1515
Annons

Kinneviks modebolag ökade omsättningen

Den av Kinnevik delägda nätmodehandlaren Global Fashion Group (GFG) ökade NMV-omsättningen (”net merchendise value”) i fasta valutor med 8,1 procent till 372 miljoner euro i första kvartalet (340), framgår av delårsrapporten.

Foto:Fredrik Sandberg/TT

Intäktstillväxten i euro var 13,1 procent för GFG, som inriktar sig på nätmode i tillväxtmarknader och ägs av Kinnevik KINV B +0,14% Dagens utveckling till 44 procent. 

Det justerade ebitda-resultatet kom in negativt på -22,7 miljoner euro (-25,5), med viss marginalförbättring.

”Vi kunde snabbt anpassa verksamheten till covid-19-pandemin. Som ett resultat av detta har vi kunnat se en stark tillväxt de senaste tre veckorna och fortsatt bygga på den ökade efterfrågan för e-handelskonsumtion i våra marknader”, säger Christoph Barchewitz och Patrick Schmidt, som delar på vd-sysslorna i bolaget.

GFG har dock även drabbats negativts i samtliga regioner av pandemin. Dessutom har negativa valutaeffekter påverkat NMV med runt 20 miljoner euro.

Antalet aktiva kunder ökade med 15,5 procent till 13,3 miljoner och NMV per aktiv kund ökade med 3,9 procent till 136 euro.

Ordervolymen växte med 7,5 procent till 7,4 miljoner, med en 5,2-procentig ökning i snittordervolym. 

Bruttomarginalen steg med 300 baspunkter till 40,6 procent jämfört med samma period för ett år sedan.

GFG har dragit tillbaka prognosen för helåret 2020. Makroekonomin bedöms även fortsatt vara för svårbedömd för att ge en uppdatering.

GFG opererar under varumärkena Lamoda, Dafiti, Zalora, The Iconic och Namshi.

Innehåll från Nord SecurityAnnons

Därför ska du aldrig använda jobbdatorn privat

Ett företag behöver ha kontroll över sina enheter och användare. När allt fler arbetar på distans behöver ett företagsVPN implementeras – och de anställda förstå riskerna med att surfa privat på sina jobbenheter.

– Med två olika VPN kan både företagssäkerhet och personlig integritet hos de anställda bevaras, säger Adrianus Warmenhoven, Defensive Strategist på NordVPN.

Antalet cyberattacker ökar i genomsnitt med 30 procent varje år. Det visar studier som också konstaterar att var tredje internetanvändare, 142 miljoner människor, använder VPN-tjänster för att få större frihet och samtidigt öka sin integritet och säkerhet på nätet. Ett VPN skickar datatrafiken via en krypterad tunnel och bidrar bland annat till anonymitet och skydd från hackare. Det möjliggör även för personer på olika ställen i världen att säkert arbeta i samma nätverk och ger användaren potential att få åtkomst till onlinetjänster som annars hade blockerats. I dag har ledande VPN-leverantörer som exempelvis NordVPN tänjt på gränserna för vad ett VPN egentligen är, genom att addera funktioner för skydd mot skadlig kod.

Då hackers använder andra metoder för att komma åt företag än privatpersoner behövs dock olika typer av VPN för att säkerställa användarens säkerhet – och gör du privata ärenden på din företagsenhet kan både du och företaget påverkas negativt.

Använder alltid skyddade uppkopplingar

Adrianus Warmenhoven arbetar som Defensive Strategist på NordVPN, en av världens mest avancerade VPN-tjänster. Den används av miljontals internetanvändare över hela världen och garanterar integritet utan spårning. Adrianus är specialiserad på konsumenternas cybersäkerhet och cybersäkerhet i vardagen och berättar att han själv aldrig skulle använda oskyddade uppkopplingar, varken privat eller i jobbet.

– För mig är den personliga integriteten alldeles för viktig – jag är fullt medveten om hur enkelt information och uppgifter om mig annars kan spridas till andra.

Sedan pandemin har Adrianus, så som många andra, arbetat mer på distans. I dag använder han två VPN – ett till företagsenheterna och ett till sin privata mobil och telefon – något han konstaterar att alla som värnar om säkerhet och sitt privatliv borde ha.

– När allt fler anställer arbetskraft remote eller arbetar från hybridkontor suddas gränsen mellan arbete och privatliv lätt ut. Att använda samma enhet både under och efter arbetstid kan dock vara mer riskabelt än man tror, både för användaren och företaget. Företag loggar det som sker på sina enheter, vilket innebär att ditt surfande inte är så privat som du tror.

”Hackers har olika intressen”

Carlos Salas arbetar som Engineering Manager på NordLayer, en adaptiv säkerhetslösning för nätverksåtkomst för företag. Han håller med om att företagen arbetar hårt för att skydda sin information och ha kontroll över sina enheter och användare.

– Till skillnad från ett privat VPN är företagens nätverkslösningar främst avsedda för att skydda företagets integritet, inte individens. När de anställda tar med sina enheter hem försvinner en del av den kontrollen; program som inte hör hemma i arbetet kanske laddas ner och gör företaget mer sårbart för intrångsförsök.

Carlos berättar att hackers har olika intresse för företag och privatpersoner. De som vill komma åt dig som privatperson försöker få tillgång till bankdetaljer eller andra uppgifter om dig som person – och Adrianus konstaterar att hackers som är ute efter företagsinformation ofta struntar i det som har med privatpersonen att göra. 

– Om du använder din jobbdator när du surfar hemifrån blandas världarna ihop och du öppnar upp säkerhetsdörrar som hackers annars inte hade brytt sig om att titta på. Genom att ha ett VPN på din privata dator även när du arbetar hemifrån säkerställer du att du får behålla din integritet och att företaget kan fortsätta växa.

Om Nord Security:

NordVPN är världens mest avancerade VPN-tjänsteleverantör och används av miljontals internetanvändare världen över. NordVPN erbjuder dubbel VPN-kryptering och Onion Over VPN och garanterar integritet med noll spårning. En av de viktigaste funktionerna i produkten är Threat Protection, som blockerar skadliga webbplatser, skadlig kod, spårare och annonser.

NordLayer skapades av NordVPN:s ingenjörer för specifika företagsbehov. NordLayer är en adaptiv säkerhetslösning för nätverksåtkomst för företag. Den hjälper organisationer av alla storlekar att uppfylla skalnings- och integrationsutmaningar. NordLayer rör sig mot ett ständigt utvecklande SASE-ekosystem och är snabbt och enkelt att implementera med befintlig infrastruktur, är hårdvarufri och utformad för skalning.

Både NordVPN och NordLayer är en del av Nord Security, hemvist för avancerade cybersäkerhetslösningar. 

Läs mer på nordvpn.com/sv 

Läs mer på nordlayer.com 

 

Mer från Nord Security

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Nord Security och ej en artikel av Dagens industri

Desenio ökade försäljningen med 125 procent – aktien upp 7 procent

First North-listade Posterbolaget Desenio ökade nettoförsäljningen med 125 procent i första kvartalet jämfört med motsvarande kvartal i fjol till 402 miljoner kronor. ”Första kvartalet har överträffat våra förväntningar”, kommenterar vd:n Fredrik Palm. Aktien lyfter nästan 7 procent på onsdagsmorgonen. 

Desenios vd Fredrik Palm.
Desenios vd Fredrik Palm.Foto:Joey Abrait

Den organiska försäljningen, som exkluderar Poster Store som bolaget förvärvade under fjärde kvartalet, stod för 61 procent av tillväxten. 

Rörelseresultatet landade på 67,4 miljoner kronor, motsvarande en bruttomarginal på 16,8 procent. 

Tillväxt är ett ledord för Desenio, och under kvartalet ökade antalet aktiva konsumenter mer än 97 procent jämfört med första kvartalet 2019 till 3,5 miljoner kunder. 

Integrationen med förvärvade Poster Store fortlöper enligt plan där Fredrik Palm och Desenio räknar med årliga synergieffekter på 50 miljoner kronor. Under 2021 beräknas 25 miljoner kronor kunna sparas in, och 2 miljoner kronor har förverkligats under första kvartalet. 

Under pågående kvartal förväntas tuffare jämförelsetal och en negativ organisk tillväxt, på grund av den pandemiboom som rådde under andra kvartalet i fjol. Målet att öka nettoförsäljningen med 35 till 40 procent under 2021 är dock intakt. 

Desenio finns nu på 35 marknader och tittar på nya landvinningar. 

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera