Annons

Kirkby lämnar - Nilsson tar över nya Tele2

Com Hems vd Anders Nilsson blir Nya Tele2:s vd. Tele2:s nuvarande vd Allison Kirkby lämnar posten när fusionen är genomförd.

"Jag har för avsikt att förbli en väldigt stolt och glad aktieägare", säger den avgående vd:n under onsdagens telefonkonferens.

Allison Kirkby.
Allison Kirkby.

I och med sammanslagningen mellan Tele2 TEL2 B -1,61% Dagens utveckling och Com Hem lämnar Allison Kirkby vd-posten i Tele2. Allison Kirkby har varit vd i bolaget sedan september 2015.

Hon kommer att fortsätta som Tele2:s vd fram till fusionens genomförande och kommer att säkerställa en smidig övergång, skriver bolagen i ett pressmeddelande.

Under onsdagens telefonkonferens med media och analytiker konstaterade Allison Kirkby att hon haft tre övergripande mål när hon tillträdde som vd för bolaget: att göra bolaget mer disciplinerat operationellt och finansiellt, att fokusera på marknaderna där man visste att man "kunde vinna på lång sikt", och att bli den ledande förmedlaren av sammankoppling i Östersjöregionen, med ett stort kundfokus.

"När den här transaktionen sluts kommer alla dessa mål att ha uppnåtts. Jag är oerhört stolt över laget på Tele2 och vad vi har åstadkommit tillsammans under de senaste fyra åren. Därför är jag säker på att jag lämnar över ett bolag i väldigt gott skick till Anders Nilsson", säger Tele2-vd:n.

Hon gav även en kommentar rörande sitt aktieinnehav i bolaget.

"Jag har för avsikt att förbli en väldigt stolt och glad aktieägare", säger Allison Kirkby.

Utöver hennes normala åtaganden som vd kommer hon att övervaka den initiala integrationsplaneringen och den regulatoriska processen, enligt pressmeddelandet.

Men om bolagens aktieägare inte skulle godkänna fusionen kommer Allison Kirkby att fortsätta som vd för Tele2.

Anders Nilsson har varit vd för Com Hem sedan 2014 och tar nu klivet upp till att bli vd för Nya Tele2.

Andrew Barron, nuvarande styrelseordförande för Com Hem, tillsammans med ytterligare minst en styrelseledamot från Com Hem, kommer att ingå i styrelsen för Tele2, som kommer att ledas av Tele2:s föreslagna styrelseordförande Georgi Ganev.

Innehåll från EKNAnnons

Så gör du en perfekt låneansökan – enligt banken

Fredrik Josefsson är Head of Entrepreneurs & High Growth på SEB.
Fredrik Josefsson är Head of Entrepreneurs & High Growth på SEB.

I tuffa tider behöver företag ofta extra finansiering – samtidigt kan det vara svårare att få lån. Men du kan förbättra dina chanser att få finansieringen som ditt företag behöver. Här ger Fredrik Josefsson från SEB sina fyra tips för hur du ska förbereda din låneansökan och ditt möte med banken.

Läs mer om hur du kan säkra finansiering för din exportaffär

Fredrik Josefsson är Head of Entrepreneurs & High Growth på SEB. Som initiativtagare till SEB:s tillväxthub Greenhouse har han sett 5 000 svenska företag växa och han vet därför vilken roll extern finansiering spelar i företagens utveckling. Men hur säkrar man som företagare den så viktiga finansieringen från banken? Fredrik Josefsson säger att den enskilt viktigaste faktorn för huruvida ett lån beviljas – oavsett marknadsklimat – är återbetalningsförmågan.

– Att vi ser att lånet kan betalas tillbaka är det som fäller avgörandet. Det gäller oavsett det allmänna marknadsläget, men i oroliga tider som dessa är det ännu viktigare.

För att visa på god återbetalningsförmåga gäller det att noga förbereda er låneansökan och mötet med banken. Här är Fredrik Josefssons fyra tips för hur du får banken att säga ja.

1. Räkna, resonera och prognosticera

Att visa på starka finanser är viktigt i mötet med banken. I det ingår att kunna resonera kring frågor som hur stabil er bransch eller verksamhet är i oroliga tider, hur trygg företagets kundbas är och hur kundernas köpbeteende kan påverkas av stigande priser. Visa detta i olika prognoser.

– Kassaflöden, balansräkning, orderingång, tillväxt – det finns en rad prognoser som banken vill se när vi tittar på en låneansökan. Vill du imponera på oss är mitt tips att ta höjd för olika händelseutvecklingar. Visa upp både en konservativ och en realistisk prognos, säger Fredrik Josefsson.

2. Visa på kostnadskontroll

Enligt Fredrik Josefsson är det viktigt att kommunicera att företaget förstår det nuvarande marknadsläget. Just nu är det synonymt med att visa på god kostnadskontroll.

– Vi vill gärna se att det finns flexibilitet och att ni har möjlighet att snabbt skala ned vid behov. Även här är det bra att presentera olika scenarier. Vad händer till exempel med era marginaler om en leverantör höjer sina priser och vilka alternativa lösningar har ni då? Kan ni till exempel outsourca vissa tjänster om det behövs och därmed sänka era fasta kostnader så är det bra att lyfta.

3. Minska finansieringsbehovet och bankens risk

Genom olika metoder kan företag minska både sina finansieringsbehov och den risk som banken tar på sig när den lånar ut pengar till företaget. Båda åtgärderna gör det lättare att få finansieringen i hamn.

För att minska ert finansieringsbehov kan ni exempelvis försöka sänka era kostnader eller öka användningen av förskottsbetalningar inom verksamheten. För att minska bankens risk kan ni ta in en aktör som Exportkreditnämnden, EKN, i en affär som har koppling till export.

– Eftersom EKN kan dela risk med oss på banken så gör deras medverkan det lättare för oss att säga ja. Dessutom är ett samarbete med EKN ännu ett tecken på att företaget verkligen tänker till och har kontroll på situationen, säger Fredrik Josefsson.

4. Låt företagsrådgivaren vara rådgivare

Inte alla företag ser bankens företagsrådgivare som en faktisk rådgivare, och det kan vara en miss i sig. Bankens rådgivning innebär en fördjupad kontakt som ger företaget värdefulla insikter om banken och vice versa.

– Vi uppmuntrar till dialog, särskilt nu. Dialogen är viktig för att vi ska förstå alla mjuka värden som finns i bolaget och det kan verkligen göra skillnad. I vår rådgivning kan vi också hantera saker som vi själva vet är viktiga för banken när det kommer till finansiering, säger Fredrik Josefsson.

Läs mer om hur EKN:s garantier kan hjälpa banken att finansiera nya exportsatsningar

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera