Annons

Klaria Pharma-projekt möter intresse

Forskningsbolaget Klarias migränprojekt har mött stort intresse och förbereds nu för registreringsstudier. Det vanliga scenariot är att mindre forskningsbolag får stå för kontakten med andra läkemedelsbolag men inte i det här projektet.

"Vi har blivit kontaktade av både traditionella läkemedelsbolag och bioteknikbolag vilket är något förvånande, men de vill att projektet ska färdigställas", säger vd Scott Boyer i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt. 

Klarias migränprojekt, KL-00119 har kommit längst bland bolagets kandidater och är nu i klinisk fas-3, med förväntad inlämning av ansökan i slutet av 2019. Potentialen för migränprodukten bedöms som stor, då runt 12 procent av världens befolkning lider av migrän och att sjukdomen är kraftigt underbehandlad. Klaria har gjort en omarbetning av det mest populära läkemedlet mot migrän. 

"Det som talar för oss är att läkemedlet redan är godkänt men att det administreras på ett mer fördelaktigt sätt", säger Scott Boyer. 

Den här typen av läkemedel brukar vanligen sväljas eller absorberas genom munhålan. Fördelen med att ett läkemedel tas upp i munslemhinnan är att det inte har de skyddsmekanismer och enzymer som finns i tarmkanalerna och att upptag kan gå mycket snabbare. Klaria har utvecklat en film av polymerer som kan liknas vid ett frimärke och som fäster i munhålan, vilket gör att läkemedlet snabbt kan tas upp av kroppen. 

"Det finns godkända produkter mot andra sjukdomar som tas upp igenom munslemhinnan men vår produkt är unik då våra polymerer fäster i munnen. Det hjälper patienten som ligger ned eller i akuta sammanhang, vid smärtlindring eller överdos" säger Scott Boyer.

Filmtekniken har utvecklats av forskaren Fredrik Hubinette, som tidigare varit på Orexo. Han valde att hoppa av från Orexo för att fortsätta forska kring filmtekniken för att få fram rätt polymerer som gör att det fäster i munhålan. Projektet fanns i Astra Zeneca under en period, där Scott Boyer tidigare arbetade, men patentet var då inte på plats.  

Ett separat projekt startade i stället 2015, då fanns ett patent, och kort därefter gjordes en nyemission med listning av Klaria på First North.  

Först var Klarias läkemedelskandidat KL-00514 tänkt för cancerpatienter men bolaget fick snabbt gensvar från det amerikanska läkemedelsbolaget Purdue Pharma, som är stort inom smärtlindring, och som ville använda Klarias produkt mot opioidöverdos som nu utgör en epidemi i USA. 

"Tanken är att vår film med naloxon (ett motgift, antidot, mot opioidöverdos, reds anm) ska finnas i varje ambulans, polis- och brandbil i USA", säger Scott Boyer. 

Med Purdue Pharma har Klaria ett avtal för KL-00514 (naloxon). Informationen kring avtalet är knapphändig men består av tre delar där Purdue står för utvecklingskostnaderna och ger delbetalningar sk "milestones" vid framgångar i projektet, samt royalties, en procentsats på försäljningen på 5-10 procent.

Scott Boyer säger att han ser störst potential i migrän- och opioid-projektet. Marknadspotentialen uppskattas till 5 miljarder dollar per år. 

"Vi tror att när vi väl är på marknaden för opioidöverdos så kan vi kapa åt oss en relativt stor marknadsandel eftersom det nu endast finns sprutor och nässpray på marknaden. När nässprayen kom hade den efter 18 månader tagit runt 40 procent av marknaden. Vi har en unik produkt så vi bedömer att vi kan ta en lika stor andel som nässprayen och till och med skapa ny marknad", säger Scott Boyer.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Life science-bolag behöver ha koll på sina siffror

Kling i Nasdaq-kockan. Yilmaz Mahshid, CFO på Pledpharma med Anders Larsson och Malin Wikstrand från Accountor i samband med Pledpharmas notering på Nasdaq 31 oktober 2019.
Kling i Nasdaq-kockan. Yilmaz Mahshid, CFO på Pledpharma med Anders Larsson och Malin Wikstrand från Accountor i samband med Pledpharmas notering på Nasdaq 31 oktober 2019.

Rätt ekonomisk information i rätt tid är viktigt inom Life Science för att dessa bolag ska kunna gå ut med denna till investerare och på marknaden. Noterade bolag har i tillägg specifika regler och rapporteringstider att följa. 

– Det är extra roligt att jobba med life science- och utvecklingsbolag just för att de är så intresserade av sina siffror, säger Malin Wikstrand, redovisningskonsult på Accountor. 

Malin Wikstrand sitter på Accountors Lundakontor i Medicon Village Science Park. Accountor har haft kontor där sedan 2012 då Medicon Village startade upp, idag en nätverksmiljö med 150 företag och organisationer med tillsammans 2200 medarbetare. Det är en intressant miljö att finnas i och Accountor har life science samt forsknings- och innovationsföretag härifrån som kunder. Hon tycker det är inspirerande att sitta nära kunder. 

– Det är roligt att man kan stöta på varandra, ta en kaffe eller lunch och lyssna på hur det går för deras projekt. Det är en häftig miljö att sitta i, säger Malin Wikstrand. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om Accountors samarbete med Life Science-bolag. 

Börsnotering ställer fler krav

Malin Wikstrand tycker om att jobba med bolag som har tydliga rutiner. Att sätta upp rutiner och att arbeta helt digitalt är hennes vardag. Är bolagen börsnoterade har de fler krav på sin ekonomiska information och på transparens. 

– Det är roligt att vara med i den processen, säger Malin Wikstrand. 

Effektiviserar och professionaliserar

Ett bolag hon jobbar med, Pledpharma, noterades på Nasdaq förra året.  

– Sedan vi började jobba med Accountor har vi gått över från mycket manuell hantering av ekonomiarbetet till helt digitalt arbete. Utöver att digitaliseringen har effektiviserat ekonomiarbetet ger den också en skalbarhet. Vi kan växa utan något större merarbete. Arbetet flyter dessutom på obehindrat oavsett var i världen vi är samtidigt som vi samarbetar med Malin Wikstrand i Lund och Peter Einarsson, senior advisor på Accountor, i Stockholm, säger Yilmaz Mahshid, PhD, CFO på Pledpharma. Han fortsätter:

– Övergången till Nasdaq med rapportering enligt IFRS gör att det behöver vara bra kvalitet på rapporteringen samt att vi är mer pålästa då vi genomgår granskning från många håll. Processerna och arbetet inom ekonomi har professionaliserats till en helt annan nivå och Accountor har varit en del utav den professionaliseringen. 

Fakta Accountor 

Accountor är en del av Accountor Group, en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. Accountor hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare personalprocesser.

I Sverige är de 300 anställda, varav 270 konsulter på 8 orter. Accountor Group har över 100 kontor i sju länder: Sverige, Finland, Norge, Danmark, Nederländerna, Ryssland och Ukraina. De drivs av en passion att uppnå resultat och att sträva mot framgång tillsammans med sina kunder. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om Accountor här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?