Hoppa till innehållet

Annons

Kinnevik vill dela ut MTG till aktieägarna

Kinnevik vill dela ut MTG till aktieägarna. Manövern görs för att påskynda EU:s godkännande av fusionen mellan Tele2 och Com Hem. Det framgår av ett pressmeddelande.

Cristina Stenbeck är storägare i Kinnevik.
Cristina Stenbeck är storägare i Kinnevik.Bild: Jack Mikrut

Styrelsen avser att lägga fram förslaget att dela ut aktierna i mediekoncernen MTG MTG B +6,62% Dagens utveckling för aktieägarna vid en extra bolagsstämma under det tredje kvartalet 2018, skriver Kinnevik KINV B -0,35% Dagens utveckling .

Bakgrunden är att Kinnevik vill blidka EU:s konkurrensmyndigheter inför den planerade fusionen mellan likaledes Kinnevikkontrollerade teleoperatören Tele2 med kabel-tv och bredbandsjätten Com Hem.

"I januari 2018 meddelade Kinnevik att man stödjer den föreslagna fusionen mellan Tele2 och Com Hem och att Kinnevik åtagit sig att implementera konkurrensfrämjande åtgärder, om sådana krävs för att genomföra fusionen", skriver Kinneviksstyrelsen i pressmeddelandet. 

Kinnevik har under det första halvåret i år lagt kraft på att "identifiera åtgärder" för att snabbt få grönt ljus från EU-kommissionen för Tele2:s storaffär, enligt styrelsen.

"Genom  att dela ut samtliga Kinneviks MTG-aktier påskyndar Kinnevik godkännandet av fusionen mellan Tele2 och Com Hem, samt möjliggör en extra utdelning till Kinneviks  aktieägare om 4,9 miljarder kronor (baserat på priset på MTG B-aktien den 13 juni 2018)", fortsätter styrelsen.

Utdelningen innebär att Kinneviks aktieägare blir direktägare i MTG och Nordic  Entertainment Group efter den uppdelning av MTG som förväntas genomföras under det andra halvåret 2018.

Med godkännande från en extrastämma planerar Kinnevik att dela ut MTG-aktierna i  efter en omstämpling av Kinneviks MTG A-aktier till MTG B-aktier. Det beräknas ske under första halvan av augusti 2018. Efter omstämpling kommer varje Kinnevikaktie oberoende av aktieslag ge rätt till ca 0,05 MTG B-aktier, motsvarande en extra utdelning om 18,0 kr per aktie i Kinnevik, enligt pressmeddelandet. 

Innehåll från Ikano BostadAnnons

Därför är föreningslivet så viktigt – för företagen

Tobias Tegnestrand är klubbchef för Rågsveds IF
Tobias Tegnestrand är klubbchef för Rågsveds IF

Risk för medlemsras i fotbollsklubben i tiderna som råder.

Då fick Rågsveds IF hjälp – från det lokala näringslivet.

– Ett fungerande föreningsliv är avgörande för ett välmående bostadsområde, säger Christian Mariager, fastighetschef hos Ikano Bostad.

EXTERN LÄNK: Därför satsar Ikano Bostad på socialt engagemang

Bollen i luften. Ett myller av barn och unga på varenda gräsyta Hagsätra IP i södra Stockholm kan erbjuda. Med hösten runt hörnet knackar skymningen på – strålkastarna lyser vid middagstid – och sommarvärmens comeback gör fotbollsträningen oväntat behaglig. Dörren till fiket i klubbhuset går i ett.

– Varje vardagskväll ser ut ungefär så här, det är fullt med barn och ungdomar som spelar fotboll. Det ser likadant ut på varenda av de planer i Rågsved och Hagsätra vi har verksamhet på. Eftersom många inte har tillgång till bil är det viktigt att vi finns inom gångavstånd för alla, säger klubbchefen Tobias Tegnestrand och fortsätter:

– För en del av barnen är tränaren den tryggaste vuxna personen som de har i sitt liv.

Rågsveds IF har över 800 medlemmar – men läget efter sommarlovet var kritiskt. Trots att föreningen har bland de lägsta medlemsavgifterna i huvudstaden hade bara knappt hälften betalat inför höstterminen:

– Det var väldigt alarmerande. När man ser att barn, som man vet brinner för fotboll, plötsligt slutar var vi tvungna att agera, säger Tegnestrand och konstaterar:

– Det ekonomiska läget påverkar oss alla, men de som redan lever på existensminimum har det ännu tuffare nu. Det är de familjerna vi behöver kraftsamla och rikta våra resurser mot.

Ikano Bostad, som förvaltar drygt 1700 bostäder i Hagsätra och Rågsved, har som strategi att aktivt och långsiktigt engagera sig i samhällslivet på de platser där företaget har bostäder. Fokus ligger på att skapa arbetstillfällen, uppmuntra till utbildning och bidra till en meningsfull fritid.

– Viktigast av allt är att de boende mår bra och trivs. Om vi har en attraktiv miljö där folk vill bo, klart det påverkar fastighetsvärden och lönsamhet över tid. Skulle miljön däremot upplevas som otrygg, flyttar man om det går, säger Christian Mariager.

Christian Mariager, fastighetschef hos Ikano Bostad.
Christian Mariager, fastighetschef hos Ikano Bostad.

När fotbollsklubben bad om hjälp valde fastighetsförvaltaren att betala de uteblivna medlemsavgifterna för ungefär 350 medlemmar.

– Vi kan inte ta risken att ungdomarna inte har en meningsfull fritid. Skulle föreningen tappa intäkterna hade de varit tvungna att skära ner i verksamheten. Då tappar unga möjligheten att spela fotboll och träffa kompisar, då tappar vi det gemensamma som skapar harmoni och tillhörighet i området.

Enligt Tegnestrand skapar Ikano Bostads finansiella stöd effekter även på längre sikt:

– Föreningslivet, i synnerhet idrott, ger positiva effekter på både hälsa och skolresultat. Ska man vara krass är barnkonventionen lag sedan 2020, vilket bland annat innebär att barn har rätt till en trygg, kvalitativ och meningsfull fritid för att leva och utvecklas, säger han och lägger till:

– Fler barn i vår verksamhet innebär fler barn som omges av trygga vuxna vilket blir ett skyddsnät mot exempelvis kriminella gäng som utnyttjar barn och unga. Om de inte får spela fotboll och känna tillhörighet när de är tio år, vad händer då när de är femton?

Mariager och Tengestand menar att näringslivet har allt att vinna på att engagera sig lokalt:

– Jag brukar säga att affären i slutändan alltid är lokal. Vi som Fastighetsägare och näringslivet tjänar på att engagera oss och skapa en relation till den plats där vi verkar, säger Mariager och pekar på att näringslivet måste ha en långsiktig syn i frågan:

– Tidsbegränsade projekt i all ära, de tilltag som får bäst effekt är när det finns uthållighet och lokal förankring. Det tror jag fler behöver inse, säger Mariager.

EXTERN LÄNK: Här är Ikano Bostads sociala satsningar

 

Mer från Ikano Bostad

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ikano Bostad och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera