ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Kineser planerar batterifabrik hos Nevs i Trollhättan

Elbilstillverkaren Nevs nya partner - kinesiska GSR Capital - hjälper bolaget ur den akuta krisen.

Men en ännu större nyhet är GSR:s planer på en enorm batterifabrik i Trollhättan.

"Det kan bli en av världens största", säger GSR Capitals vice ordförande Jianghua Su.

Nevs kallade till pressträff på onsdagen utan att avslöja vad det gällde. Statsminister Stefan Löfven (S) var med precis som i höstas när ett avtal med den kinesiska mobilitetsjätten Didi undertecknades. Det avtalet sågs då som en räddning för Nevs, men alla bitar har ännu inte fallit på plats. 

Nevs grundare Kai Johan Jiang, som köpte Saab Automobiles konkursbo 2012, har länge diskuterat med GSR Capital och på onsdagen skrevs ett bindande avtal under. GSR investerar 500 miljoner dollar, motsvarande 4 miljarder kronor. Det görs i form av ett konvertibelt lån som ska omvandlas till aktier i Nevs. 

"Mitt ägande kommer att minska men jag kommer fortfarande att vara största ägare. De får en minoritet", säger Kai Johan Jiang.

En del har betalats ut och resten ska komma under en "rimligt nära framtid", enligt vd:n Stefan Tilk. Leverantörer ska hädanefter kunna få betalt i tid, något som Nevs inte klarat sedan i somras.

"De nya pengarna lättar bördan", säger Stefan Tilk.

GSR Capital grundades 2004 och har inriktat sig på att investera i elbils- och batteriföretag. Man förfogar enligt Reuters över en fond på 5 miljarder dollar, motsvarande drygt 40 miljarder kronor. I fjol köpte GSR Nissans batterifabriker i bland annat England och USA och man har också investerat i Didi.

Det är via Nissan Batteries bolaget tänker sig att bygga en jättelik batterifabrik i Trollhättan. Detaljerna kring fabriken var oklara, men planerna är helt klart storslagna och mäter sig med Northvolts planerade batterifabrik i Skellefteå.

"Vi har tänkt att starta med fas ett nästa år. Sedan, inom fem år, ska den kunna ha en kapacitet på 30 gigawatt och kunna producera batterier till mellan 400 000 och 500 000 bilar", säger Jianghua Su.

Han lägger till att man ska undersöka möjligheten att samarbeta med befintliga aktörer utan att vilja gå in på vilka. 

Planerna innebär en mångmiljardinvestering och det kan handla om uppemot tusen jobb. Batterierna ska användas både till Nevs bilar och också säljas till andra märken.

I Kina finns det många elbilsföretag på grund av statens stora subventioner till elbilar. Varför investerar ni i Nevs?

"Anledningen är att vi ser att här finns mycket kunnande och teknik. De har också en bra ledning", säger Jianghua Su.

GSR Capital och Shanghai stad har också tagit initiativ till ytterligare en kinesisk fabrik för Nevs. Den första ligger i staden Tianjin, som också är delägare i Nevs, och har ännu inte kommit i gång. Planen är att Nevs första elbilar, som baseras på gamla Saab 9-3, ska levereras före årsskiftet. 

Nevs ledning är nu också mer positiv till att det ska bli produktion även i Trollhättan. Den gamla Saabfabriken har i stort sett stått still sedan konkursen 2011.

"Vi har förhoppningar att komma i gång med en mindre produktion i någon form nästa år", säger Nevs vd Stefan Tilk.

Statsminister Stefan Löfven gratulerade GSR till att ha valt rätt plats för sin investering.

"Det är väldigt roligt för Trollhättan efter så många motgångar och prövningar att återigen visa att man är på kartan", säger han.

Ser du några problem med kinesiska investeringar?

"Generellt ska vi inte vara naiva i Sverige. Tittar man över lag på utländska investeringar i Sverige måste man fundera över om vi har några strategiska verksamheter som vi måste tänka till extra på", säger han.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer