Annons

Klassisk flygplansmodell pensioneras av British Airways

Det IAG-ägda flygbolaget British Airways, som är den största ägaren i världen av den så kallade jumbojeten Boeing 747, har beslutat att pensionera hela flottan av den anrika plantypen.

En jumboget vid Arlanda.
En jumboget vid Arlanda.Foto:JOHAN NILSSON / TT

I över 50 år har Boeings 747 med den lätt igenkända tvåvåningskroppen med fyra motorer längs vingarna, tjänstgjort i skyn för British Airways, men coronapandemin som försatt hela industrin på knä har nu medfört att dagarna är räknade i förtid.

British Airways skriver i ett pressmeddelande att planen var att pensionera flottan 2024, men nuvarande passagerarsiffror och prognosen framåt för dessa medför att det anses oförsvarligt att ha kvar den stora modellen i drift.

”Det är med stor sorg vi kan bekräfta att vi pensionerar hela 747-flottan med omedelbar verkan”, skriver British Airways.

Plantypen var en bärande faktor bakom att öppna upp flyget för den större massan från 1970-talet och framåt, men i dag klassas Boeing 747 som en omodern konstruktion. Moderna tvåmotoriga flygplan har en klart bättre bränsleekonomi.

British Airways har likt hela den övriga världens flygbolag försatts i en kamp för överlevnaden sedan reseförbud och stängda gränser hämmat i princip hela den kommersiella trafikverksamheten.

Det brittiska flygbolaget står inför ytterligare varsel på upp till 12.000 anställda, motsvarande 28 procent av arbetsstyrkan, för att försäkra sig om att verksamheten kan drivas vidare.

Även Boeing har signalerat att jumbojeten går mot graven. För ett år sedan gav flygtillverkaren sina leverantörer besked om slutbeställningsvolymer av delar till modellen.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?