Klart: Tågaffär värd 77 miljarder skapar ny storspelare

NEW YORK. Kanadensiska Bombardier gick på måndagen med på att sälja sin tågverksamhet till franska Alstom. 

Godkänns affären skapas världens näst största tågtillverkare som kan ta upp kampen med den kinesiska jätten CRRC.

Ett Bombardier-tåg.
Ett Bombardier-tåg.Foto:DARRYL DYCK

Bombardier och Alstom bekräftade på måndagen att bolagen kommit överens om en affär. Den franska tågtillverkaren köper Bombardiers tågverksamhet med säte i Berlin. Prislappen landade på 8,2 miljarder dollar, motsvarande 77 miljarder kronor, vilket är högre än vad det tidigare spekulerades om.  

Affären väntas bli klar under första halvåret 2021. Godkänns den av konkurrensmyndigheterna skulle det nya bolaget bli världens näst största tågleverantör, efter det statsägda kinesiska bolaget CRRC. 

”Bombardier meddelade i dag att man har fattat det strategiska beslutet att enbart fokusera på affärsflyg och planerar att påskynda minskningen av bolagets skuldbörda genom försäljningen av sin tågverksamhet”, skrev det kanadensiska bolaget på sin hemsida.

Sedan ungefär en månad har rykten florerat om affären, vilket haft positiv påverkan på båda bolagens aktiekurser. Bombardier är upp 47 procent den senaste månaden på Toronto-börsen, efter en tung start på året som en följd av vinstvarningen den 16 januari. Alstom-aktien har klättrat 7 procent under samma period.

Den kanadensiska flyg- och tågtillverkaren, med 68.000 anställda globalt varav 1.800 i Sverige, har några tunga år bakom sig som en följd av stora satsningar på flygsidan. Man har även tidigare gjort sig av med ett flertal verksamheter för att förbättra kassaflödet. I torsdags meddelade Bombardier att man lämnar A220-samarbetet med franska Airbus, vilket innebär att man helt lämnar tillverkning av kommersiella flygplan. 

2015 sålde bolaget 30 procent av sin tågverksamhet till en kanadensisk pensionsjätte för motsvarande 14 miljarder kronor. Caisse de Depot et Placement du Quebec ska nu sälja sin andel till Alstom och blir största aktieägare i det nya bolaget. 

För några år sedan var det också nära att det blev ett samgående mellan Bombardier och Siemens. Men den tyska tågjätten drog sig ur för att istället ingå en uppgörelse med Alstom. Den affären stoppades dock av EU-kommissionen 2019 av konkurrensskäl. 

Även Alstom-Bombardier-affären väntas synas av den danska konkurrenskommissionären Margrethe Vestager.

”Efter Alstom/Siemens-misslyckandet vore en affär med Bombardier en strategisk revansch för Alstom”, säger en källa som står nära den franska regeringen, till Reuters. 

7 miljarder dollar skulle vara ett bra pris för Bombardier, ”mot bakgrund av den senaste tidens operationella utmaningar” inom transportenheten. Det skriver Benoit Poirier, analytiker på den kanadensiska mäklarfirman Desjardins Securities, i ett kundbrev.  

7 miljarder dollar var prislappen det hade spekulerats om på förhand. Nu blev den alltså ännu högre. 

Desjardins uppgraderade nyligen sin rekommendation på Bombardier från ”behåll” till ”köp” med en riktkurs på 2,75 kanadensiska dollar.

Föregångarna till Bombardier Transportation i Sverige var Asea och ABB.  

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från OmegapointAnnons

Digitaliseringen behöver fler kvinnor

Anna-Clara Söderbaum, vd Omegapoint Stockholm AB.
Anna-Clara Söderbaum, vd Omegapoint Stockholm AB.

Omegapoints vision är en digital värld där alla vågar. Det innebär en framtid där alla människor känner trygghet och mod att utforska och tillvarata möjligheterna som den digitala världen erbjuder.

Idag handlar digitalisering lika mycket om teknisk utveckling som om samhällsutveckling. Och precis som all utveckling så formas den av de som engagerar sig. Därför är det viktigt att fler kvinnor väljer att vara en del av digitaliseringen.

– Omegapoint utvecklar våra kunders digitala affär på ett säkert sätt och bidrar även till att skydda vårt samhälle mot ett växande cyberhot. Vi gör ju nästan allt online idag och det gör vårt jobb både viktigt och spännande, säger Anna-Clara Söderbaum, vd på Omegapoint i Stockholm.

Anna-Clara är systemvetare och har jobbat med allt från programmering till försäljning. 

– Jag har alltid velat ha ett utåtriktat jobb och insåg tidigt att programmering handlar om att lösa tekniska problem tillsammans. Idag är jag omgiven av tekniskt vassa kollegor som utmanar mig varje dag. Det är fantastiskt, fortsätter Anna-Clara.

Omegapoint erbjuder en karriär med fokus på kompetensutveckling och uppdrag i teknikens framkant hos spännande kunder. Dessutom ägs företaget till största del av medarbetarna vilket skapar både gemenskap och engagemang. 

På företaget finns flera riktigt vassa kvinnliga utvecklare och säkerhetsexperter. Men fler behövs! För att hitta morgondagens stjärnor lanseras nu ett program där kvinnor i slutet av sin utbildning får en mentor från Omegapoint. 

– Vår dörr står på vid gavel för de kvinnor som delar vår passion för utveckling i allmänhet och säkerhet i synnerhet. Välkommen till oss, avslutar Anna-Clara.

Om Omegapoint

Omegapoint är ett ledande konsultföretag med 400 konsulter inom cybersäkerhet och säker digitalisering. Vi vill se en större mångfald inom teknik och utveckling och därför engagerar vi oss i Hello World, Jfokus Kidz, DataTjej och lanserar nu ett mentorprogram för unga kvinnor.

Läs mer om Omegapoint på www.Omegapoint.se  

Mer från Omegapoint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Omegapoint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?