Annons

Kinesiska teknikjätten överväger att sälja succéappen

Det kinesiska teknikbolaget Bytedance står bakom videoappen Tiktok som har blivit en global succé.

Men efter amerikanska anklagelser överväger nu bolaget att sälja en majoritet av aktierna i bolaget, rapporterar Bloomberg med hänvisning till källor med insyn.

Foto:Gorm Kallestad

Bloomberg rapporterar att Bytedance nu utvärderar ett antal alternativ för att stilla den amerikanska oron. Enligt uppgifterna diskuteras allt mellan ett aggressivt juridiskt försvar till att sälja en majoritetspost i bolaget. Reuters har tidigare rapporterat att Bytedance börjat separera Tiktok från sin övriga verksamhet.

Enligt uppgifterna vill Bytedance gärna behålla kontrollen över Tiktok med tanke på den enorma popularitet som appen har. Tiktok startade i september 2016 och har över 1 miljard aktiva användare över hela världen, enligt bolaget. Via appen kan användare skapa musik-, dans- och läppsynksvideor som är mellan 3 och 15 sekunder långa.

Amerikanska politiker har anklagat Bytedance för att censurera innehållet på Tiktok. Amerikanska senatorer har dessutom kallat bolagets kontroll över appen för en säkerhetsrisk och begärt att USA:s myndighet för utländska direktinvesteringar, Cfius, ska granska köpet av den i USA populära musical.ly-appen 2017, ett förvärv som anses ha legat till grund för Tiktoks succé i USA.

”Jag är fortfarande djupt bekymrad över att en plattform eller app som har kinesiskt ägande eller direkta länkar med Kina, som Tiktok, kan användas som ett verktyg för Kinas kommunistparti för att förstärka sin auktoritära censur av information utanför Kinas gränser och samla in data om miljontals ovetandes användare”, skrev den amerikanska senatorn Marco Rubio i ett brev till USA:s finansdepartement, som Cifus ligger under.

Det är däremot oklart vilken auktoritet Cifus har i ärendet. Musical.ly var ett Shanghai-baserat företag när Bytedance köpte bolaget. Bytedance har också slagit ifrån sig om anklagelserna.

”Vi är inte påverkade av av någon utländsk regering, inklusive den kinesiska. Tiktok har ingen verksamhet i Kina, vi har heller inga planer på att ha det i framtiden”, sade bolaget i oktober.

Tiktok finns dock på den kinesiska marknaden men går där under namnet Douyin och är i mindre avseenden olik Tiktok.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?