1515

Kinesiska städer begränsar husköp

Lokala myndigheter i ett antal städer i östra Kina planerar att införa nya restriktioner vid köp av hus, rapporterar nyhetsbyrån Nya Kina.

I syfte att undvika en fastighetsbubbla kommer vuxna singlar, inklusive de som skiljts, som äger minst ett hus inte att tillåtas få köpa en ny lägenhet i centrala Hangzhou. För företag som köper fastigheter måste de sitta kvar på dem i minst tre år innan de får säljas vidare.

Vidare måste personer som har en lokal ”hukou”-tillstånd, registrerad som invånare, bevisa att de har bott minst två år i området innan de får köpa en fastighet.

Övriga åtgärder avser höjning av handpenningen till 60 procent vid köp av ett andra hus. De nya reglerna har införts även i städerna Xiamen och Fuzhou, men med skillnader i vistelsetiden och storleken på handpenningen.

Under mars har ett dussintal städer som ligger nära eller runt om Peking och Shanghai infört restriktioner i syfte att kyla ned fastighetsmarknaderna.

Investeringarna i den kinesiska fastighetsmarknaden har under årets två första månader ökat med 8,9 procent till över 985 miljarder yuan, motsvarande 143 miljarder dollar. Samtidigt har husförsäljningen rusat 26 procent till över 1 biljon yuan.


Innehåll från Mercedes-BenzAnnons

Större, starkare och smartare – detta är nya S-Klass

Komfort. Kvalitet. Och tekniska innovationer.

I snart 50 år har Mercedes-Benz S-Klass varit en föregångare i bilvärlden.

Och när den sjunde generationen av modellen nu finns i Sverige är detta tydligare än någonsin.

Se bilderna på nya smarta Mercedes-Benz S-Klass. 

1972 var året då Mercedes-Benz S-Klass blev ett begrepp. Lyx, kvalitet och ny teknik har alltid varit ledstjärnor för den tyska biltillverkaren, men den första generationen av S-Klass markerar en ny nivå. Och genom åren har varje generation av modellen satt ribban allt högre med bättre komfort, högre säkerhet och nya tekniska innovationer.

Lyser upp fotgängare

Den sjunde generationen av världens mest sålda lyxsedan finns nu i Sverige, och den frångår inte traditionen i något avseende. Nivån för komfort och säkerhet har höjts ytterligare och modellen visar upp flera nya funktioner. Vad sägs till exempel om att strålkastarna kan projicera bilder på vägbanan, för att informera både förare och medtrafikanter? Om bilen till exempel närmar sig ett vägarbete visas en grävmaskin, och om en fotgängare närmar sig kan personen lysas upp extra med riktad strålkastare.

Implementerad AR-teknik

Head up-display i vindrutan har många bilar numera, men i nya S-Klass kan den kombineras med så kallad augmented reality (AR). Föraren får vägledning, inte bara om att det är dags att svänga, utan en tydlig anvisning exakt var i korsningen eller vilket körfält som bör väljas. Det sker med pilar som pekar på den verkliga vägbanan.

En del i bilens aktiva säkerhetssystem är att karossen höjs med upp till åtta centimeter för att minska riskerna vid en sidokollision. Om bilen drar slutsatsen att en påkörning från sidan är på väg att ske höjs fjädringen så att kollisionskraften hamnar där säkerhetsstrukturen är som starkast.

Läser av huvudrörelser och kroppsspråk

Interiören har ett starkare fokus på bekvämlighet och design än någonsin tidigare. En central del i upplevelsen är det nya infotainmentsystemet MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Det präglar den 12,8 tum stora MBUX-skärmen på mittkonsolen, men erbjuder även många funktioner som kan styras med rösten eller handrörelser. Systemet kan identifiera olika röster och anpassa bilens inställningar, men det kan även läsa av både huvudrörelser och kroppsspråk.

Förarmiljön präglas av den 12,3 tum stora instrumentskärmen med 3D-teknik. För att uppleva 3D-film i en biosalong krävs ofta speciella glasögon, men i nya Mercedes-Benz S-Klass är 3D-upplevelsen ständigt närvarande i förarens blickfång.

Att nya S-Klass dessutom har teknik för självkörande funktioner i nivå 3 (gäller till en början vissa sträckor i Tyskland), kan parkera helt utan förarens medverkan i vissa parkeringsgarage och finns i effektiva laddhybridversioner är ytterligare bevis för att ledartröjan sitter kvar. Där den suttit sedan 1972.

Skräddarsy din nya lyxsedan – nu är Mercedes-Benz S-Klass här  

Mer från Mercedes-Benz

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mercedes-Benz och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?