1515
Annons

Klädmärket prickade in friluftstrenden: ”Vill få folk att vara ute och uppleva naturen”

Från splitboardbindningar, merinoullsunderkläder och ryggsäckar till kläder för friluftsliv. Jacob von Matern är friluftsfantasten som ser kunderna som en del av det egna märket Norra.

Jacob von Matern
Jacob von MaternFoto:Jonas Eng

Uppe på vinden i en färgbutik håller Jacob von Matern till om dagarna, i lokalen som både är lager, fotostudio, kontor och syverkstad. Det säger något tydligt om vem Jacob är, en person med minst sagt många grejer igång samtidigt.

Han är industridesigner i grunden som sina första år efter examen jobbade på friluftsmärket Haglöf där han designade ryggsäckar. Efter sex år ville han göra något nytt och flyttade hem till Nynäshamn och öppnade en konsultverksamhet där han bland annat fortsatte tillverka ryggsäckar för andra varumärken.

Men drömmen om ett eget varumärke fanns alltid där och under årens lopp testade han sig fram med att både sälja splitboardbindningar som han tillverkade hemma hos sina föräldrar och merinoullsunderkläder, men inget av det kändes helt rätt.

”Även om det inte lyfte helt med de tidigare projekten ser jag de som embryon, byggstenar, till Norra. Erfarenheter som jag tar med mig och bygger vidare på”, berättar Jacob von Matern.

 

Friluftsmärket Norra blev till verklighet i början av 2019. Att det blev just ett friluftsmärke föll sig naturligt för Jacob.

”Jag har alltid brunnit för friluftsaktiviteter. Jag cyklar mycket mountainbike, vågsurfar, åker skridskor och trivs ute i naturen. För mig är det då viktigt att skapa produkter som håller för ett liv i naturen, utan att tära på den”, berättar Jacob von Matern.

Hans första produkt finansierades via crowdfunding på plattformen Kickstarter. 

”Det positiva med crowdfunding är att man kan testa sina produkter mot sin kund och se vilket intresse som finns. På så vis kan man se hur intresset ser ut innan man börjar producera och gå in med kapital”, förklarar Jacob von Matern.

För att nå ut och skapa ett intresse så var det inte enbart Kickstarter som han hade som plattform, utan även en blogg och sociala medier som Instagram och Facebook. På bloggen delade han med sig av hela processen, från skiss till färdig produkt – ett grepp som är centralt för Norra.

”Jag vill göra allting väldigt transparent, att involvera kunden i produktutvecklingen från början och att ingenting är hemligt. Jag bollar skisserna och materialen med kunderna. Jag ser det som vårt varumärke, mitt och kundernas”, berättar Jacob von Matern.

Foto:Jonas Eng

När den första produkten lanserades, friluftsbyxorna Ljung, i början av 2019 hade intresset för byxorna redan byggts upp vilket gjorde att crowfundingkampanjen tog fart. Under 30 dagar drogs det in 450.000 kronor, ett halvår senare leverades Ljung-byxan till kunden.

I en tid då allt ska gå snabbt, när fem dagars leveranstid känns som en evighet, klarar kunderna att vänta i ett halvår innan produkten landar hemma i brevlådan?
”Jag ser tecken på att det finns mycket folk därute som värderar en mer transparent produktion och ett hantverk som de även får vara en del av. Det är mer värdefullt än att man bara klickar hem någonting”, förklarar Jacob von Matern.

Grundpelarna för Norra är hantverk, transparens och återta ett emotionellt värde för plaggen. En motpol till det slit och släng som varit inom klädbranschen, att få kunderna värna om plaggen, att laga istället för att slänga.

”Jag vill bygga mjuka värden i produkterna. Att kunden ska känna att plagget är något värt att ta hand om. Genom att visa och engagera konsumenten hur byxorna tas fram, att de får vara en del av den processen och komma med förslag till hur det kan förbättras, så tror jag att kunden värderar produkten mer än en byxa med rödprislapp på”, berättar Jacob von Matern.

Och kunderna blir minst sagt delaktiga i designprocessen. Genom livesändningar på Instagram visar han upp sina skisser och för en dialog om materialen med kunderna.

”Ett exempel på en kundidé är ett par lättare friluftsbyxor som lanseras nu till sommaren. Kunden tyckte att jag kunde göra dem packbara i sig själva så de blir en liten påse som inte tar någon plats och som är väldigt lätt”, berättar Jacob von Matern.

I dag består friluftskollektionen av en t-shirt i merionoull, friluftsbyxor och en fleecekofta som finns för både damer och herrar och där det enda som skiljer sig åt är måtten.

Tankarna kring ekonomin är även de långsiktiga, även om omsättningen för 2020 landade på 3 Mkr, en rejäl ökning från 800.000 kronor under 2019. Istället för att satsa på att växa snabbt och ta in externa investerare så vill Jacob von Matern bygga från grunden. Han och en delägare går in med kapital utöver vinsten av försäljningen:

”I somras sa jag att vid årsskiftet ska jag börja ta ut lön, nu hoppas jag kunna göra det under det här året. Jag inspireras en del av Phil Knight, Nikes grundare, som inte heller ut någon lön de första fem, sex åren .”

