Annons

Klädkedjan som skänker miljonbelopp

På två veckor lyckades modeföretaget Lindex samla in 1,3 miljoner kronor till FN:s flyktingorgan UNHCR. Det är inte första gången som insamlingskonceptet ’Runda upp’ genererar miljonbelopp till utsatta.

Bild:TT

Genom att låta kunderna runda av sina köpbelopp uppåt mellan den 22 november och 5 december samlades den fantastiska summan in.

”Vi har ’Runda upp’ som en funktion som vi brukar aktivera vid olika typer av katastrofer i världen. Det är fjärde gången som vi gör det tillsammans med UNHCR, i år just med anledning av flyktingkrisen som pågår”, säger Miriam Tjernström, pressansvarig på Lindex.

Hon konstaterar att ansträngningen varit lyckad, Lindex-kunder är givmilda och personalen mycket engagerad.

”Tittar man på initiativet som helhet så bygger det på en kombination av kundernas givmildhet och vårt engagemang. Det finns en intern stolthet att jobba på ett företag som tar ansvar och medarbetarna känner att det är naturligt att ställa frågan till kunderna om de vill runda upp”, säger Miriam Tjernström.

Förra året nådde insamlingen rekordbelopp – 2,2 miljoner gick till UNHCR:s arbete i krisdrabbade länder. Redan första veckan hade 1-miljongränsen passerats.

”Vi ser att det här ett effektivt sätt att samarbeta som företag med kunden för att tillsammans göra skillnad. Och för oss är det viktigt att ha UNHCR som partner i detta då de är experter på att hjälpa människor på flykt”, säger Miriam Tjernström som hoppas att fler företag tar efter.

Att bidra är en viktig del av Lindex sociala engagemang. Runda upp-initiativet är något de kommer att fortsätta med för att hjälpa inom viktiga områden där behov finns. Bevisligen går det med kundernas hjälp att nå snabba och stora resultat.

”Vår kraft tillsammans resulterar i detta”, säger Miriam Tjernström.

Innehåll från SavelendAnnons

SaveLend fortsätter sin tillväxtresa trots skakig marknad

Det makroekonomiska läget blir alltmer kännbart och påverkar både privatpersoner och företag, inte minst inom tekniksektorn. SaveLend Group, som nyligen publicerat sin rapport för det tredje kvartalet, fortsätter sin tillväxtresa trots en rörig och rörlig omvärld. Enligt Ludwig Pettersson, vd för SaveLend Group, är det tre delar som bidrar till framgångarna.

– Jag tror att den fortsatt kraftiga tillväxten för oss är driven av tre faktorer: ökat intresse för sparerbjudandet, att vi utsetts till ”bästa p2p-plattform” och den stabila avkastning vi levererar. Under de senaste 12 månaderna uppgår vår genomsnittliga avkastning till 7.98 % och det är efter avgifter och kreditförluster. Vi ser nu en ökad efterfrågan på en produkt med lägre risk och och högre likviditet och det är något vi arbetar för att ta fram.

SaveLend Groups nettoomsättning växte under det tredje kvartalet med 72 % jämfört med samma period föregående år, och det är inte det enda nyckeltalet bolaget levererar på. Samtidigt som de stora nätmäklarna kommunicerar nettoutflöden från sina plattformar har SaveLend Group nått en viktig milstolpe – en miljard kronor på sparplattformen!

– Det känns fantastiskt roligt! Vi är både stolta och glada över att våra sparare har anförtrott oss med en hel miljard kronor! När jag skapade SaveLend var målsättningen att sparplattformen skulle utgöra en trygg hamn, särskilt i oroliga tider med breda börsfall, och det är förstås mycket glädjande att allt fler ser SaveLend som ett bra alternativ för sitt sparande.

Krediter i börsoro och inflation

Med en inflation vi inte sett sedan 1990-talet och en börs som backat kraftigt under året är det viktigt att se till att man sprider sina risker. Vad är det då som talar för att krediter är ett bra alternativ? Enligt Ludwig Pettersson är anledningarna flera:

– Krediter står utanför börsens volatilitet och ger ränta oavsett hur börsens utveckling ser ut. Krediter följer dessutom med marknadsräntorna och minskar därför typiskt sett inte i värde även om inflationen går upp. Att vi inte har haft en enda negativ månad sett till genomsnittlig avkastning sedan 2016, trots pandemi, invasionskrig och den senaste tidens mycket höga inflation, tycker jag bevisar att krediter är ett bra sätt att spara.

Att investera innebär dock alltid en risk och för just krediter handlar det om att återbetalningar kan försenas eller i värsta fall utebli.

– All form av kredithantering kräver givetvis att man är oerhört noga i sina kreditprövningar och även övervakar lånen över tid. Inte minst i tider som dessa. Historiskt har man sett att kreditförluster på konsumentkrediter ökat under tider av finanskris, och det är rimligt att vänta sig en ökning även nu. Men det finns åtgärder att vidta och vi har därför utökat vår marknadsbevakning för att säkerställa att sparplattformen fortsätter att leverera bra investeringsmöjligheter till spararna även i dessa tider, avslutar Ludwig Pettersson.

Läs mer om SaveLend här. 

FAKTA:

SaveLend grundades 2014 och är en sparplattform som ger privatpersoner och företag möjlighet att spara i krediter och få avkastning i forränta. 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera