1515

Kinberg Batra: Vi kräver ansvarstagande

Misstroendevotum mot en eller flera ministrar kan bli aktuellt efter it-skandalen, säger flera partiledare efter mötet i Rosenbad på tisdagen.

Anna Kinberg Batra och Jan Björklund, höger på tisdagen.
Anna Kinberg Batra och Jan Björklund, höger på tisdagen.Bild:TT

"Vi fick ungefär den information som gavs vid presskonferensen i går och den gav fler frågor än svar egentligen", säger Anna Kinberg Batra.

Moderatledaren upprepar att det är statsministern som har ytterst ansvar i regeringen. Hon tänker nu gå till riksdagen för att informera sig från sina partikollegor som pratade med Anders Ygeman (S) och Peter Hultqvist (S) i dag i utskotten.

"Vi kräver politiskt ansvarstagande", säger Kinberg Batra.

Vänsterledaren Jonas Sjöstedt säger efter mötet i Rosenbad att inga egentliga svar getts på frågorna.

"Det är obegripligt att ansvarig minister inte vetat något."

TT: Kan det bli fråga om misstroendevotum?

"Det kan inte uteslutas. Vi är inte säkra på om vi ska söka misstroendevotum men det är anmärkningsvärt att ansvarig minister inte har vetat", säger Sjöstedt.

SD-ledaren Jimmie Åkesson är inte heller främmande för att väcka ett misstroendevotum:

"Det måste bli praktiska konsekvenser. Det har helt klart funnits information inom regeringskansliet."

Liberalernas ledare Jan Björklund anser att problemet kvarstår efter mötet i Rosenbad.

"I stort sett var det det som sades redan på presskonferensen i går (måndag)."

Ett misstroendevotum kan inte uteslutas, uppger Björklund.

"Nu ska vi samla ihop information och dra slutsatser utifrån detta", säger han.

Själva outsourcingen ser inte Björklund som något stort problem.

"Hade lagar och regler följts hade inte något problem inträffat."

"Jag är mest kritiskt till att Transportstyrelsen gjort avsteg från svensk säkerhetslagstiftning. Men jag är också kritiskt till det informationshaveri som skett inom regeringskansliet", säger Annie Lööf (C).

Partiledaren ser allvarligt på att det tagit sju månader att delge riksdagen information och menar att det kunde ha skett snabbare.

"Mitt förtroende brister för många ministrar i detta och framförallt handlar det om att man inte informerat riksdagen", säger Lööf.

Hon, liksom KD:s partiledare Ebba Busch Thor, utesluter inte misstroendevotum mot ministrar i regeringen.

"Nu behöver vi självklart pröva frågan om misstroendevotum. En eller flera statsråd kan bli aktuella", säger Busch Thor.

"Statsminsten svarade äntligen på om det här har varit uppe i det säkerhetspolitiska rådet, och nej, frågan har inte varit uppe, och det är mycket anmärkningsvärt", säger hon.

Samtidigt är hon, precis som de andra partierna, kritisk till informationsgången i regeringen.

"Jag tycker att statsministern förmedlar en märklig syn på ledarskap och ansvar för rikets säkerhet", säger KD-ledaren.

Statsminister Stefan Löfven mötte pressen utanför Rosenbad sedan alla andra partiledare avtågat. Han ansåg att det varit ett "uttömmande möte".

"Det är oerhört viktigt att alla får tillgång till information. Vi kan konstatera att den politiska slutsatsen om outsourcing är delad. Regeringen vill avgränsa möjligheten, men det kommer att bli fortsätta diskussioner om detta."

TT: Oppositionen har inte varit nöjd med svaren som getts under mötet. Hur ser du på det?
"Om man sitter i en timme och en kvart och får ställa de frågar man vill och ända inte känner att man inte fått svar borde man kanske ha ställt en fråga till", svarar statsministern.

Enligt Stefan Löfven är frågan om misstroendevotum upp till oppositionen själva.

"Det är deras beslut, det kan inte vi ha åsikt. Statråden har mitt förtroende till något annat meddelas."


Innehåll från NetsAnnons

Ny mätning: E-handelns framtid är ljus – men fraktkris och bristande betalningslösningar kan påverka negativt

Patrik Müller, e-handelsexpert på betalleverantören Nets.
Patrik Müller, e-handelsexpert på betalleverantören Nets.

Den pågående pandemin har lett till förändringar i konsumtionsmönsteret hos svenskarna. Betydligt fler uppger att de handlar mer på nätet numera på grund av Covid-19: 37 procent för första halvåret i år jämfört med 22 procent andra halvåret ifjol.

Men störningar i de globala försörjningskedjorna kan hota den positiva trenden, liksom webbutikers brister i betalningsmodellen till konsumenterna.

– Att överraskas av ett högt fraktpris eller andra oväntade kostnader i kassan upplevs som väldigt negativt och leder till att många köp på nätet avbryts, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på betalleverantören Nets.

Nets mäter varje år den svenska e-handelsmarknaden och kan nu visa resultatet för det första halvåret, januari till juni 2021. Under den här perioden har svenskarna handlat tjänster, resor och produkter för totalt 105 miljarder kronor på nätet, vilket kan jämföras med drygt 215 miljarder för helåret 2020. E-handeln går nu in i en positiv period – men det finns faktorer som kan påverka. 

Nets rapport ger insyn i branschen

Mätningen, som genomförs löpande per månad av Sifo/Kantar och bygger på intervjuer med totalt 1 500 svenskar, visar att e-handeln i Sverige har fått en positiv skjuts av den pågående pandemin. Undantaget är resor som minskat dramatiskt. 

Men fler svenskar uppger att de handlar mer på nätet numera och av andra anledningar än förut. Traditionellt har pris, bekvämlighet och tidsbesparing varit viktigast, men nu är även social distansering en faktor. Nästan en fjärdedel av svenskarna som handlar på nätet gör detta för att undvika folksamlingar.  

Produkthandeln på nätet går fortsatt starkt men den pågående fraktkrisen kan hota nya rekord. Hittills i år har svenskarna handlat produkter för totalt 70,4 miljarder kronor på nätet, vilket kan jämföras med 150,5 miljarder för helåret ifjol. 

Tjänster noterar 19,1 miljarder kronor, vilket kan jämföras med 33,2 miljarder för helåret ifjol. Den historiskt största enskilda tjänsten på nätet är biljetter till evenemang, vilket lidit mycket på grund av restriktionerna – men som nu ser ljus i mörkret i och med att dessa lyfts.

Resekategorin som varit klart störst på nätet i alla år innan pandemin noterar 15,8 miljarder kronor, vilket kan jämföras med 31,4 miljarder för helåret ifjol. Då var detta dock en minskning med hela 100 miljarder jämfört med 2019, eftersom resandet decimerades mycket kraftigt på grund av Covid-19.

– Försäljning av alla typer av biljetter till evenemang lär explodera i och med att restriktionerna nu lyfts. Hur resor kommer att utvecklas återstår att se, det är ett fortsatt intensivt klimatfokus men fler vaccinerade och lättade restriktioner i allt fler länder kommer nog innebära att även resandet tar fart, säger Patrik Müller.

Containerbrist kan hota e-handeln

Men det finns orosmoln på e-handelshimmelen: just nu är en faktor den globala fraktkrisen och bristen på containrar. Kapacitetsbrist och trängsel i hamnar och farleder världen över har gjort att priset på containerfrakt mångdubblats det senaste året. Det har gjort att priser hos konsumenterna skjutit i höjden samtidigt som leveranser från producenter till webbutiker uteblivit.

En annan generell faktor är bristande prisinformation och komplicerade betallösningar som får många konsumenter att avbryta köpet på nätet, vilket påverkar den totala försäljningen negativt. 

– Den absolut största anledningen, som en tredjedel av svenska uppger som förklaring till att de avbrutit ett pågående köp, är att slutpriset när fraktkostnaden inkluderats blivit för högt. Att överraskas av ett högt fraktpris i kassan upplevs som väldigt negativt. Vill man motverka detta så måste webbutikerna kommunicera slutpriset i ett tidigare skede, eller baka in det i försäljningspriset så att produkten kan erbjudas fraktfritt, säger Patrik Müller.

Fler äldre personer uppger också att de avbrutit ett köp eftersom betalningsprocessen varit för krånglig.

– Var femte person säger att de skulle handla mer på nätet om deras kortuppgifter sparades hos webbutiken tills nästa gång. Vill e-handlarna öka sin försäljning kan det vara värt att förenkla sin betalningslösning säger Patrik Müller.

Rapporten Svensk E-handel har publicerats årligen sedan 2007. Rapporten för 2020 kan laddas ner här.

Om Nets 

Med en tro på enkelhet och säkerhet som grunden för tillväxt och framsteg driver Nets betallösningar för en enklare morgondag för både banker, företag och konsumenter i hela Europa. För mer information www.nets.eu. 

Nets är en del av den ledande europeiska betalleverantören Nexi Group. 

För mer information se: www.nets.se

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Nets och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?