”Jag tänkte först att jag skulle ta ut en lön så snabbt som möjligt och göra alla enkla moment själv. Men insåg att det var smartare att kunna jobba på sidan av och istället hela tiden kunna återinvestera i varumärket”

Hur får du tid för familj och fritid när du både jobbar 100 procent med företaget och 50 procent som konsult?
”Man får ha en förstående familj, vilket jag har. Min fru Gabriella är superstöttande.”

Vad är ditt mål med Norra?
”För mig är resan en del av målet. Att hela tiden kunna göra bra produkter och få folk att vara ute och uppleva naturen.”

Vad är din största drivkraft?
”Det här är det roligaste som finns. Det som är drivkraften. Att bygga ett varumärke är lite som ett tv-spel. Man öppnar olika dörrar där vissa dörrar innehåller svåra utmaningar medan andra innehåller en belöning, som en ny följare på Instagram eller att en tidning kontaktar en. Det är oväntat, precis som i ett tv-spel, vilket är så sjukt kul.”

Turkiet protesterar mot SVT-satir

Turkiska medier rasar mot ett satirinslag i SVT om Turkiets president.

Sveriges ambassadör har kallats upp till turkiska UD.

Men statsminister Magdalena Andersson (S) tror inte att godkännandet av Sveriges Natoansökan försvåras.

Turkiets president Erdogan.
Turkiets president Erdogan.Foto:Manu Fernandez

”Jag tror att det som är viktigt för Turkiet är naturligtvis att vi lever upp till överenskommelsen som vi har gjort. Och det har också skett åtgärder i Sverige och Finland”, säger hon.

Andersson syftar på överenskommelsen mellan Sverige, Finland och Turkiet i juni. Den innebär bland annat ett ökat samarbete mot kurdisk terrorism och en öppning för svensk vapenexport till Turkiet.

Enligt den turkiska statliga nyhetsbyrån Anatolia har Sveriges ambassadör i Ankara kallats upp till turkiska utrikesdepartementet med anledning av tv-programmet.

”Det har betonats att gränslösa och fula uttryck och bilder mot vår president och vårt land är oacceptabla och att det inte är möjligt att förklara sådana publikationer med yttrande- och pressfrihet”, uppger diplomatiska källor till Anatolia.

”För det första så har vi press- och yttrandefrihet i Sverige, och för det andra har vi ett trilateralt avtal som vi försöker på alla sätt att uppfylla och det har vi alla intentioner att fortsätta göra”, säger utrikesminister Ann Linde (S) om den turkiska protesten. 

Alla Natoländers parlament måste godkänna ett svenskt Natomedlemskap. Turkiet har ännu inte gjort det.

Turkiets president Recep Tayyip Erdogan har upprepat kritiserat Sverige och har hotat med att blockera Sveriges och Finlands medlemskap i Nato.

Paul Levin, föreståndare vid Institutet för Turkietstudier vid Stockholms universitet, bedömer att tv-satiren kan innebära komplikationer.

Han påpekar att den turkiske presidenten Recep Tayyip Erdogan visat sig vara extremt känslig för förolämpningar.

Även om Levin tvivlar på att Turkiet tar upp satiren i formella samtal kan den få en påverkan.

”Formellt är det upp till det turkiska parlamentet att fatta beslut om Sveriges Natoansökan, men i slutändan är det Erdogan som bestämmer – och han är en känslosam person som absolut kan välja att straffa en motpart om han känner sig kränkt.” 

Turkiet har inte längre en fri press och i den turkiska publikens ögon kan det tolkas som att den svenska regeringen har sanktionerat inslaget i SVT.

”Att vi i Sverige har fria medier och att ”statstelevisionen” inte är statsstyrd går kanske inte riktigt hem bland AKP-anhängare, eftersom detsamma inte gäller i Turkiet, där har regimen järngrepp över vad statliga medier publicerar”, säger Levin.

AKP är det parti som Erdogan leder.

Tidpunkten ser dessutom ut att vara illa vald för den svenska regeringen, konstaterar Levin. Just nu är en delegation från det svenska justitiedepartementet på plats i Turkiet för att ha samtal på tjänstemannanivå om utlämningar.

Och i morgon, torsdag den 6 oktober, hålls ett toppmöte i Prag där även Turkiet deltar, vilket kan bli ett tillfälle för Erdogan och statsminister Magdalena Andersson att mötas i kulisserna.

”Jag misstänker att den svenska regeringen inte är helt nöjd över tajmningen av det här programmet”, säger Levin. 

Regeringstrogna turkiska dagstidningen Sabah kallar satirinslaget i ”Svenska nyheter” för en ”skam i svensk tv”.

”Är det så här de ska komma med i Nato?”, frågar sig Sabah, som påpekar att Turkiet har möjlighet att använda sitt veto för att hindra att Sverige går med i försvarsalliansen.

Svensk-kurdiske komikern Kadir Meral fick stort utrymme i den senaste sändningen när programmets vinjett byttes till ”Kurdiska nyheter”, och han tog över som programledare. Med ”skandalösa ord”, enligt tidningen, som också påpekar att slagord som ”länge leve demokratin” ropades i slutet av programmet.

”Just nu släpps det ut miljontals ton metangas i havet”, sade Kadir Meral bland annat i sitt inslag.

”Allt pekar på att det är Erdogan som ligger där och fiser för att han ätit för mycket shishkebab.”

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera