1515

Kläduppstickaren om framgången: ”Det var som om vi hade tio jobb samtidigt”

LINKÖPING. Från 0 till 250 miljoner kronor på fem år. Med sitt klädmärke Revolutionrace har makarna Nyrensten hittat ett färggrant tomrum i outdoorgarderoberna.

I går berättade Fritidsfabrikens grundare om sin framgångssaga inför rekordmånga deltagare när Gaselltåget stannade till i Linköping.

GOD STÄMNING. 323 personer var på plats på Gasellgalan i Linköping där bland annat Fritidsfabrikens grundare berättade om sin företagsresa.
GOD STÄMNING. 323 personer var på plats på Gasellgalan i Linköping där bland annat Fritidsfabrikens grundare berättade om sin företagsresa.Foto:Jack Mikrut

Efter festligheter i Falun, Umeå och Jönköping var det i går dags för tillväxtmästarna i Östergötland, Södermanland och Gotland att hyllas. Med höstlöven fladdrandes utanför fönstren bänkade sig 323 personer i värmen inne på Konsert & Kongress för att fira tillsammans med likasinnade entreprenörer.

På scenen berättade Pernilla Nyrensten och Niclas Nyrensten, grundare av Fritidsfabriken, om sin affärsidé som kläcktes på Mount Everest och fem år senare kommit att bli ett expansivt företag som omsätter 250 Mkr.

”När vi drog i gång och berättade om vår idé med färgglada fritidskläder med tajt passform fick vi ofta tummen ned. Branschen är konservativ och inte så öppen för det innovativa”, sa Pernilla Nyrensten.

Etableringsfasen var allmänt tuff där dagarna långt ifrån följde något givet ”åtta till fem-mönster”.

”Det blev många långa arbetsdagar och vi fick göra allt på egen hand. Det var som om vi hade tio jobb samtidigt. Nu har man kanske något färre jobbhattar på sig”, sa Pernilla Nyrensten.

När företaget ”föddes på Facebook” 2013 gjordes det med 100 vänner i ryggen. Nu har följarantalet vuxit till 310.000.

”Vi vet exakt hur vi ska prata med våra kunder på sociala medier. Våra kunder är engagerade och brinner för varumärket. De kan bland annat påverka nästa års kollektion genom omröstningar”, berättade Niclas Nyrensten.

Han lyfte också fram det faktum att man säljer till halva priset i jämförelse med de dyrare märkena som en framgångsfaktor.

”Det går alldeles utmärkt att producera en superb funktionsjacka för 1 500 kronor. Dessutom har vi skippat agent- och återförsäljarledet och satsar enbart på att driva webbutik”, fortsatte Niclas Nyrensten.

Att det är strategier som fungerar speglar sig inte minst i företagets bokslut. Fritidsfabriken, med klädmärket Revolutionrace, växer så det knakar – och har faktiskt varit en hårsmån från att bli Gasellföretag.

”Vi missade att bli Gaseller med en månad. Efter tre år och elva månader valde vi att ta in en partner (Altor). Men grattis till er andra”, säger Pernilla Nyrensten och log brett mot Gasellvinnarna i publikhavet.

På frågan hur det fungerar att vara ett par både i kärlek och företagande hade hon ett snabbt svar:

”Jättebra. Som vd bestämmer jag över allt.”

När skrattsalvan tystnat bland stolsraderna fortsatte hon.

”Om jag ska vara allvarlig så ser jag mest bara fördelar. Loggan kom exempelvis till på en sandstrand i Mexiko, när vi var på semester. Vi pratar om företagande dygnet runt och går loss tillsammans på våra respektive idéer. Vårt jobb är vår livsstil.”

 

Här är listan på alla Gasellvinnare i Östergötland.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?