Klädvårdsgasellen vågar satsa igen efter oroliga året

STOCKHOLM. Med sina designade steamers och andra klädvårdsprodukter vill Steamery ge våra kläder längre liv. Men efter flera starka tillväxtår blev det tvärstopp när corona slog till. 

Nu är försäljningen igång igen samtidigt har pandemin gett bolaget välbehövlig stabilitet och lett till ett vd-byte. 

Foto:Amanda Lindgren
Foto:Amanda Lindgren
Foto:Amanda Lindgren
Foto:Amanda Lindgren
Foto:Amanda Lindgren
Foto:Amanda Lindgren

En tvättmaskin, helkaklade ytor och klädvårdsprodukter av alla de slag. Steamerys showroom är inrett som den lyxigaste tänkbara tvättstugan, allt för att kunna förevisa sina avnoppare, tvättmedel och steamers – produkten som allt började med – på bästa tänkbara sätt. 

”När vi startade företaget 2014 visste nästan ingen här vad en steamer var, och de som hade hört talas om det associerade det med något som såldes på tv-shop. Vi fick åka runt på mässor och utbilda kunder, och just att göra människor mer medvetna om hur man bättre tar hand om sina kläder är någonting vi fortsätter att arbeta mycket med”, säger Petra Ringström, som fram till nyligen var vd för Steamery, och börjar visa hur det går till på en skrynklig tröja.

Ett bubblande hörs när järnet släpper ifrån sig ångan som så småningom slätar ut vecken. Men det senaste året har många kundmöten uteblivit när mässor har ställts in på grund av pandemin och showroomet med tillhörande kontor – som bolaget flyttade till i mars 2020 – knappt har nyttjats. 

”När corona började sprida sig i Sverige stängde vi kontoret. Vi jobbar mycket med Asien så vi var tidigt insatta i vad pandemin kunde innebära och agerade snabbt. Men det var nervöst när det tog tvärstopp i april och ingen visste vad som skulle hända. Vi tvingades fatta tuffa beslut för att säkerställa att vi skulle kunna driva verksamheten vidare.” 

Bland annat pausade bolaget alla investeringar inklusive en stor onlinesatsning. Man fick också säga upp ett antal medarbetare och permittera de anställda. I maj började försäljningen sakta komma igång igen.

”Under hösten 2020 hade vi sedan en fin försäljning och nu upplever vi att våra 1.300 återförsäljare världen över är mer hoppfulla än i våras. Vi vågar också anställa igen, även om det så klart är lite speciellt att ha nya medarbetare när alla sitter på distans.”

Men Petra Ringström betonar också att pandemin har blivit ett bra tillfälle att få perspektiv på bolaget och hitta nytt fokus, efter flera år av stark tillväxt. Under 2020 utsågs Steamery till Gasellföretag, för andra året i rad, då med en tillväxt på över 1.200 procent mellan 2016 och 2019 och en omsättning på 70,3 Mkr. Samma år fick medgrundaren Petra Ringström också ta emot hedersutmärkelsen Årets Kvinnliga Gasell 2020. 

”Men det har aldrig varit ett mål att växa för saken skull, utan jag tycker att det är viktigare att växa i en takt så att organisationen mäktar med och på ett sätt där medarbetare mår bra. Där har pandemin hjälpt oss att i dag vara ett stabilare bolag.” 

Under pandemiåret har Steamery tagit sig tid att se över och förtydliga arbetsprocesser samt ta tag i projekt som inte hade hunnits med tidigare. Ett av dem är företagets kunskapsplattform Care for fashion, där man på hemsidan publicerar artiklar med tips och råd för att laga, fläckbehandla, tvätta och ge kläderna ett längre liv. 

”Det är ju så vi en gång började, när jag och mina två medgrundare Frej och Martin bodde i Shanghai, där vi såg att man i västvärlden inte riktigt visste hur man skulle ta hand om sina kläder. Det var en bortglömd tradition, medan man i öst hade den kunskapen och förde den vidare till sina barn och barnbarn.”

Hon har själv lärt sig klädvård på det sättet. Petra Ringström kommer från en entreprenörsfamilj där både hennes mamma och mormor hade arbetat med mode, i butik respektive som sömmerska och med att driva kemtvätt. 

”Jag hade själv drivit flera företag i modebranschen innan också, så att starta Steamery tillsammans med Martin och Frej föll sig naturligt.”

I pandemins spår har Petra Ringströms beslut att lämna vd-posten, efter drygt två år, mognat fram. 

”Jag ville avsluta på topp och kände att det var dags att fokusera på andra saker inom bolaget. I min nya roll kommer jag kunna stötta andra avdelningar samt implementera nya strukturer för att utveckla bolaget framåt, något som känns väldigt roligt”, säger hon.

Petra Ringström har nu rollen som Senior Advisor i boalget bolaget, och ny vd sedan februari i år är medgrundaren och tidigare produktchefen Frej Lewenhaupt.

” Petra har gjort ett otroligt jobb som vd och det är med yttersta ödmjukhet som jag har gått in som ny vd för Steamery. Under många år har vi haft ett tungt produktutvecklingsfokus och nu går vi in i en mer expansiv fas, något som jag är väldigt exalterad över. Efter ett år med mycket osäkerheter känner vi att vi äntligen vågar satsa igen, och det är en fantastisk känsla, säger” Frej Lewenhaupt.

Under de sex år som företaget har funnits har det inte bara skapat en egen nisch på marknaden, där Steamery har varit starkt bidragande till att utveckla klädvårdssegmentet. Under samma period har man också märkt att attityden i modebranschen och bland kunder har svängt, från en köp- och släng-mentalitet till att hållbarhet får allt större betydelse. 

”Många är i dag medvetna om att vår syn på mode och hela den industrin måste förändras, och där ser vi att vi har en nyckelposition i att utbilda och inspirera och jag kommer inte vara nöjd förrän alla vet hur man vårdar sina plagg”, säger Petra Ringström och ger exempel på när hon tagit saken i egna händer:

”Jag vet inte hur många gånger jag har varit på middag och någon har sagt att ‘jag har en steamer men den ligger bara i garderoben’. Då har det ofta slutat med att jag har stått i någons sovrum och lärt personen steama”, skrattar hon. 

Men på ett mer storskaligt plan satsar bolaget på inspiration genom att ständigt utöka sitt sortiment, där några av de senaste tillskotten är torktumlingsbollar och lyxiga borstar som kan ersätta engångs-klädvårdsrullar med klistrigt papper. 

”Vi har planer på att expandera och bredda utbudet ännu mer, och det är nog det roligaste med Steamery: att vi har så mycket kvar att göra.” 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?