1515

Klart med franskt Opelköp

Europa får en ny biljätte när franska biltillverkaren PSA tar över tyska Opel.
”En känslosam dag”, säger Opelchefen Karl-Thomas Neumann.

Bild:TT

Storaffären mellan amerikanska General Motors och franska PSA, som äger Peugeot och Citroën, har varit på gång en längre tid.

På måndagsmorgonen bekräftade bolagen samgåendet där PSA Group köper förlustdrabbade Opel av General Motors för motsvarande 21 miljarder kronor. I affären ingår även det brittiska varumärket Vauxhall och GM:s finansverksamhet i Europa.

PSA-Opel blir Europas näst största biltillverkare med en årlig produktion på över 4 miljoner bilar. De olika varumärkena Opel, Peugeot och Citroen ska behålla sina särart lovar ledningen.

”De är tyska och franska bilmärken och ska vara så”, säger Carlos Tavares, styrelseordförande i PSA Group.

Den fransk-tyska biltillverkaren får en marknadsandel om 17 procent mot marknadsledaren Volkswagens 23 procent.

Samgåendet ska ge stora besparingar, främst inom inköp, men även genom minska utvecklings och marknadsföringskostnader. De årliga synergieffekterna beräknas framåt 2020 uppgå till minst 16 miljarder kronor.

Den stora frågan är om det gemensamma bolaget kommer ha kvar alla 28 produktionsanläggningar i nio olika länder. PSA:s ordförande duckar för frågan om det blir personalneddragningar framöver.

”Vi är här för att hjälpa Opel och Vauxhalls anställda att bygga sig själva en bättre framtid”, säger Carlos Tavares.

Han säger också det att är ”enkelspårigt” att stänga fabriker utan det är upp till de anställda att visa att det behövs.

”Om vi blir mer effektiva behöver vi inte stänga ner fabriker”, säger Carlos Tavares.

Opel/Vauxhall hade i fjol en omsättning på cirka 170 miljarder kronor och har länge varit ett problembarn i GM-familjen. Förlusterna de senaste sju åren uppgår till cirka 70 miljarder kronor. Bolaget var nära att nå ett nollresultat i fjol men minskad försäljning efter brexit-omröstningen gjorde att Opel missade målet.

”Det är en känslosam dag”, säger Opel-chefen Karl-Thomas Neumann om affären som innebär att Opel efter 88 år inte längre kommer ägas av General Motors.

De minskade kostnaderna ska hjälpa att Opel att nå en rörelsemarginal på 2 procent och positivt kassaflöde 2020.

Dags att sälja bilen? Testa att lämna den på säljuppdrag och slipp allt jobb (extern tjänst)

Franska PSA Group var nära att gå under efter finanskrisen att men räddades 2014 av franska staten och kinesiska Dongfeng. Bolaget har vänt den negativa trenden och 2016 lyfte nettovinsten med 92 procent till 1,7 miljarder euro. Bolaget kommer också lämna utdelning för första gången på sex år.

GM och PSA samarbetar redan i dag kring produktion av suvar och minilastbilar.


Innehåll från NetsAnnons

Ny mätning: E-handelns framtid är ljus – men fraktkris och bristande betalningslösningar kan påverka negativt

Patrik Müller, e-handelsexpert på betalleverantören Nets.
Patrik Müller, e-handelsexpert på betalleverantören Nets.

Den pågående pandemin har lett till förändringar i konsumtionsmönsteret hos svenskarna. Betydligt fler uppger att de handlar mer på nätet numera på grund av Covid-19: 37 procent för första halvåret i år jämfört med 22 procent andra halvåret ifjol.

Men störningar i de globala försörjningskedjorna kan hota den positiva trenden, liksom webbutikers brister i betalningsmodellen till konsumenterna.

– Att överraskas av ett högt fraktpris eller andra oväntade kostnader i kassan upplevs som väldigt negativt och leder till att många köp på nätet avbryts, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på betalleverantören Nets.

Nets mäter varje år den svenska e-handelsmarknaden och kan nu visa resultatet för det första halvåret, januari till juni 2021. Under den här perioden har svenskarna handlat tjänster, resor och produkter för totalt 105 miljarder kronor på nätet, vilket kan jämföras med drygt 215 miljarder för helåret 2020. E-handeln går nu in i en positiv period – men det finns faktorer som kan påverka. 

Nets rapport ger insyn i branschen

Mätningen, som genomförs löpande per månad av Sifo/Kantar och bygger på intervjuer med totalt 1 500 svenskar, visar att e-handeln i Sverige har fått en positiv skjuts av den pågående pandemin. Undantaget är resor som minskat dramatiskt. 

Men fler svenskar uppger att de handlar mer på nätet numera och av andra anledningar än förut. Traditionellt har pris, bekvämlighet och tidsbesparing varit viktigast, men nu är även social distansering en faktor. Nästan en fjärdedel av svenskarna som handlar på nätet gör detta för att undvika folksamlingar.  

Produkthandeln på nätet går fortsatt starkt men den pågående fraktkrisen kan hota nya rekord. Hittills i år har svenskarna handlat produkter för totalt 70,4 miljarder kronor på nätet, vilket kan jämföras med 150,5 miljarder för helåret ifjol. 

Tjänster noterar 19,1 miljarder kronor, vilket kan jämföras med 33,2 miljarder för helåret ifjol. Den historiskt största enskilda tjänsten på nätet är biljetter till evenemang, vilket lidit mycket på grund av restriktionerna – men som nu ser ljus i mörkret i och med att dessa lyfts.

Resekategorin som varit klart störst på nätet i alla år innan pandemin noterar 15,8 miljarder kronor, vilket kan jämföras med 31,4 miljarder för helåret ifjol. Då var detta dock en minskning med hela 100 miljarder jämfört med 2019, eftersom resandet decimerades mycket kraftigt på grund av Covid-19.

– Försäljning av alla typer av biljetter till evenemang lär explodera i och med att restriktionerna nu lyfts. Hur resor kommer att utvecklas återstår att se, det är ett fortsatt intensivt klimatfokus men fler vaccinerade och lättade restriktioner i allt fler länder kommer nog innebära att även resandet tar fart, säger Patrik Müller.

Containerbrist kan hota e-handeln

Men det finns orosmoln på e-handelshimmelen: just nu är en faktor den globala fraktkrisen och bristen på containrar. Kapacitetsbrist och trängsel i hamnar och farleder världen över har gjort att priset på containerfrakt mångdubblats det senaste året. Det har gjort att priser hos konsumenterna skjutit i höjden samtidigt som leveranser från producenter till webbutiker uteblivit.

En annan generell faktor är bristande prisinformation och komplicerade betallösningar som får många konsumenter att avbryta köpet på nätet, vilket påverkar den totala försäljningen negativt. 

– Den absolut största anledningen, som en tredjedel av svenska uppger som förklaring till att de avbrutit ett pågående köp, är att slutpriset när fraktkostnaden inkluderats blivit för högt. Att överraskas av ett högt fraktpris i kassan upplevs som väldigt negativt. Vill man motverka detta så måste webbutikerna kommunicera slutpriset i ett tidigare skede, eller baka in det i försäljningspriset så att produkten kan erbjudas fraktfritt, säger Patrik Müller.

Fler äldre personer uppger också att de avbrutit ett köp eftersom betalningsprocessen varit för krånglig.

– Var femte person säger att de skulle handla mer på nätet om deras kortuppgifter sparades hos webbutiken tills nästa gång. Vill e-handlarna öka sin försäljning kan det vara värt att förenkla sin betalningslösning säger Patrik Müller.

Rapporten Svensk E-handel har publicerats årligen sedan 2007. Rapporten för 2020 kan laddas ner här.

Om Nets 

Med en tro på enkelhet och säkerhet som grunden för tillväxt och framsteg driver Nets betallösningar för en enklare morgondag för både banker, företag och konsumenter i hela Europa. För mer information www.nets.eu. 

Nets är en del av den ledande europeiska betalleverantören Nexi Group. 

För mer information se: www.nets.se

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Nets och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?