1515

Klädaffären som vägrar vara med på reorna

ESKILSTUNA.
De säger nej tack till reor och rabatter – och satsar hellre på bh-skolor, drive in-modevisningar och kundregister som påminner om läkarjournaler.

”Att vara motvalls är vår melodi”, säger Marie Oscarsson, en av två ägare i Guldklimpen Underkläder, en klädaffär som trotsar butiksdöden.

Marie Oscarsson och Tove Friede är både grannar och ägarkolleger.
Marie Oscarsson och Tove Friede är både grannar och ägarkolleger.Foto:Henrik Lenngren

Marie Oscarsson botaniserar bland bland 26 pärmar som står prydligt uppställda i bokstavsordning under butiksdisken. Varje pärm är etiketterad med en bokstav, och anteckningarna är skrivna med bläckpennor. Det manuella kundregistret är hjärtat i Guldklimpens verksamhet.

”Här skriver vi upp vad kunderna handlar och vilka storlekar de har, allt för att underlätta till nästa gång. Då kan vi fråga kunderna om de varit nöjda med just den bh:n eller toppen, och visa nya färger som har kommit in”, förklarar Marie Oscarsson.

När hon år 2000 förverkligade sin dröm och öppnade en underklädesbutik i Eskilstuna gjorde hon det med inspiration från sin bakgrund som operationssköterska.

”Vårt kundregister påminner faktiskt lite om en läkarjournal. Precis som vid en operation underlättar det för oss om vi har rutiner när kunderna kommer in till oss och vill ha hjälp. Då blir det lättare att lotsa dem till rätt beslut. 80 procent av alla kvinnor uppger fel storlek när de ska köpa ny bh”, säger Marie Oscarsson.

Kollegan Tove Friede, även hon ägare, nickar instämmande.

”En kvinna ändrar normalt sin storlek elva gånger under sin livstid, men det spelar ingen roll hur gamla de är. Många vill köpa samma storlek som de alltid gjort även om kroppen förändras.”

Guldklimpen Under & Kläder är namnet på butiken som sedan starten har försökt gå sin egen väg i branschen. Här finns kläder från storlek 32/34 till 54/56, samt underkläder och badkläder från a-kupa till k-kupa.

”Vår slogan är att vi ger alla former samma chans. När stordrakarna plötsligt använder sig av ’normala’ människor i sina modellkampanjer blir det en sådan happening. Vi har alltid försökt hitta skönheten i varje individ, oavsett om de är tjocka eller smala. Kommer man till oss ska man kunna känna sig sedd och peppad”, säger Tove Friede.

Guldklimpen satsar hårt på event utanför ordinarie öppettider och brukar arrangera modevisningar i samarbete med andra aktörer i Eskilstuna.

”Vi har även kundkvällar i butiken. Då får kompisgäng och arbetskamrater boka in en egen kväll i vår butik. Vi bjuder på lite gott att äta samt kanske en bh-skola. Många går som sagt runt med fel bh-storlek utan att de vet om det”, säger Marie Oscarsson.

En gång varje år, i maj, bjuder man till en ”baddag”. Då jobbar all personal i bikini.

”Det brukar vara en uppskattad dag. Vi försöker avdramatisera hur kroppar ser ut. Men för säkerhets skull sätter vi upp varningstrianglar på dörren”, säger Tove Friede med ett leende.

I en bransch när rabatter och reor har blivit mer standard än undantag försöker Guldklimpen hitta andra vägar till lönsamhet.

Foto:Henrik Lenngren

”Vi lever inte på rabatterna utan på merförsäljning. Vi bjuder hellre på en extra trosa till en kund som handlat mycket än följer alla kedjors reor som är mitt i säsongen och enligt oss alldeles för ofta. Det ger ett större mervärde. Att vara motvalls är vår melodi. Vi har kört vårt race hela tiden och följer inte handelns spår”, säger Marie Oscarsson.

Hon menar att branschaktörer hugger sig själva i foten genom att fokusera allt för mycket på säsongsbundna reor.

”Till slut vill ingen handla för ordinarie pris. Vi är kanske inte den hottaste modebutiken, men våra kunder kommer sällan in och nöjer sig med att bara köpa en trosa och dessutom lockar vi kunder från många städer i regionen.”

Kundtillströmningen påverkades negativt när coronapandemin slog till med full kraft i mars 2020. Tove Friede beskriver det som att rullgardinen drogs ner över en dag.

”Plötsligt stod vi med 203 kvadratmeter butiksyta och 1.500 spänn i kassan. Det är lätt att bli lamslagen i ett sådant läge. Men det skapade ett jävlar anamma, corona skulle inte få slå ut oss. Bland annat anordnade vi en drive in-modevisning på parkeringsplatsen utanför butiken. Det var fullproppat med bilar, och samtidigt tittade 124 personer på vår livesändning.”

I början av pandemin tvingades dock företaget säga upp två medarbetare.

”Vi är ovana vid att fatta obekväma beslut, så det kändes jädrigt obehagligt och tråkigt. Vi har varit noga med att det inte ska finnas någon hierarki eller chefsfasader, att vi ska vara ett med personalen. På så sätt är vi lite som ett familjeföretag. Det tog på oss på ett personligt plan att behöva ta till den åtgärden”, säger Marie Oscarsson.

I början av sommaren lossnade det igen. Juni månad blev exempelvis den bästa i företagets historia, med en 25-procentig omsättningsökning.

”Vi verkar i en jättesvår bransch men det är viktigt för oss att driva företag, inte bara butik. Vi vill och ska gå med vinst. Många höjde på ögonbrynen och tyckte att vi var tokiga som lämnade citykärnan och dessutom satsade på dubbelt så stor butik 2016”, säger Tove Friede.

Hon skickar ett snabbt ögonkast ut mot butiken och havet av kläder och underkläder. Sedan fortsätter hon:

”Men det är det bästa vi har gjort: vi har ökat vår omsättning, anställt mer personal och fått en fantastisk butik. Om man vågar gå sin egen väg är chansen större att man faktiskt lyckas.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?