Annons

Klart: Nya lastbilsregler framförhandlade i EU

Efter långdragna förhandlingar är nu EU:s medlemsländer, EU-parlamentet och kommissionen slutgiltigt överens om nya regler för lastbilstrafiken.

Foto:Fredrik Sandberg/TT

”Det känns oerhört skönt att få gemensamma regler”, säger Rickard Gegö, vd på Åkeriföretagen.

Han berättar att de länge drivit på för att få likadana regler för lastbilstrafiken i EU, så att kontrollerna underlättas och att konkurrensen blir rättvis. De nya reglerna behandlar vad som gäller då lastbilschaufförer arbetar utomlands, kör- och vilotider samt de omdebatterade tillfälliga inrikestransporterna, berättar han.

”Förhoppningsvis blir det nu lättare att göra rätt”, säger Rickard Gegö.

Tommy Wreeth, ordförande i Transportarbetarförbundet, är försiktigt positiv.

”Det som blivit känt är bra, men vi analyserar förslaget mer i detalj nu”, säger han.

Kontroller, och hur det ska säkerställas att reglerna om svenska löner på svenska vägar efterlevs, är alltid problematiska, förklarar han.

”Men det här är ett steg i rätt riktning”, säger Tommy Wreeth.

Johan Danielsson (S), svensk EU-parlamentariker som förhandlar för parlamentets samtliga socialdemokrater, är mycket nöjd med resultatet.

”Äntligen får vi nya regler på plats för ordning och reda på vägarna, så vi får bort den skitkonkurrens och det skitföretagande som brett ut sig på vägtransportsektorn”, säger han.

Överenskommelsen ligger i linje med det som Socialdemokraterna drivit, enligt Danielsson.

”Kör du inrikestrafik i Sverige ska du ha svenska löner enligt svenska kollektivavtal. Om bilen befinner sig stadigt i Sverige ska den registreras och skatt ska betalas i Sverige”, säger han, och tillägger:

”På det stora hela är det en jätteseger för oss.”

Överenskommelsen måste nu bekräftas av medlemsländerna och hela Europaparlamentet, vilket väntas ske tidigt nästa år. Därefter ska alla länder implementera reglerna inom 18 månader.

De nya reglerna har stötts och blötts under lång tid och lett till bistra konflikter mellan ledamöter och medlemsländer. I väst och nord har det suckats över hur åkare och chaufförer från öst och syd tillåts konkurrera med låga löner och enklare villkor. Från andra sidan har det i stället hörts uppmaningar om en fri marknad.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?