1515

Kinesiska elbilsmärkets nya giv: Köp bilen – hyr batteriet

Den kinesiska elbilstillverkaren Nio frikopplar batterikostnaderna från inköpspriset för sina nya elfordon. Bolaget introducerar istället ”Batteri som en tjänst” och nu kan kunderna köpa en Nio ES8, ES6 eller EC6 utan batteri – och hyra ett istället.

Nio ES8.
Nio ES8.Foto:Sundry Photography

Batterier är den överlägset dyraste komponenten i ett elfordon, men den kinesiska biltillverkaren har hittat ett sätt att kapa den tunga kostnaden från bilnotan. Genom att sälja bilen utan batteriet kan Nio sänka priset på modellerna med drygt 88.000 kronor. Köparen betalar istället en månatlig avgift på drygt 1.200 kronor för ett 70 kWh-batteri, skriver bland andra Bloomberg News och sajten Electrive. 

Fördelarna för konsumenten är många. De kan exempelvis byta till ett kraftfullare batteri om behovet uppstår, eller när tekniken utvecklas. De kan också byta in sitt urladdade batteripaket mot ett fulladdat sådant på någon av Nios 143 stationer runt om Kina. 

Tjänsten finns i dag i 64 städer. Nio uppger att 800.000 batteribyten redan ägt rum. Enligt företaget byggs en ny batteribytesstation varje vecka och planen är att bygga 300 nya stationer under 2021. 

För att implementera tjänsten har Nio, tillsammans med batteritillverkaren CATL och två andra partners, grundat bolaget Battery Asset Company. De fyra företagen äger var och ett 25 procent av bolaget och har tillsammans investerat motsvarande drygt en kvarts miljard kronor. 

Enligt Nio finns planer på att expandera tjänsten utanför Kina med start under 2021. 

 


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?