”Klart att det är ett misslyckande” – fem års försening för sydvästlänken

Drygt 25 procent mer el kan överföras till det elhungrande Sydsverige norrifrån när Svenska kraftnäts mångmiljardsatsning sydvästlänken står klar.

Efter fem års förseningar ska driften vara i gång den 18 december – men projektledaren är långtifrån säker på att det inte spricker igen.

Omriktarstationen Hurva utanför Lyby. Den södra delen av Sydvästlänken mellan Hallsberg och Hörby är en 25 mil lång likströmsförbindelse. Överföringskapaciteten är två gånger 600 MW. De två överföringslänkarna ska enligt planen tas i drift i december 2020.
Omriktarstationen Hurva utanför Lyby. Den södra delen av Sydvästlänken mellan Hallsberg och Hörby är en 25 mil lång likströmsförbindelse. Överföringskapaciteten är två gånger 600 MW. De två överföringslänkarna ska enligt planen tas i drift i december 2020.Foto:TT

”Vi är varken mer eller mindre övertygade än vid andra tillfällen”, säger Sverker Ekehage till TT.

Han är en luttrad man – projektet har gång på gång drabbats av förseningar.

Har det här blivit ett sorgebarn för Svenska kraftnät?
”Det är klart att det är ett misslyckande. Vi skulle ha varit i drift 2015. Det är klart att det inte är bra att vi har hamnat i en sådan här situation”.

Sydvästlänken kan beskrivas som en ny, stor motorväg för el, som börjar i Närke och slutar i Skåne. När den fungerar i sin helhet minskar risken för extrema pristoppar i elpriset i Sydsverige.

Just en sådan topp kom i somras. Stundtals var elen uppemot tio gånger dyrare i södra Sverige jämfört med priset längst upp i norr, något Di rapporterat om i en rad artiklar. 

”De prisskillnader vi haft i år hade inte varit alls så omfattande om sydvästlänken hade varit klar vill jag påstå. Men exakt hur mycket mindre de hade varit är väldigt komplext att svara på”, säger Christian Holtz, elanalytiker på konsultföretaget Sweco.

När sydvästlänken tas i bruk kommer elpriserna att utjämnas mellan södra Götaland och norra Götaland/Svealand, förutspår han.

Svenska kraftnät plöjer ner 7,3 miljarder kronor på denna efterlängtade förbättring av stamnätet, pengar som alla elkonsumenter är med och betalar via nätavgiften. Men varför blir den aldrig färdig?

Projektledare Sverker Ekehages förklaring är att det handlar om en modern och avancerad teknik – och de tekniska utmaningarna var större än vad man förutspådde, då projektet utformades. Det var framför allt entreprenören som underskattade problemen, men även Svenska kraftnät, påpekar han.

”Det är väldigt, väldigt avancerad teknik.”

Det som skiljer sydvästlänken från det övriga svenska stamnätet är att dess södra del byggs för likström. I hela det övriga stamnätet överförs elenergin i form av växelström och den tekniken är äldre och mer beprövad.

Att som i sydvästlänken ha ett 25 mil långt parti med likströmsledningar kan ge fördelar, men problemet för leverantören GE har varit att få omriktarstationerna i varje ände av likströmssträckan att fungera. Två sådana byggs i skånska Lyby och två i småländska Barkeryd.

”Det här bygger på avancerad datorkraft, vilket skapar möjligheter, men det har också visat sig vara väldigt svårt att få att fungera fullt ut, innan man är färdig med utvecklingen”, säger Sverker Ekehage.

Vad är förklaringen till den femåriga förseningen?
”Man underskattade den tekniska utmaningen på detaljnivå.”

Vad hade man kunnat göra annorlunda för att det inte skulle bli så här?
”När man tog beslutet så är det nog min uppfattning att det var rätt beslut, men vi underskattade den tekniska utmaningen att realisera det här. Det är leverantören som äger detaljutvecklingen av det. Jag har svårt att se vad vi skulle ha gjort annorlunda där och då egentligen.”

Christian Holtz vill inte uttala sig om det var ett misstag att satsa på likström i sydvästlänken, men han påpekar att det förekommit kritik både mot Svenska kraftnäts upphandling och mot leverantören GE:s arbete med den här tekniken.

”När det har blivit så här försenat så är det uppenbarligen någonting som har gått snett. Om det är för att man valt fel teknik vid upphandlingen eller om det är för att leverantören underpresterat, det vågar jag inte säga.”

Kraftsystemanalytiker Katarina Yuen pekar på flera fördelar med likström jämfört med växelström. Det är ett effektivt sätt att flytta el längre sträckor med låga förluster.

”Om du tänker som tunneln under engelska kanalen. Trafiken bara flödar igenom där, det är inte några hinder, men samtidigt kan du inte ha så mycket på- och avfarter.”

Med hjälp av kraftelektronik går det att styra spänning och ström på ett helt annat sätt i en likströmsledning vilket stöttar hela elsystemet och kan minska ”trafikstockningen” i andra delar av stamnätet, framhåller Katarina Yuen.

Snart inleds en sexveckorsperiod då mjukvaran i likritarstationerna ska genomgå hundratals tester, hittills har de bara testats i fabrik. Sedan är planen en månads provdrift innan allt ska vara klart den 18 december.

”Det är det vi eftersträvar så innerligt. Vi har kämpat i många år”, säger Sverker Ekehage.

Hur kommer du att fira det om det går i lås?
”Jag kommer att andas ut.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Så hinner fastighetsägare med all vårens administration

Det är tufft för fastighetsägare att hinna med våren, en stor administrativ puckel. Och en utmaning att ha personal med rätt kompetens. Då är det smidigt att lägga över arbetet på experter som arbetar heltid med detta.

Vi har pratat med Anna Rosengren, Senior advisor på Accountor, som hjälper många fastighetsbolag med ekonomiarbetet.

 - Många fastighetsbolag ska vara klara med sin årshantering redan det första kvartalet eller senast sista juni. Och det är inte samma arbete som görs på hösten hos ett fastighetsbolag som man gör på våren med årshantering och konsolideringar. Det är arbete som kräver en helt annan kompetens, säger Anna.

Det går att spara mycket pengar för ett fastighetsbolag på att göra rätt, oavsett om det gäller ränteavdragsbegränsningar, moms, att skatteoptimera fastigheterna eller Inkomstskattprocessen.

- Det går oftast inte att motivera att ha en momsspecialist, en skattespecialist och en koncernspecialist inhouse hos ett fastighetsbolag. Men på Accountor har vi det. Jag och mina kollegor arbetar dessutom bara med detta och vi är därför vassare än om man är allmänkunnig inom ekonomi. Det kommer ständigt nya regler och uppdateringar t ex inom momsområdet och det är vårt jobb att vara uppdaterade och se till att våra kunder använder reglerna så det är förmånligt för dem, fortsätter Anna.

Läs Accountors information till fastighetsägare här. 

Läs mer om Accountors tjänster här.  

Accountor ligger i framkant inom mycket, även gällande automatisering och flöden. De ser över att man arbetar effektivt med sin ekonomi.

- Även hos företag som tycker att de är ganska digitala och har en effektiv process så har jag sett att vi kan göra stor skillnad genom att effektivisera ytterligare. Många fastighetsbolag är dessutom för små för att ha både de bästa systemen och de effektivaste processerna – när vi samarbetar kan de följa med på våra system och utarbetade processer och får på så sätt samma läge som större fastighetsbolag. Vi har specialistkompetens hos oss och ger gärna råd och stöd till våra kunder i komplexa frågor. Vi är t ex bra som stöd vid förvärv och försäljningsprocesser. Till de fastighetsbolag som har tufft att hinna med årshanteringen nu på våren så vill jag bara säga: lämna bort dessa arbetsuppgifter till experter, så kan ni ägna er åt annat, avslutar Anna. 

Om Accountor
Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. I Sverige stöttar 300 anställda på 8 orter företag med tjänster som innebär trygghet, avlastning, rådgivning, långsiktighet och tillfälle att utvecklas. Accountor hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare personalprocesser.

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?