Kläder och spel – här är utgifterna vi döljer för vår partner

Klädinköp, spelande och presenter.

Det är områden där vi gärna mörkar våra utgifter för en partner.

”Vi är för dåliga på att prata ekonomi med varandra”, säger Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar.
”Vi är för dåliga på att prata ekonomi med varandra”, säger Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar.Foto:TT

Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.

  • Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.

Saknar du en prenumeration? Bli prenumerant

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SPPAnnons

Expertens tips: ”Så undviker du vanliga fallgroparna vid en global expansion”

Ett vanligt verktyg för att lyckas med en global expansion är att sända ut en eller flera anställda från moderbolaget för att arbeta utomlands under en begränsad tid – så kallade expatriater.

Men vilka fallgropar behöver du undvika för att inte riskera att expansionen kostar mer än den smakar?

Ta del SPPs fem steg för att lyckas med pensionspusslet    

Enligt Anna Svedman, chef för internationell affär på SPP, kan det kännas svårt att få kontroll över alla parametrar kopplade till en utlandsutsändning. Allt ifrån regelverksanpassning och administration, till uppdateringar av pensionspolicyer och tydlig kommunikation med den utsända, ska vara på plats och löpande uppdateras.

– Annars riskerar företaget att hamna i fallgropar som över tid kan leda till oväntade kostnader och onödigt krångel, betonar hon.

Ta fram en pensionsplan för utlandsanställda

En fallgrop som Anna Svedman lyfter är att arbetsgivare helt missar att teckna en pensionsplan för den utlandsutsända. Detta kan exempelvis vara en konsekvens av att arbetsgivaren missat pensionsbetalningar för den utsända där kollektivavtal och andra försäkringslösningar fortsatt ska gälla i Sverige.

– Om så är fallet kan arbetsgivaren bli skyldig till återbetalning för den utsändas utevarande pensionsbetalningar i efterhand. Vid de fall då arbetsgivaren missar att teckna en pensionsplan för den anställda faller automatiskt även sjukförsäkringen bort, vilket kan leda till svåra konsekvenser, varnar Svedman.

Anna Svedman menar att det finns flera enkla steg för att lyckas med pensionspusslet för internationell personal.

– Börja med att identifiera vilka försäkringar som ska vara på plats innan ett utlandsuppdrag inleds. Utifrån regelverk och företagets egen pensionspolicy kan du ta fram en pensionsplan och upprätta ett upplägg för övriga försäkringar såsom sjukvårdsförsäkring och andra riskförmåner, säger hon och fortsätter:

– Det viktigaste att få med i er uppdaterade pensionspolicy för utlandsutsända är kompensation för förlust av hemlandets pension och tydliga ramverk för sjukersättning och övriga riskförmåner.

Pensionskonsult kan hjälpa till

Ett annat steg är att ta hjälp av oberoende pensionskonsulter för att hitta rätt i djungeln av processer och regelverk.

– Med hjälp av oberoende pensionskonsulter som är specialiserade på frågor rörande internationell personal kan du underlätta administrationsbördan för ditt företag, och undvika fel som leder till onödiga kostnader och krångel.

Ta del SPPs fem steg för att lyckas med pensionspusslet   

Mer från SPP

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SPP och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?