1515

Kinas svar avgörande för Boeings framtidshopp

NEW YORK. Den tragiska flygkraschen i Etiopien på söndagen är den andra på fem månader för flygplansmodellen som ses som Boeings framtidshopp.

Även om några samband ännu inte har konstaterats sviker nu bolagets viktigaste kunder.   

Boeings vd Dennis Muilenburg.
Boeings vd Dennis Muilenburg.Foto:Richard Drew

Söndagens tragiska flygkrasch utanför Addis Abeba i Etiopien, där samtliga 157 personer ombord omkom, varav fyra svenskar, kan komma att innebära affärsmässiga problem för den amerikanska flygplanstillverkaren Boeing BA 0,00% Dagens utveckling

Planet, som var av 737 Max 8-modell, hade bara varit i drift i fyra månader. Det tappade kontakt med trafikledningen sex minuter efter start i klart väder och kraschade strax därefter. 

Förloppet liknar det som drabbade en Lion Air-flight av samma flygplansmodell i Indonesien i oktober förra året, då 189 människor omkom. 

Bedömare som jämfört de båda olyckorna säger att det finns många likheter, men att man måste invänta utredning.

”Det är visserligen viktigt att inte dra några förhastade slutsatser, men efter ännu en krasch måste nu myndigheter, tillverkare och flygbolag omedelbart vidta åtgärder för att komma till bukt med orosmolnen”, säger Sara Nelson, chef för AFA, den internationella organisationen för kabinpersonal. 

Kraschen i oktober tycks inte ha påverkat försäljningen av flygplansmodellen, efter att haveriutredningen inte konstaterat några tekniska fel på planet, även om dess design fortsätter att utvärderas. 

Men frågan är vad som väntar nu. 

Efter söndagens olycka meddelade både de kinesiska och indonesiska luftfartsmyndigheterna, Cayman Airways samt Ethiopian Airlines att man ställer in kommande användande av modellen på obestämd tid.  

Kinesernas reaktion kan visa sig bli extra ödesdiger för Boeing, eftersom just ökad kinesisk efterfrågan på trafikflygplan varit en av de viktigaste anledningarna till flygbolagets framgångar de senaste åren. Kinesiska kunder köper ungefär en tredjedel av bolagets klassiska 737-plan och tillhör även de största beställarna av den nyare modellen.  

”Boeing och Kina behöver varandra, och relationerna mellan USA och Kina är därför av stor betydelse för oss som bolag. Kina behöver flygplanen för att kunna fortsätta att växa ekonomiskt”, sa Boeings vd Dennis Muilenburg till tv-kanalen CNBC i samband med kvartalsrapporten i februari.

737 Max 8, som är en uppgraderad och bränsleeffektivare variant av det klassiska trafikflygplanet, ses som Boeings stora framtidshopp. Analytiker har beräknat att modellen kommer att stå för ungefär 40 procent av bolagets framtida vinster. Sedan 2017 har 350 flygplan levererats till kunder, främst i utvecklingsländer. Men man har beställningar på ytterligare cirka 5.000, och planerar därför att öka produktionstakten under 2019. 

Boeing har tillhört de stora vinnarna på USA-börsen de senaste åren. Kursen har trefaldigats på drygt två år. Innan söndagens olycka hade kursen stigit 31 procent hittills i år, vilket var bäst bland bolagen på det industritunga Dow Jones-indexet. Man nådde sin högsta notering någonsin i början av februari.

Boeings aktie rasade på Frankfurt-börsen på måndagen, och tappade även kraftigt i USA under den tidiga handeln.  

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?