Di kunde redan i början av februari berätta om en ny stor trafiksatsning i Stockholm, med en ny tunnelbanelinje och en ny stor tågtunnel under centrala Stockholm.
På torsdagen presenterades uppgörelsen av Sverigeförhandlingen och de högsta politiska företrädarna för staden och länet.
Precis som Di rapporterat är paketet värt 25,1 miljarder kronor och består av fyra delar.
* En ny tunnelbanelinje mellan Älvsjö och Fridhemsplan: 12,6 miljarder.
* Spårväg syd, som är en ny spårvägslinje i södra länet: 4,2 miljarder.
* En förlängning av Roslagsbanan i norra länet, från Östra station till T-centralen: 7,1 miljarder.
* En ny tunnelbanestation vid Hagalund, längs den planerade tunnelbanelinjen mellan Odenplan och Solna: 1,2 miljarder.
”Samtliga objekt kommer att vara projektstartade senast 2026”, säger HG Wessberg, som leder Sverigeförhandlingen.
Som en följd av de nya trafiksatsningarna har de berörda kommunerna i länet lovat att kraftigt öka bostadsbyggandet. Totalt handlar det om drygt 100.000 nya bostäder som kopplas till paketet till 2035.
Nästan hälften, 48.000, ska byggas i Stockholms stad.
”Det kommer vi att klara galant. De flesta kommer att byggas i söderort runt Älvsjö och Liljeholmen men även en hel del i västerort”, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholms stad.
Utbyggnaden av kollektivtrafiken är helt avgörande för regionens framtida tillväxt, anser Irene Svenonius (M), finanslandstingsråd i Stockholms läns landsting.
Stockholm växer med cirka 40.000 invånare varje år och då behövs bättre trafikförbindelser i hela länet.
”Det är ungefär 25 nya hållplatser och stationer i det här paketet”, säger Irene Svenonius.
Staten ska stå för 15,9 miljarder av kostnaderna, varav 7,5 miljarder tas från trängselskatterna.
Enligt uppgörelsen mellan Sverigeförhandlingen och de politiska företrädarna i Stockholm ska trängselskatterna byggas ut och höjas.
https://interactive.sanoma.fi/arkku/public/generated/11492AvClSvJ/