ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Klart: Sammanslagning skapar jätte inom försvarssektorn

  • Foto: Wong Maye-E

NEW YORK. Efter sammanslagningen av United Technologies och Raytheon skapas en ny jätte inom försvars- och flygsektorn. Fusionen väntas kapa kostnader och skapa synergieffekter, men analytiker varnar för att United tagit sig vatten över huvudet.

På söndagskvällen blev det klart att industrikonglomeratet United Technologies Corporation (UTC) och försvarsbolaget Raytheon går samman. Det är den största affären av det här slaget i USA i år. Bolagens gemensamma marknadsvärde uppgår till 166 miljarder dollar, motsvarande 1560 miljarder kronor. Tillsammans har de 180.000 anställda globalt.

Det nya bolaget ska heta Raytheon Technologies Corporation, vara baserat i Boston och beräknas ha en årlig försäljning på motsvarande 700 miljarder kronor. Bolaget blir därmed det näst största flyg- och försvarsbolaget sett till intäkter, efter Boeing. 

Raytheon är en viktig leverantör till USA:s försvarsmakt och världens största tillverkare av missiler. Bolaget tillverkar exempelvis luftvärnssystemet Patriot, som det svenska försvaret ska köpa, men också radar- och cybersäkerhetssystem.  

Även UTC levererar utrustning till Pentagon i form av exempelvis flygplansmotorer och luftfartssystem. Bolaget har även verksamhet på andra områden och tillverkar hissar, rulltrappor och byggsystem. 

Men i och med affären tar UTC ytterligare ett steg mot att renodla sig som ett flyg- och försvarsbolag. För två år sedan köpte man flygplansdelstillverkaren Rockwell Collins för motsvarande 280 miljarder kronor. Sen tidigare står det klart att man ska knoppa av och börsintroducera dotterbolagen Otis (hissar) och Carrier (byggsystem).

”Tillsammans kommer vi att ha oöverträffad teknologi och större kapacitet inom forskning och utveckling som möjliggör investeringar och att vi kan möta våra kunders högsta prioriteringar”, skrev Greg Hayes, vd för UTC, i ett pressmeddelande på söndagen.

Ungefär 50 procent av det nya bolagets intäkter väntas komma från försäljning av försvarsmateriel, främst till amerikanska militären, resten från kommersiell verksamhet. Bolagens totala kostnader beräknas minska med motsvarande 10 miljarder kronor per år.

”Det finns viss sanning bakom idén att större är bättre”, skrev Sheila Kahyaoglu, analytiker på investmentbanken Jefferies, i en kommentar på söndagen. 

”Med gemensamma kunder finns det vinster att göra gentemot leverantörskedjan.”

De båda bolagen väntas kunna dra nytta av varandras expertis på flera områden. I en intervju med Financial Times framhävde UTC-vdn Greg Hayes exempelvis betydelsen av Raytheons kunnande inom cybersäkerhet. 

”Att tillföra det till det kommersiella flygekosystemet är väldigt viktigt när verksamheten blir allt mer uppkopplad.” 

Bedömare ser liten risk för att sammanslagningen ska stoppas av konkurrensskäl, då bolagen har få produkter som konkurrerar med varandra. Affären kan dock inte slutföras förrän United har avknoppat Otis och Carrier, vilket ska ske under den första halvan av 2020. Aktieägarna måste också godkänna affären.

Parterna kallar avtalet en ”fusion mellan jämlikar” och omfattar samtliga aktier, men helt jämlikt blir det inte. Raytheons aktieägare får 2.3348 aktier per Raytheon-aktie i det nya bolaget, vilket motsvarar 43 procent. United kommer att utgöra 57 procent, får vd-posten samt åtta av de 15 styrelseposterna. Raytheons vd Thomas Kennedy blir initialt styrelseordförande.  

Men trots Uniteds allt större exponering mot flyg- och försvarssektorn tycks många analytiker överraskade av affären, som Wall Street Journal först rapporterade om på lördagen. 

”Alla visste att vd Greg Hayes omorganiserade UTC för att fokusera på flyg och försvar, men ingen förväntade sig en affär av den här kalibern”, säger försvarsanalytikern Loren Thompson på Lexington Institute, till tidskriften Forbes.

Richard Aboulafia på Teal Group, ett analysbolag inom flyg- och försvar, menar att UTC kan ha tagit sig vatten över huvudet med tanke på att man nyligen slutfört köpet av Rockwell Collins. 

”UTC hade redan mycket att göra. De har inte gjort sig av med hissarna och luftkonditioneringen än och har redan fullt upp med att hantera de befintliga flygtillgångarna, och nu detta”, säger han till Financial Times.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies