schultz och Jimmy Hardingz gav det välkända varumärket Gute Glass och en ny ekologisk kostym. I tio år har de satsat allt på sin hållbara vision.

”Vi är ganska ovanliga i glassbranschen med vår korta innehållsförteckning”, säger Klara Schultz.

Varumärket Gute Glass föddes i Visby 1982. Genom åren har tillverkningen skett under olika ägarkonstellationer på olika platser på ön, men det fanns också perioder då Gute Glass inte tillverkades alls.

2010 uppkom en möjlighet för Jimmy Hardingz och hans sambo Klara Schultz att köpa både varumärket Gute Glass och en nedlagd glassfabrik. Han hade studerat kvalitetsteknik och hållbar utveckling, och hade bestämt sig för att starta eget med fokus på just kvalitet och hållbarhet.

”Att ta över Gute Glass kändes helt rätt.”

  • Foto: Amanda Lindgren, Amanda Lindgren (Di)

Men den gamla glassfabriken visade sig inte fungera för någon ordentlig produktion. Maskinparken var för gammal. Jimmy Hardingz och Klara Schultz fick starta med en investering i nya glassmaskiner.

Att de skulle tillverka en glass utan tillsatser var bestämt redan från början, trots att det är ett betydligt svårare och dyrare sätt.

”Men det känns bra hela vägen, vi kan stå för glassen rakt igenom och det har varit jätteviktigt för oss”, säger Klara Schultz.

De visar runt i glassfabriken som är belägen i Stafva gårdsmejeri i Barlingbo, en dryg mil utanför Visby. Här blandas och kokas svensk ekologisk mjölk och grädde med ekologiska ägg, socker och honung från ekologiska biodlare på Gotland.

Glassen smaksätts med råvaror som saffran, bär och vaniljstång.

”Vi har alltid har minst 25 procent bär. Inga e-ämnen eller andra tillsatser”, säger Klara Schultz.

En annan del i verksamheten är den egna glassförsäljningen i två glassbarer, i Visby innerstad och på Tofta strand, och från en glassbil som används vid olika evenemang.

Glassen säljs också i dagligvaruhandeln, än så länge främst på Gotland och i Stockholmsområdet.

Deras glass finns även på SAS långflygningar och på Gotlandsfärjorna, då med smaker som är framtagna specifikt för de ändamålen.

I många år gjorde Jimmy Hardingz och Klara Schultz nästan allting själva.

”Vi gjorde glass på nätterna, och stod i glasskiosken och levererade glass på dagarna”, säger Jimmy Hardingz.

För ett par år sedan anställdes en person för att hjälpa till med produktionen. De har även säsongspersonal på sina egna försäljningsställen.

”Vi gör mycket manuellt i produktionen. Vi fyller, sätter på locken och packar. Vi vill att Gute Glass själ ska vara att den är ett hantverk, och att det alltid ska finnas hjärta i företaget”, säger Klara Schultz.

”Men det har inte varit en spikrak resa.”

Under sommarsäsongen börjar Klara Schultz dag strax efter klockan 5 på morgonen. Då skriver hon körturer, packar order och hjälper chaufförerna som ska köra ut glassen.

”Övrig tid på året fungerar jag framför allt som säljare och har mycket kundkontakt.”

Jimmy Hardingz sköter produktionen.

”I januari börjar vi producera för sommaren. Någon gång vid midsommar är det fullt i frysen och sedan drar högsäsongen i gång. Likviditeten är alltid en utmaning eftersom verksamheten är så säsongsbetonad.”

Jimmy Hardingz och Klara Schultz jobbar fortfarande mycket men de konstaterar att arbetstiderna har blivit drägligare i takt med att de har vågat anställa.

  • Foto: Amanda Lindgren, Amanda Lindgren (Di)

”Nu har vi äntligen kommit till en punkt där vi har tid för reflektion. Det är också det jag känner att jag att jag brinner mer och mer för – att utveckla bolaget, inte bara överleva”, säger Jimmy Hardingz.

Att driva företaget tillsammans fungerar bra, tycker Jimmy Hardingz och Klara Schultz.

”Fast vi är varandras raka motsatser”, säger Klara Schultz leende.

”Jag gillar inte det fyrkantiga, jag skjuter från höften och är bra på att släcka bränder.”

Jimmy Hardingz är den som, utöver produktionsansvaret, har kontroll på ekonomin och organisationen.

Gute Glass mest populära smak är saffran och honung, som även har funnits längre tillbaka i tiden. Övriga smaker tas fram mycket utifrån vilka råvaror de har möjlighet att få tag på.

Smaken marängswiss föddes till exempel när Gute Glass fick möjlighet att använda Coops kasserade bananer i sin produktion. För att göra det lite roligare än bara bananglass experimenterade Jimmy Hardingz med att tillföra ekologisk choklad och maränger gjorda av ägg från en hönsgård.

”När vi tar fram en ny smak provar vi den alltid första året i skopglassformat. Om den fungerar då går vi vidare och tar fram halvlitersförpackningar och bägare”, säger Jimmy Hardingz.

  • Foto: Amanda Lindgren, Amanda Lindgren (Di)
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer