1515
Annons

Klart: Stockholm bokar hotell för nyanlända

Kommunfullmäktige i Stockholms stad beslutade på måndagen att upphandla hotell och vandrarhem för nyanlända. Kostnaden blir mellan 20 och 40 miljoner kronor.

Bild:TT

Stockholms stad ska ta emot 2.810 nyanlända i år, men saknar fortfarande bostäder till drygt 800 personer. Eftersom man inte lyckats lösa bostäder på annat sätt röstade kommunfullmäktige på måndagen för att upphandla hotell och vandrarhem för nyanlända.

Kostnaden blir mellan 20 och 40 miljoner kronor.

"Vi har en bra arbetsmarknad, vilket kommer underlätta integrationen, men bostadsbristen är akut. Även om vi kraftigt höjt takten i byggandet jämfört med hur det var tidigare i Stockholm, så tar det tid att bygga i kapp den brist vi har", säger finansborgarrådet Karin Wanngård (S) till Dagens industri.

Stockholms stad har tidigare ordnat bostäder i hotellhem och före detta servicehus men tvingades nyligen pausa planerna på att bygga nya modulhus. Nu återstår i princip bara två alternativ, sa Fredrik Jurdell, biträdande stadsdirektör och bostadssamordnare för nyanlända, till Di tidigare under måndagen.

”Ska man hitta bostäder på den här korta tiden som är kvar på året så är det hotell och vandrarhem eller sovsalsliknande lösningar som gäller”, sa han.

Den röd-grön-rosa majoriteten tog beslutet uppbackat av allianspartier. Endast Kristdemokraterna motsatte sig beslutet.

"Jag tycker att det är olyckligt att man väljer en så dyr boendelösning. Det är dåligt både för skattebetalarna och för integrationen", säger Erik Slottner, kristdemokraternas gruppledare i Stockholms stad.

Förra året kom regeringen och alliansen överens om att alla kommuner måste ta emot nyanlända som fått uppehållstillstånd i Sverige, enligt ett särskilt kvotsystem.

Men många kommuner har brist på bostäder och hävdar att det inte går att bygga så snabbt och så mycket som krävs för att ta emot alla nyanlända.

Ekerö och Täby utanför Stockholm har meddelat att de inte tänker ta emot sin andel, med hänvisning till bostadsbristen. Andra har valt att köpa in bostadsrätter på den öppna marknaden, medan vissa satsar på modulhus och baracker.

Fredrik Jurdell anser inte att upphandlingen av hotell och vandrarhem är en långsiktig lösning.

”Nej, det är det givetvis inte, det är ur allas perspektiv bättre ju kortare det blir”, säger han.


Innehåll från EKNAnnons

Så försäkrar Kiruna-bolaget jätteaffärerna i utlandet

Kiruna Wagon tillverkar godsvagnar, och hittills har kunderna mest varit svenska gruvjättar. Men med affärer i Egypten och kanske Zambia – större än de senaste 15 årens sammanlagda omsättning – har de tagit hjälp på flera sätt av Exportkreditnämnden, EKN.

Läs mer om hur du kan minska betalningsrisken i dina exportaffärer. 

Historien om Kiruna Wagon tog sin början under tidigt 2000-tal. LKAB behövde nya och bättre malmvagnar och uppdraget föll på ett konsortium av norrländska företag och verkstäder. Ur det konsortiet växte Kiruna Wagon fram, i dag ägt av tre norrländska familjer.

– Vi fick sedan kunder som Boliden och Kaunis Iron och hade till slut 100 procent av den svenska marknaden i vår lilla nisch. Då insåg vi att vi var tvungna att titta på export, säger Fredrik Kangas som är vd på Kiruna Wagon.

Så fort export kom på tal tog Kiruna-bolaget kontakt med EKN, som har i uppdrag att hjälpa svenska exportföretag. I en rad offerter till kunder i utlandet använde de sig av EKN:s garanti för kundfordringar – garantin innebär att Kiruna Wagon får betalt även om kunden till slut inte kan betala.

”Nödvändigt för att ens våga offerera”

– Den här garantin var absolut nödvändig för att vi ens skulle våga offerera på en stor affär om 300 vagnar till Egypten. När vi vet att vi får betalt är det dessutom lättare att erbjuda kunder bättre och längre kreditvillkor, vilket ofta är en förutsättning för att få kontraktet.

Just nu planerar Kiruna Wagon för en ännu större affär tillsammans med Alstom, före detta Bombardier, gällande 1 500 vagnar till Zambia. Det är nästan lika många som företaget levererat sedan det grundades i början av 2000-talet.  Och här har en annan garanti från EKN varit nyckeln i offertarbetet.

EKN garanterade förskottsgarantin

– Affären är så stor att vi behövde få ett förskott på 50 miljoner kronor för att ens kunna börja tillverka. Alstom behövde då en garanti från vår bank för det förskottet, men banken behövde i sin tur säkerhet för att våga ställa ut garantin. Och det löste EKN, förklarar Fredrik Kangas.

EKN gick in och garanterade bankens kreditrisk i förskottet, och på så sätt kunde Alstom säga ja till förskottsbetalningen. Enligt Fredrik Kangas var det avgörande.

– Hela affären bygger på den här förskottsgarantin, och det hade verkligen inte gått att lösa på något annat sätt. De här garantierna från EKN har varit absolut avgörande för vår export och vår tillväxtresa.

Vill du veta mer om hur du kan stärka din globala konkurrenskraft, klicka här.

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?